Puikiai suvokdama koks nepopuliarus bus sprendimas paversti taršiausius finansiškai nepatraukliais, Vyriausybė lig šiol atskleidė tik kai kurias būsimojo taršos mokesčio projekto detales.
Todėl klausimų kas, kaip, kada, kiek, kodėl tebėra gerokai daugiau nei atsakymų. Premjeras Saulius Skvernelis yra ne kartą patikinęs, kad būsimasis mokestis bus taikomas tik naujai į Lietuvą įvežamiems automobiliams, kurie pagal gamyklinius parametrus išmeta virš 130 gramų CO2 kilometrui. Kita vertus, tiek su šiuo projektu dirbantys įstatymų kūrėjai, tiek atskiras informacijos nuotrupas komentuojantys nepriklausomi ekspertai pastebi, jog minėtas rodiklis gali būti koreguojamas priklausomai nuo politinės valios.
Tikėtina, kad gali keistis ir nuostata neliesti šiuo metu mūsų keliais jau važinėjančių taršių automobilių. Bent jau taip sakė valdančiosios LVŽS partijos pirmininkas Ramūnas Karbauskis.
Asociacija „Transeksta“, sukaupusi milžinišką kiekį pačios įvairiausios informacijos apie Lietuvos transporto parką, parengė dažniausiai (ir toli gražu ne visuomet pagrįstos) kritikos dėl poveikio aplinkai sulaukiančių automobilių su dyzeliniais varikliais reitingą, pagal tai, kiek techninės apžiūros metu „didelių trūkumų“ fiksuojama dėl dūmingumo bei išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemų.
Gatvėse daugiausia dyzelių
„2018 m. į techninę apžiūrą buvo pateikta 505 tūkst. M1 klasės automobilių su dyzeliniais varikliais arba 69,7 proc. nuo viso transporto parko. Mes daugiausia dėmesio skyrėme populiariausiai 5 – 12 metų amžiaus grupei, iš kurios 2018 m. techninės apžiūros stotyse apsilankė per 200 tūkst. automobilių (iš jų daugiau nei 148 tūkst. su dyzeliniais varikliais). Kai kurių markių dyzeliniai modeliai sudaro net po 90 proc. visų mūsų šalyje registruotų egzempliorių“, – komentuodamas tyrimo rezultatus pastebėjo asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.
(Ne)taršiausių dyzelių reitingai
Didžiausiu siurprizu jis pavadino tai, kad mažiausiai „didelių trūkumų“ egzaminuojant dyzelines versijas užfiksuota tikrinant „Land Rover“ visureigius: iš 682 automobilių problemų turėjo tik 12 arba 1,76 proc. Antroje vietoje – dyzeliniai „Porsche“ (2,4 proc. trūkumų turinčių mašinų), trečioje – BMW (2,55 proc.). Ketvirtoje vietoje rikiuojasi „Volvo“ (3,22 proc.), o penktoje – „Honda“ ( 3,31 proc.).
Daugiausia šioje srityje fiksuota tikrinant „Dodge“ (12,3 proc.), „Citroen“ (11,53 proc.) ir „Peugeot“ (11,03 proc.). Kiek mažiau bėdų turėjo „Ford“ (11,01 proc.) ir „Alfa Romeo“ (10,98 proc.).