Ralis yra pavojingas ir konkurencijos kupinas sportas. Jis apima greitį, nenuspėjamas oro sąlygas, sudėtingas trasas ir krūvą galimybių, jog nutiks kažkas blogo. „4rally“ komandai – profesionaliems ES lenktynių organizatoriams – užtikrinti ralio lenktynininkų saugumą yra svarbiausias prioritetas. Jie sujungia savo didžiulę patirtį su šiuolaikinėmis technologijomis, įskaitant transporto priemonių sekimą ir valdymą, tam, jog vairuotojai būtų saugūs ir lenktynės vyktų sklandžiai.
„4rally“ yra pirmaujanti ralio valdymo įmonė Lietuvoje. Jos būstinė įsikūrusi Vilniuje, tame pačiame mieste kaip ir įmonės „Gurtam“. „4rally“ specializuojasi padedant organizuoti ir valdyti ralius visame pasaulyje ir teikia visapusišką pagalbą, įskaitant telematikos pagrindu veikiančias pranešimų sistemas, lenktynių valdymo paslaugas ir dokumentų tvarkymą. Veikdami daugiau nei 21 šalyje, jie sėkmingai surengė daugiau nei 100 renginių. „4rally“ integruoja pažangius techninės ir programinės įrangos sprendimus, užtikrinančius lenktynių saugumą ir Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) standartų bei gairių laikymąsi.
2024 m. pradžioje, siekdami pagerinti savo GPS sekimo galimybes, „4rally“ surengė daugybę produktyvių diskusijų ir pasirinko „Wialon“, pavyzdinę „Gurtam“ transporto priemonių sekimo platformą, kaip savo naują telemetrijos bazinę platformą.
Unikalus šios partnerystės su „4rally“ aspektas yra jų, kaip telematikos paslaugų lenktynėms tiekėjo, vaidmuo. Priešingai nei įprasti sistemų tiekėjai, „4rally“ ne tik siūlo sprendimus, bet ir naudoja tą pačią sekimo bei programinę įrangą savo automobilių parkams valdyti. Taip jie geba atspindėti savo klientų poreikius. Įprastai „Gurtam“ platformą „Wialon“ siūlo ne automobilių parkų savininkams, o sistemų tiekėjams, todėl bendradarbiavimas su „4rally“ yra išskirtinis, įkvepiantis bei kupinas iššūkių.
Aptarti „4rally“ verslo, partnerystės su „Gurtam“ ir saugumo vaidmens ralio sporte susėdome su „4rally“ generaliniu direktoriumi Mariu Simsonu.
– Pradėkime nuo pradžių. Kas jus atvedė į šią sritį?
– 2000-ųjų pradžioje aš pats buvau lenktynininkas. Tada saugumas trasoje buvo valdomas radijo taškais, išdėstytais kas 5 kilometrus ir žyminčiais automobilių progresą. Kauno apskrityje
vykusiose lenktynėse vienas automobilis nepravažiavo radijo taško. Gelbėtojų komanda negalėjo greitai nustatyti įvykio vietos ir atvykti suteikti pagalbos.
Automobilis buvo nulėkęs nuo trasos, per krūmus, nepalikęs jokių pėdsakų kelyje. Vėliau nelaimės vietą nurodė žiūrovai. Gelbėtojai pagaliau ten atvyko praėjus maždaug 15–20 minučių, bet jau nespėjo išgelbėti piloto. Jeigu pagalba būtų atvykusi greičiau, galbūt jis būtų likęs gyvas.
Tas incidentas privertė mane susimąstyti apie geresnius ralio avarijų sprendimus ir kaip išvengti tokių atvejų, kurie, deja, šiame sporte pasitaiko gana dažnai. Rinkoje jau buvo keletas variantų, tačiau pozicijos perdavimas dažnai užtrukdavo ilgiau nei 1 minutę ir neretai būdavo nesėkmingas, kai tinklą apkraudavo žiūrovai. Mums reikėjo kažko greitesnio ir patikimesnio. Taip pradėjau kurti mūsų pačių sistemą – „4rally STS“ (angl. Safety Tracking System – saugumo sekimo sistemą), kuri vystoma jau daugiau nei 12 metų.
– Taigi, „4rally STS“ yra ralio valdymo sistema. Ką su ja galima padaryti?
– Mano komanda pilnai kontroliuoja lenktynes iš lenktynių valdymo centro. Realiu laiku matome kiekvieno automobilio buvimo vietą trasoje, jo greitį ir judėjimo kryptį. Taip pat stebime automobilio užvedimo būseną, pradžios ir sustojimo, nelaimės mygtukų pranešimus, zonos įspėjimus ir remonto pranešimus.
Mūsų „4rally STS“ sistema visapusiškai stebi lenktynių rezultatus, įskaitant laikus ir pozicijas. Turime internetinę platformą, skirtą žiūrovams stebėti lenktynes ir rezultatus realiu laiku, o taip renginys tampa dar patrauklesnis.
Svarbiausias sistemos bruožas yra jos integracija su daugiafunkcėmis avarinėmis tarnybomis, tokiomis kaip greitoji pagalba ar ugniagesiai. Prireikus pagalbos, dalyvių ekipažas atsiunčia SOS signalą, o lenktynių valdymo centras užtikrina, kad tarnybos įvykio vietą pasiektų greičiau nei per 4–5 minutes.
– Jūsų sistema neįsivaizduojama be GPS stebėjimo, tai vienas pagrindinių jos komponentų. Neseniai jo dalimi tapo „Gurtam“ pavyzdinis produktas „Wialon“. Ar galėtumėte pasidalinti, ko tikitės iš šio telematikos sprendimo?
– Veikiame daugiau nei 20 šalių, todėl mums reikia tarptautiniu mastu veikiančios paslaugos. Prieinamumas yra esminis dalykas – „Gurtam“ garantuoja 99,5 proc. veikimo laiką. Be jokios abejonės, sistemos lankstumas ir patikimumas yra labai svarbūs, kadangi mūsų paslauga atsakinga už žmonių gyvybes. Per metus susiduriame su maždaug 50 nelaimingų atsitikimų; kartais sistema turi mažiau nei 30 sekundžių, kad gautų informaciją apie incidentą ir perduotų signalą kitam atvažiuojančiam automobiliui, jog būtų išvengta avarijos.
Renkantis partnerį, patikimumas būtinas. Paslauga neturi strigti, privalo veikti be vėlavimų. Draudimo tyrimams, susijusiems su nelaimingais atsitikimais, taip pat reikalingas sprendimas, leidžiantis duomenis saugoti ilgiau nei metus. Draudimo bendrovės informacijos gali paprašyti bet kuriuo šių procedūrų metu.
Be kita ko, FIA reguliariai skelbia ralio saugos gaires, kuriose pateikiamos sekimo sistemos rekomendacijos ir specifikacijos su esminiais reikalavimais. Apsvarstėme įvairias transporto priemonių valdymo platformas ir apsistojome prie mūsų poreikius atitinkančio „Wialon“.
Artiomas Romanovskis, „Wialon“ partnerių plėtros vadovas „Ralis yra labai pavojingas renginys. Reakcijos laikas čia turi aukščiausią prioritetą. „Wialon“ beveik iš karto nusiunčia komandas įvairių tipų techninei įrangai: praktikoje, pasinaudojant duomenimis, jau turimais su „4rally“, perspėjimas suaktyvinamas maždaug per 2 sekundes“.
– Lenktynių valdymo paslaugas teikiate Vokietijoje, Airijoje, Belgijoje, Japonijoje, Kenijoje, Australijoje ir, žinoma, Baltijos šalyse. Taip pat teikiate konsultacijas bei kitokią pagalbą kitiems organizatoriams. Ką, jūsų nuomone, telematikos sistema duoda ralio organizatoriams?
– Saugumą. Anksčiau negalėjome efektyviai kontroliuoti etapų: niekas nežinodavo, kas atsitikdavo su lenktyniniais automobiliais tarp radijo taškų. Dabar kiekviename automobilyje yra GPS sekimo įranga ir įvairūs mygtukai bei signalai informacijai perduoti. Šiuolaikiniai raliai prasideda instruktažu ekipažui apie šios sistemos įrengimą ir naudojimą.
Jei trasoje kyla gaisras ir pilotai jį pamato, jie paspaudžia atitinkamą mygtuką savo automobilyje ir ugniagesių komanda gali atsirasti ten per kelias minutes. Mūsų sistema yra dvipusė. Signalus ne tik gauname, bet ir siunčiame, palaikome ryšį su ekipažais, prireikus sustabdome automobilį.
GPS įranga taip pat ženkliai prisideda prie varžovų kontrolės supažindinant juos su trasomis ir užtikrinant sąžiningas sąlygas visiems dalyviams. Lenktynių valdymo centras gali stebėti kiekvieno ekipažo judėjimą, vietą, greitį, kryptį ir akumuliatoriaus įtampą. Kiekvienas, pažeidęs apribojimus, gali būti paprašytas paaiškinti situaciją arba sulaukti nuobaudų.
– Daug kalbėjome apie programinę įrangą. O kaip yra su technine?
– Dirbame su skirtinga technine įranga, tačiau visus sprendimus specialiai pritaiko ir užbaigia mūsų komanda. Ralio įranga veikia apkrovos režimu ir turi atlaikyti didžiules vibracijas bei smūgius. Turime savo bazę ir laboratoriją Lietuvoje, kur testuojame, atnaujiname ir kuriame sekiklius.
– Jūsų būstinė įsikūrusi Lietuvoje. Kokius kitus projektus „4rally“ plėtoja šioje šalyje?
– Dirbame su visais Lietuvos automobilių ralio čempionato renginiais ir keliomis lenktynėmis už čempionato ribų. Mūsų komanda kartu dirba jau daugiau nei 10 metų.
Taip pat turime atskirą projektą – „Moterų ralį“, kuris organizuojamas nuo 2015 m. Lietuvoje tai – vienas populiariausių laisvalaikio renginių aktyvioms moterims. Šios lenktynės skirtos mėgėjoms, tačiau vis tiek atitinka profesionalaus ralio principus ir taisykles. Tokie renginiai mums padeda populiarinti automobilių sportą. Pavyzdžiui, 2024 metais šiose varžybose dalyvaus beveik 200 ekipažų.
„Wialon“ yra pavyzdinis „Gurtam“ produktas, išskirtinė transporto parko valdymo ir daiktų interneto (IoT) platforma. Ji siūlo GPS sekimo realiu laiku, „geofencing“, degalų valdymo, jutiklių duomenų rinkimo, pažangių pranešimų, vairuotojo elgesio valdymo bei kitas galimybes.
„Gurtam“ produktai saugomi ir administruojami duomenų centruose Nyderlanduose ir JAV. Garantuotas jų veikimo laikas yra 99,5 proc. Šiuo metu prie „Gurtam“ programinės įrangos sprendimų yra prisijungę daugiau nei 4,5 mln. transporto priemonių bei kito turto.