Šios kadencijos Seimo nariai daugiausiai skraidė Briuselį. Po varginančio darbo skaičiuojant visas iki vienos Seimo narių komandiruotes tokios išvados priėjo 15min.lt rubrikos „Pasaulis kišenėje“ redaktorius. Šiame Europos politiniu centru tituluojamame mieste sutikti Seimo narį galimybė 1:1 kaip ir Vilniaus „Akropolyje“.
Kosmetiniai skirtumai – menki
Su „Toyota Prius Plug-In“ automobiliu susipažinome dar oro uoste. Iš pažiūros nuo standartinio „Prius“ nesiskiriantis hečbekas, pasak „Toyota“ atstovo, yra tai, ko šiuo metu reikia tūkstančiams vairuotojų Europoje. Taip pat ir didmiesčiams – su tarša kovojantiems ir miestų centrus purpsintiems automobiliams užveriantys miestai mielai įsileidžia iš rozetės pakrautus elektra varomus automobilius.
Tiesą sakant, minimalūs „Prius“ ir „Prius Plug-In“ modelių skirtumai yra visai mieli. Pakraunamas modelis padabintas chromo juostele ant bagažinės dangčio, po priekiniu buferiu, papuoštas modernesniais skaidriais galiniais žibintais. Bet tik prisiekę „Prius“ gerbėjų klubo nariai (o tokių yra?) gali atskirti miesto srautu judančius du „Toyota“ gamos automobilius.
Gamintojo nuotr./„Toyota Prius Plug-In“ |
Esminiai skirtumai plika akimi nematomi. Nematomi jie bus ir mechanikams. Mat padidėję automobilio akumuliatoriai ir galingesnis elektros variklis yra paslėpti po plastiko dangčiais. Bet faktas toks – dėka naujo akumuliatoriaus ir galingesnio elektros motoro „Plug-In“ varomas tik elektra gali įveikti 25 km ir įsibėgėti iki miestuose daugiau nei pakankamų 85 km/h.
Tas padidintas, galingesnis elektros variklis keičia visą esmę. Tradiciniame „Prius“ (net keista tokį komplikuotą automobilį vadinti tradiciniu) sumontuotas „e-variklis“ nesugeba pusantros tonos sveriančio automobilio „iškočioti“ iki didesnių nei 0,5 km/h greičių. Galingesnis „Plug-In“ variklis benzininį paverčia nereikalingu. Jis traukia puikiai ir sugeba greitame automobilių sraute pasivyti ką tik užsimanote.
Elektrinės galios pakanka
Briuselyje tuo įsitikinti buvo lengva. Mieste, kurio eismą galėčiau apibūdinti kaip itališkos betvarkės ir lietuviško nemandagumo derinį, jokių garsų neskleidžiantis „Plug-In“ mano rankose buvo pakankamai dinamiškas. Nemanau, kad su „Ferrari“ eismo spūstis būčiau įveikęs greičiau. Smagiau – tikrai taip.
Mat „Prius“ būdingas važiavimo apatiškumas čia aukštumoje. Važiavimas juo labiau primena „Playstation“ žaidimą, nei sukinėjimąsi miesto eisme tradiciniu hečbeku. Tai gali arba patikti, arba ne. Mano galva, namuose turint savaitgaliams skirtą sportiškesnį automobilį vairavimo malonumo trūkti neturėtų.
Gamintojo nuotr./„Toyota Prius Plug-In“ |
Bagažinėje sumontuotas akumuliatorius yra 4,4 kWh talpos, tačiau automobilio programinė įranga leidžia naudotis tik 3 kWh talpa. Tokiu būdu „Panasonic“ gamykloje iškepto akumuliatoriaus tarnavimas prailginamas kelis ar net keliasdešimt kartų. Mat, kaip ir jūsų nešiojamame kompiuteryje, baterija kenčia nuo visiško išsikrovimo. „Toyota“ didžiuojasi, kad nei vienas akumuliatorius dar nesugedo.
Panašiu principu pagamintas ir šių metų Europos „Metų automobilis“ „Opel Ampera“. Tik vienas esminis skirtumas – jei vokiško, tiksliau, amerikietiško automobilio ratų vidaus degimo variklio jėga nepasiekia, „Toyota“ pasirinko konservatoriškesnį kelią ir elektros motorui suteikė tik pagalbininko pareigas. Arba, kaip jau minėjome, galimybę 25 km veikti savarankiškai.
„Toyota“ kelias – evoliucinis
Pasak „Toyota Prius“ sukūrusių inžinierių vadovo Shoichi Kaneko, tokiu būdu sukuriamas patikimesnis ir ilgalaikiškesnis sprendimas. Tai nereiškia, kad „Toyota“ nemoka sukurti tik elektra varomo „Leaf“ konkurento. Tai jų politinis ar strateginis padalinys nusprendė eiti tokiu keliu.
„Dar bent dešimt metų baterijų technologijos nebus pasiruošę šimtu procentų patenkinti vairuotojų poreikius. Mūsų automobilis jau šiandien yra tinkamas daugumai automobilistų, kurie nenori derintis prie automobilio galimybių, o nori, kad jų poreikiai būtų patenkinti“, – pasakoja „Toyota“ inžinierius.
Sunku nesutikti. Skaičiai sako, kad šių metų vasarą iš visų parduotų „Toyota“ markės automobilių Europoje net 11 proc. sudaro hibridai. Vadinasi, pirkėjams toks receptas tinka. Ir kad ir kaip norisi revoliucijos sulaukti kuo greičiau, japonų ėjimas evoliucijos, ne revoliucijos keliu yra puikiai suprantamas.
Briuselio gatvėmis sukęs ratus vien oro uosto rozetės suteiktomis galiomis, supratau, kad praktikoje, kasdieniame gyvenime, toks receptas labai tinka. Nori – pasikrauni automobilį ir važiuoji į darbą elektra. Pamiršai pasijungti prie 220? Važiuoji į darbą benzinu. Toks sprendimas neįpareigoja ir suteikia laisvės pojūtį.
Gamintojo nuotr./„Toyota Prius Plug-In“ |
Bet – atėjo eilė esminiam klausimui – ar toks „Prius Plug-In“ yra geriau nei ekonomiškas dyzelinis automobilis. Na, peržvelgus į automobilio techninius duomenis, darosi akivaizdu – tikrai geriau. Mat pagal čia pat Briuselyje patvirtintas EU kuro sąnaudų matavimo normas pateikiamos „Plug-In“ kuro sąnaudos – vos 2,1 litro šimtui kilometrų.
Neskubėkite rėkauti, kad tai melas ir netiesa. Tiesa. Mat elektrinių variklių pagalba varomiems modeliams, pridursiu, su pakrovimo galimybe, sąnaudos skaičiuojamos kitaip. Šioje vietoje matematika daro prielaidą, kad tam tikru dažnumu automobilį prijungsite prie bendrojo tinklo. Rozetės garaže. Taip ir visi skaičiavimai apsiverčia. Pagalvokite, jei su savo 1,9 TDI per dieną galėtumėte 25 km nuvažiuoti nenaudojant degalų, tai pakeistų jūsų vargais negalais pasiekiamas 5,5 l/100 km kuro sąnaudas, tiesa?
Naujas, bet jau išbandytas modelis
Europoje pakraunami „Prius“ važinėja jau du metus. Bandymuose Europoje dalyvavę testiniai modeliai pažėrė labai įdomios statistikos. Pavyzdžiui, 25 km distancijos užtenka 80 proc. tradicinių kelionių. Vadinasi, nepamiršę pasikrauti, jausitės turėdami elektromobilį. O esant poreikiui aplankyti Senelį Šaltį Laplandijoje, nebūsite sustabdytas senkančios baterijos signalais.
„Mus ypač nustebino viena mūsų automobilį kelis metus bandžiusi moteris. Ji per pusantrų metų nė karto nebuvo užsukusi į degalinę. Vadinasi, atidavę automobilį pilnu baku, dalį benzino bandymo pabaigoje atgavome atgal“, – pasakojo vienas „Toyota“ atstovų.
Gamintojo nuotr./„Toyota Prius Plug-In“ |
Bet yra ir tamsioji „Prius Plug-In“ pusė. Tai kaina. Jis yra apie 20 tūkst. Lt brangesnis už tradicinį „Prius“, kuris irgi nėra pigus automobilis. Toks kainos skirtumas ekonominę prasmę sudarys nuvažiavus nei daug, nei mažai – 200 tūkst. km. Taigi, šis pasirinkimas akivaizdžiai nutaikytas į CO2 taupančias Europos įmones ar pačius „žaliausius“ vairuotojus. Tą patvirtina ir „Toyota“ – jų produktų padalinys prognozuoja, kad 75 proc. šių automobilių iškeliaus į įmones, o 25 proc. nupirks privatūs klientai. Tačiau ir sudėjus visus pardavimus jie nebus labai dideli.
Išvados
Tokią štai galiu padaryti išvadą po vieną dieną trukusių pasivažinėjimų. „Toyota Plug-In Hybrid“ – protu nesuvokiamas automobilis. Skubu paaiškinti. Visų pirma, savo piniginei nesugebėsite motyvuotai paaiškinti plano 130 tūkst. Lt išleisti „Toyota“ salone. Visų antra, šį automobilį eksploatuoti turėtų būti visai smagu nepaisant visų protu suvokiamų apribojimų ir „tikro automobilizmo“ nebūvimo. Šis automobilis, ponios ir ponai, yra anonsas į netolimą „Toyota“ ateitį.
Tik štai, artėjant kelionės pabaigai mane aplenkė visiškai kitokios ateities pranašas. Elektra varomas „Renault Twizy“. Automobiliu jo nepavadintum – tai mažytis dvigubas motoroleris, puikiai atliekantis „nuvažiuoti iš taško A į tašką B“ rolę. Taigi pasakykite, kurio gamintojo ateitis jus labiau vilioja?
Pabaigai. Apie „Toyota“ hibridines sistemas pasakojęs, turbūt, profesionaliausias gyvenime sutiktas inžinierius Shoichi Kaneko prisipažino į darbą ir iš darbo važinėjantis „Mazda MX-5“ automobiliu. Šiai informacijai gauti neteko panaudoti jėgos. Ką tai reiškai? Mano galva – tai puikus įrodymas, kad „Prius“ yra kuriamas automobilių meilės nesuprantantiems vairuotojams.