Tvarumo link automobilių gamintojus veda ir ryšio technologijos

Automobilių pramonei pereinant prie tvaresnių transporto priemonių, vienu iš svarbesnių privalumų tampa daugybei vairuotojų dar neįprasta funkcija. Tai – galimybė atnaujinti programinę įvairių automobilio sistemų įrangą nuotoliniu būdu arba taip, kaip tai daro mūsų mobilieji telefonai ar kompiuteriai.
Range Rover
Range Rover / Gamintojo nuotr.

Ištobulėjus ryšio technologijoms, šią funkciją galima taikyti vis plačiau. Pavyzdžiui, ji įdiegta beveik kiekviename naujame nuo konvejerio nuriedėjusiame „Jaguar Land Rover“ automobilyje, o štai naujosios kartos „Range Rover Sport“ modelyje naudojama „Software Over The Air“ (SOTA) technologija leidžia per nuotolį atnaujinti net 63 elektroninių modulių programinę įrangą.

Automobilio savininkas gali sutaupyti laiko, mat jam nereikia dėl naujesnės programinės įrangos papildomai keliauti į serviso dirbtuves, kaip būdavo iki šiol, o automobilis visą eksploatavimo laiką išlieka technologiškai pažangus ir teikia naujausias paslaugas. Taip nuvažiuojama mažiau kilometrų, atliekama mažiau aptarnavimo darbų, o taupomi ištekliai mažina poveikį aplinkai.

Shutterstock nuotr./Operacinė sistema
Shutterstock nuotr./Operacinė sistema

Įsigalėjus elektromobiliams, bus dar aktualiau

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių inžinerijos katedros profesoriaus dr. Vido Žuraulio teigimu, vartotojams itin patogios funkcijos plėtra susijusi su sparčiu jos diegimu vis platesniame modernių transporto priemonių rate.

„Šiuolaikiniuose automobiliuose didžiąją dalį sistemų kontroliuoja konkretus elektroninis valdymo blokas, kuris, žinoma, turi savo užprogramuotą veikimo algoritmą arba programą. Dažnu atveju šios sistemos remontas gali apsiriboti tik programos atnaujinimu, kas nereikalauja jokios mechaninės intervencijos. Numačius komunikacijos technologiją sistema gali būti atnaujinta tiesiog nuotoliniu ryšiu“, – paaiškina mokslininkas.

Anot jo, vairuotojams bei techninį aptarnavimą atliekančioms įmonėms tai labai patogus, laiką bei resursus tausojantis automobilio priežiūros būdas. Gamintojams taip pat svarbu užtikrinti prieigos prie tokių automobilio sistemų saugumą. Galimas kenkėjiškas įsibrovimas į susisiekimo priemonės sistemą privalo būti kuo labiau apsunkintas, tad tam diegiamos įvairios papildomos programos ar parenkami kiti sprendimai.

Nuotolinio atnaujinimo procesas taps dar aktualesnis įsigalėjus mažiau mechaninių detalių, bet daugiau programinės įrangos kodų turintiems elektromobiliams.

Vytauto Pilkausko nuotr./Vidas Žuraulis
Vytauto Pilkausko nuotr./Vidas Žuraulis

„Elektromobiliuose mechaninių komponentų yra mažiau, lyginant su vidaus degimo variklį turinčiu automobiliu, todėl ir techninė priežiūra ar remontas elektromobiliui dažniau atliekamas jungiantis per diagnostinį prietaisą. Šiuolaikinės komunikacijos technologijos dalį tokių darbų leidžia atlikti nuotoliniu ryšiu. Iš dalies tai prilygsta programinės įrangos naujiniams, kurie diegiami kompiuteriuose ar kituose išmaniuosiuose mobiliuosiuose įrenginiuose“, – dėsto V.Žuraulis.

Patikrinimams įkūrė specialią laboratoriją

Mokslininkas pastebi, kad automobilių elektroninių sistemų priežiūra nuotoliniu būdu jau artimoje ateityje gali atverti galimybę ne tik siųsti naujinius, bet ir gauti informaciją apie automobilio eksploatacinius rodiklius ar tam tikrų sistemų nusidėvėjimo lygį.

„Pavyzdžiui, būtų galima laiku sužinoti apie kietųjų dalelių filtro užsipildymą ir regeneracijos veiksmingumą arba baterijos celių būklę elektromobiliuose. Tokia informacija leis ne tik analizuoti automobilių techninės būklės kitimą, bet ir suteiks papildomos informacijos tobulinant esamas sistemas ar projektuojant naujas“, – pažymi specialistas.

Šias technologijas vystanti bendrovė „Jaguar Land Rover“ žengė dar vieną žingsnį pirmyn – atidarė naujos kartos transporto priemonių elektromagnetinio suderinamumo (elektros ir radijo trukdžių) testavimo laboratoriją.

Gamintojo nuotr./Range Rover Sport elektromagnetinių bandymų laboratorijoje
Gamintojo nuotr./Range Rover Sport elektromagnetinių bandymų laboratorijoje

Geidone, Didžiojoje Britanijoje, įkurto bandymų centro darbuotojai rūpinsis, kad ateities automobiliai atitiktų teisės aktų reikalavimus ryšių reguliavimo srityje, taip pat – techninius elektronikos ir ryšių standartus. 2022 metų gegužę pristatytas naujasis „Range Rover“ tapo pirmuoju šios laboratorijos „bandomuoju triušiu“ ir unikalios programos dalyviu.

Bandymų metu kritiškai įvertinama automobilio elektroninių sistemų veikla ir sąveika su aplinka. Specialistai siekia nustatyti galinčius kilti nepageidaujamus elektromagnetinių trukdžių poveikius ir juos užkardyti.

Laboratorijoje įrengtos dvi elektromagnetinėms bangoms nepralaidžios patalpos. Jose inžinieriai turi galimybę visapusiškai testuoti važiuojančius automobilius elektriškai neutralioje aplinkoje ir tikrinti jų įrangos, taip pat – elektromobilių baterijų ar elektros variklių savybes.

„Bluetooth“, GPS, Wi-Fi, 4G, 5G, adaptyvioji pastovaus greičio palaikymo sistema, belaidis mobiliųjų įrenginių įkroviklis ar aklųjų zonų aplink automobilį nustatymo sistema – visos šios technologijos bus tikrinamos naujajame tyrimų centre.

„Jaguar Land Rover“ bendrovės vadovai ir specialistai įsitikinę, jog augant gamybos apimtims ir vis plačiau naudojant skaitmenines paslaugas – nuo nuotolinių programinės įrangos atnaujinimų iki savivaldžio važiavimo technologijų – visus automobilius teks tikrinti laboratorijose, kad būtų užtikrinta jų veiklos kokybė, atitiktis teisės normoms bei patenkinami vartotojų poreikiai. Visi šie poreikiai atitinka įmonės strategijoje „Reimagine“ nustatytus tikslus ir svarbų elektrifikacijos vaidmenį joje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų