„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

„Transeksta“ priešinasi VRM siūlymui „griauti monopolį“: Seime pateikė savo argumentus

Antradienį Seime surengta spaudos konferencija „Kodėl norima grįžti prie korupcinių schemų techninės apžiūros stotyse?“. Taip asociacijos „Transeksta“ atstovai reagavo į vidaus reikalų ministro Eimučio Misiūno siūlymą „griauti Tuvlitos monopolį“.
Autoservisas paaiškino, kaip techninę apžiūrą įveikti iš pirmo karto
Techninė apžiūra / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Ministras E.Misiūnas prieš mėnesį pristatydamas planuojamus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo punktų pakeitimus (toliau - projektas), pasiūlė griauti šiuo metu veikiančią transporto priemonių techninės patikros sistemą, pavadinęs ją „Tuvlitos monopoliu“. Ministras siūlė leisti tikrinti transporto priemonių techninę būklę visiems norintiems autoverslo rinkos dalyviams.

TAIP PAT SKAITYKITE: Planuoja revoliuciją vairuotojams: nebeliks vairavimo mokyklų monopolio, draus gerti vandenį prie vairo

Asociacijos „Transeksta“, vienijančios techninės apžiūros paslaugas teikiančias (TA) įmones, atstovai parengė VRM siūlymų analizę ir pateikė ją Seime surengtoje spaudos konferencijoje.

Pokyčiai sukels sumaištį?

„Transekstos“ atstovai laikosi nuomonės, kad ministro siūlomi pokyčiai, kurie turėtų padėti siekti didesnio saugumo keliuose, skaidresnio paslaugų teikimo ir teisinio reguliavimo viešojo eismo srityje, nėra tinkami.

Asociacijos narių teigimu, šios srities profesionalai laikosi kardinaliai priešingos pozicijos – siūlomos pataisos dar labiau komplikuotų eismo saugumo problemas, sukeltų sumaištį techninės apžiūros sistemoje, išaugintų tiek patikros kainas, tiek administravimo kaštus bei korupcijos riziką. Šias prielaidas patvirtino ir Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ bei Lietuvos autoverslininkų asociacijos užsakymu parengta teisės akto lyginamoji analizė.

Dabartinė sistema atitinka ES direktyvas

„Transeksta“ prezidentas Rimantas Didžiokas bei asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis teigia, kad šiuo metu Lietuvoje veikia itin efektyvi techninės apžiūros sistema, kuri iš esmės atitinka Direktyvos 2014/45/ES reikalavimus. Ji leidžia užtikrinti aukštą techninės apžiūros kokybę bei techninės apžiūros įmonių ir kontrolierių nešališkumą bei nebrangią ir prieinamą techninę apžiūrą vartotojams. Tuo metu VRM siūlo sistemą keisti daugybę rizikų ir klausimų keliančiu techninės apžiūros modeliu, kuris neatitinka esminių Direktyvos 2014/45/ES nuostatų ir principų ir neužtikrina tinkamo Direktyvos perkėlimo į nacionalinę teisę.

Svarbus ir kontrolės mechanizmas, o ne tik patikra

Asociacijos narių teigimu, VRM siūlomas naujas techninės apžiūros modelis neišvengiamai lems techninę apžiūrą atliekančių įmonių interesų konfliktą, todėl bus itin sudėtinga užtikrinti techninės apžiūros objektyvumą ir nešališkumą.

Jei nebus tinkamo kontrolės mechanizmo, techninės apžiūrą vykdančios įmonės galės daug laisviau ir lengviau piktnaudžiauti savo įgaliojimais, ignoruoti matomus transporto priemonių defektus. Tokiomis sąlygomis susidarytų palankesnės sąlygos korupcijai.

VRM projektui trūksta nuoseklumo: įmonės pačios tikrintų savo automobilius

Asociacijos narių teigimu, ministro E.Misiūno pristatytas projektas parengtas nekokybiškai, visos nuostatos yra nenuoseklios, nesudaro vientiso ir aiškiai suprantamo teisės akto, jame yra spragų ir nuostatų, leisiančių projektą aiškinti ir taikyti dviprasmiškai.

Projektu keičiamos transporto priemonių techninės apžiūros įmonės ir kontrolieriaus sąvokos bei jų veiklos sąlygos, gerokai supaprastinami reikalavimai techninių apžiūrų veiklai neužtikrinant kokybės ir nešališkumo. Atlikti motorinių transporto priemonių ir jų priekabų techninę apžiūrą galėtų bet kokią veiklą vykdantys juridiniai asmenys, įskaitant ir jų padalinius, kurie nebeturės būti akredituoti pagal šiuo metu TA įmonėms taikomą standartą.

Techninę apžiūrą taip pat galėtų vykdyti ir transporto priemonių parkus, pavyzdžiui, taksi parkus, valdančių įmonių padaliniai, krovinių ar keleivių pervežimą vykdančių bendrovių padaliniai. Tai reiškia, kad techninę apžiūrą vykdantys juridiniai asmenis patys apžiūrėtų savo naudojamas transporto priemones ir nustatinėtų jų techninius trūkumus. Projekte techninės apžiūros kontrolieriams nenustatyti reikalavimai dėl nepriekaištingos reputacijos ir kvalifikacijos, kurie galioja šiuo metu.

Kitaip tariant, projektu gerokai supaprastinami reikalavimai techninių apžiūrų veiklai neužtikrinant kokybės ir nešališkumo. Priešingai nei numatoma ES strateginiuose dokumentuose, VRM siūlomame Projekte kontrolės mechanizmas ne laipsniškai griežtinamas, bet paverčiamas bedančiu.

Remiasi Lenkijos pavyzdžiu

Asociacijos „Transeksta“ atstovų teigimu, įmonių, galinčių atlikti TA skaičiaus didinimas apsunkintų kontrolę arba pareikalautų dar didesnių kaštų.

Tą patvirtina Lenkijos pavyzdys, kur techninę apžiūrą vykdančių subjektų skaičius siekia 4700, pirmuoju bandymu teigiamą kontrolierių išvadą gauna daugiau nei 97 proc. transporto priemonių.

Tačiau Lenkijos Aukščiausios Audito Tarnybos paskelbtoje ataskaitoje nurodoma, kad 18 iš 21 apžiūrą vykdžiusių subjektų šią funkciją atliko netinkamai, o eisme dalyvauja milžiniškas kiekis automobilių, dėl techninės būklės keliančių grėsmę.

Panaši situacija yra ir Estijoje, kur praeinamumo rodiklis siekia daugiau kaip 95 proc. Toks rodiklis reiškia, kad beveik visos transporto priemonės šiose šalyse yra be techninių defektų, kas, akivaizdu, yra netiesa. Tokį aukštą praeinamumo rodiklį gali tik techninės apžiūros kontrolierių netinkamai atliekama techninė apžiūra.

Dabartinė sistema ir sumažėjęs kyšininkavimas

„Transekstos“ atstovai teigia, kad dabartinės TA sistemą vertinusių STT pareigūnų bei atliktų tyrimų išvados liudija, jog tinkama ir nuolatinė techninės apžiūros įmonių veiklos priežiūra leido sumažinti kyšininkavimo indeksus: nuo 2005 m. ir 2018 m. jie sumažėjo nuo 0,32 iki 0,09.

Apibendrindami techninės apžiūros įmonių asociacijos vadovai pabrėžia, kad dabartiniai VRM pasiūlymai didžiąja dalimi tik padidintų riziką, kad blogės techninės apžiūros kokybė, keliuose daugės techniškai netvarkingų transporto priemonių, o eismo įvykių rizika augs.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs