Gali skambėti keistai, tačiau pirmasis „Land Cruiser“ buvo amerikietiško „Willys“ kopija. Daug šio automobilio istorijos šaltinių teigia, kad legendinis „Toyota“ džipas buvo pradėtas antrojo pasaulinio karo metais. Filipinus užėmę japonai pastebėjo vietinės armijos naudojamus „Willys“ karinius džipus ir parsivežę egzempliorių davė įsakymą „Toyota“ sukurti tokį patį.
„Toyota“ ilgai netruko ir tais pačiais 1941-aisiais vietos armijai pristatė prototipą AK10, turėjusį 2,3 l darbinio tūrio variklį iš „Toyota AE10“ sedano. Armija šį modelį naudojo neilgai ir neaktyviai, tad praktiškai nėra išlikusių džipo nuotraukų.
Pirmoji oficiali „Land Cruiser“ karta pasirodė tik po dešimtmečio ir buvo vadinama „Toyota BJ“. Paskirtis – ta pati – karas, kuriam reikia pravažiuoti bet kur galinčių automobilių.
Šiandieninė „Land Cruiser“ karta – jau devinta, kurios atnaujinimas (feisliftas) pristatytas visai neseniai. Būtent jis ir pakliuvo į GAZAS.LT rankas ir objektyvus.
Dydis yra gerai
„Toyota Land Cruiser“ – didelė transporto priemonė. 189 cm aukštis, 188 cm plotis bei 478 cm ilgis priverčia pasijusti nejaukiai važiuojant bet kurio prekybos centro požeminio parkingo aikštelėje. Nebūtina net važiuoti į požeminį parkingą – bet kurioje automobilių statymo aikštelėje reikia įgūdžių norint pastatyti jį ne per arti baltos linijos. Yra ir platesnių, ir ilgesnių sedanų, tačiau „Land Cruiser“ aukštis bei išvaizdos masyvumas duoda savo – net greta pastatytas „Subaru Forester“ atrodo tarsi žaislinis.
Tačiau pati parkingo procedūra nėra tokia sudėtinga kaip gali pasirodyti. „Land Cruiser“ yra manevringas – jo apsisukimo spindulys (5,8 m) yra mažesnis nei kai kurių trumpesnių priekiniais ratais varomų sedanų. Be to, jis visas apkabinėtas kameromis. Po vieną priekyje ir gale bei po dvi automobilio šonuose.
Toks dydis nėra praktiškas mieste, nebent trokšti būti viename aukščio lygyje su autobusų vairuotojais. Jo privalumai atsiskleidžia prireikus įgrūsti ką nors į saloną ar susodinti septynis žmones. Tai problemų nesukelia – net ir pačioje galinėje sėdynių eilėje įsitaisyti gali ne tik šunys, bet ir žmonės.
Automobilio gabaritai miesto eisme turi ir kitų privalumų. Kitos mašinos daug mažesnės ir yra linkusios užleisti kelią dideliam juodam džipui tamsintais langais – tai veikia geriau nei vokiškas automobilio ženkliukas priekyje ar beplaukė vairuotojo galva.
Kur užklimpti?
Kuo geresnis džipas, tuo toliau eiti ieškoti traktoriaus, - visiems žinomas posakis apie padidinto pravažumo automobilius. Įvarius „Land Cruiser“ į rimtą bekelę ir sugebėjus jį įklampinti, traktoriaus ieškoti reikėtų labai toli.
Atiduodant automobilį „Toyota“ atstovybei, pardavėjai dar paklausė: „Ar pavyko automobilį išpurvinti?“. „O taip, pavyko“. Su „4x4 perimetro“ dalyviais nesilyginu, tačiau bandomąjį „Land Cruiser“ buvome nuvarę ir nuo asfalto, ir netgi nuo žvyro. Minčių apie traktorių nebuvo.
Net ir miestietiškai atrodantis „Land Cruiser“ yra tikrų tikriausias bekelės monstras. Užtenka sustoti, perjungti pavarų dėžės nustatymus (įjungti vadinamąjį „palėtintoją“) ir prietaisų skydelyje įsižiebia kelios geltonos lemputės, reiškiančios kad automobilis visą laiką varomas keturiais ratais bei kad stabilumo kontrolė išjungta. Vieno mygtuko paspaudimas ir turi džipą be jokių išorinių pagalbų. Jėga! Tik psichologiškai sunku susitaikyti su tuo, kad iš pirmo žvilgsnio sunkiai įveikiamu kalnu „Land Cruiser“ užropos be problemų.
Atskiro paminėjimo verta „Crawl“ sistema. Čia „Toyota“ verta didžiausių aplodismentų – kol kiti gamintojai turi krūvą mygtukų, kurių vienas padeda nusileisti nuokalne, kitas į ją pakilti, trečias – važiuoti nekalnuota bekele, „Land Cruiser“ turi vienintelį pavadintą „Crawl“. Jį paspaudi ir gali gerti karštą arbatą – puodelio turinį išpilti sudėtinga. Neskubėdamas „Land Cruiser“ su įjungtu „Crawl“ ir į kalną užropoja, ir nuo jo nulipa, ir tiesiai gali važiuoti. Kompiuteris kiekvienam ratui atskirai perduoda sukimo momentą ar stabdymo jėgą, ko pats vairuotojas be elektronikos įsikišimo padaryti negalėtų.
Tai kaip bekelės autopilotas – kojas gali iškišti pro langą ir sukioti tik vairą bei specialią rankenėlę, kuri nustato „ropojimo“ greitį. Mažesnis greitis – akmenuotoms vietovėms, didesnis – važiuojant smėliuota ar snieguota vietove.
Tiesa, laikinai užklampinti „Land Cruiser“ vis tik pavyko. Lėtai ropojant įkalne ir sustojus viduryje purvyno, net ir „Crawl“ sistema sutriko – ką daryti? Visi ratai sukasi, tačiau automobilis nejuda. Tačiau užteko pavažiuoti metrą atgal ir tada „Rando-Kurūza“ (taip šitas džipas vadinamas japoniškai) nušliaužė į viršukalnę. Paties džipo kaltės čia nėra – ją galima suversti žieminėms padangoms, kurios kur kas geriau jaučiasi ant sniego nei ant purvo.
Lėtesnis nei atrodo
Pats nepatikėjau kai pirmą kartą pamačiau – „Land Cruiser“ yra montuojamas keturių cilindrų variklis. Keturių! Dvi tonos trys šimtai kilogramų metalo su plastiko priemaišomis ir visas jas tempia vos keturi cilindrai. Tiesa, darbinis tūris – trys litrai, degalai – dyzelinas, arklio galių skaičius – 190, o sukimo momentas – 420 niutonmetrų.
Automobilis nėra spartus mieste, toli gražu. Ir tai tik įrodo, kad „Land Cruiser“ bekelės dvasia niekur nedingo – būtent toks variklis, turintis daug sukimo momento, yra idealus važiavimui ten, kur asfaltas ant kelio nesimėto (© Kaunas).
Norit daugiau galios mieste? „Toyota“ atstovybėje tuojau pat pasiūlė sprendimą – „čipą“. Pasirodo, Lietuvoje galima įsigyti pačios „Toyota“ kompanijos sukurtus „čipus“ šiam varikliui. Jį sumontavus atstovybėje, automobilis prie turimų arklio galių po kapotu prideda dar apie 30 ir iš viso turi 220 AG. Garantija taip pat galioja – tai juk „Toyota“ gaminys.
„Toyota Land Cruiser“ techninius duomenis ir komplektacijas galite panagrinėti Autoplius.lt Naujų automobilių kataloge paspaudę čia.