Anot policijos pareigūnų ir apsaugos specialistų, tokie skaičiai atspindi gana stabilią tendenciją – ilgapirščiai nesiilsi nei žiemą, nei vasarą ir nuolat ieško automobilių, nuo kurių „nurinkę“ detales gali lengvai pasipelnyti. „Paklausiausi“ išlieka „BMW“ ir „Porsche“, bet vagysčių pasitaiko ir iš kitų modelių, į kuriuos anksčiau vagišiai dėmesio beveik nekreipdavo.
Įsibrauna ir į požemines aikšteles
Kaip teigia Audrius Aukštuolis, Vilniaus aps. vyriausiojo policijos komisariato KPNNTV 3-iojo skyriaus vyriausiasis tyrėjas, pastaruoju metu sumažėjo automobilių, stovinčių prie privačių namų, detalių vagysčių. Tačiau esą vagys vis dažniau taikosi į automobilius, paliktus ne tik daugiabučių namų aikštelėse, bet ir požeminiuose garažuose, nors gyventojai dažnai galvoja, jog ten jų nuosavybė – visiškai saugi.
„Vilniuje ir kituose didmiesčiuose vagys sugeba patekti į požemines aikšteles. Jie nevagia iš visų automobilių – labiau iš prabangesnių, kurių dalys yra brangios ir paklausios antrinėje rinkoje. Gali atrodyti, kad jie saugomi gerai, tačiau vagims požeminės aikštelės gana patogios – įsibrovę jie užsimaskuoja taip, kad net ir esant kameroms sunku juos identifikuoti. Vagystes įvykdo labai greitai ir greitai pasišalina iš parkingų“, – aiškina pareigūnas.
Tokią pačią tendenciją pastebi apsaugos bendrovės „GRIFS AG“ Apsaugos departamento vadovas Žydrūnas Bukauskas: „Tokie parkingai yra gan atokūs, juose vagys gali žaibiškai pasislėpti tarp automobilių, jie retai būna pakankamai apsaugoti. Į juos gana lengva patekti ir pasišalinti“, – sako jis.
Be to, vagys dažniausiai automobilių aikštelėse veikia naktį, taip sumažindami tikimybę, kad juos kažkas pamatys. Tiesa, pasitaiko, kad ilgapirščiai pro įvairias aikšteles „prasieina“ saulei dar nenusileidus.
„Automobilių detalės dažnai vagiamos naktį arba tamsiuoju paros metu. Vasarą jis gal trumpesnis, žiemą – ilgesnis. Piko valandos – 1–4 nakties, nes tuo metu daugiausia žmonių miega. Pastaruoju metu pastebime, kad padaugėjo smulkių automobilio detalių, tokių kaip veidrodėlių, vagystės. Jos taip pat dažniausiai vyksta nakties metu, nors pasitaiko ir dienos metu, nes veidrodėliai pavagiami labai greitai“, – sako A. Aukštuolis.
„Populiariausios“ markės išlieka tos pačios
Kaip rodo statistika, ilgapirščiai dažniausiai pasisavina BMW ir „Porsche“ automobilių detales.
„BMW“ dažniausiai apvagiamas, nes jų detalės paklausios ir jų paplitimas – didesnis. Nuo „Porsche“ ilgapirščiai nuiminėja žibintus, nes jie brangūs, be to, labai lengvai nuimami. Pasitaiko vagysčių ir iš „Audi“, „Mercedes-Benz“ markių automobilių, bet rečiau. Būna, kad vagys taikosi į „Lexus“ ir „Toyota“ automobilius – iš jų vagia katalizatorius. Tiesa, nuo šių metų pradžios matome, kad būtent katalizatorius vagia rečiau“, – sako A. Aukštuolis.
Pareigūnas priduria, kad dažniausiai ilgapirščiai taikosi į prabangesnius ar naujesnius automobilius, mat jų detales gali brangiau parduoti. Anot jo, pastaruoju metu daugėja ir vagysčių iš automobilių, į kuriuos anksčiau dėmesio vagišiai beveik nekreipdavo: „Kia“, „Hyundai“, „Toyota“. Dabar ilgapirščiai vis dažniau nuima vieną ar kitą šių automobilių detalę, mat ir keliuose jų važinėja vis daugiau.
Apsisuka per kelias minutes
Policijos ir apsaugos tarnybos turimi duomenys rodo, kad vagys iš automobilių dažniausiai pasisavina brangiai kainuojančias multimedijas, navigacijas, vairus, oro pagalves. O nuo prabangesnių modelių, pavyzdžiui, „BMW M“ klasės automobilių nuima apdailos elementus, tokius kaip grotelės. Pastaruoju metu nuo brangesnių transporto priemonių vis dažniau dingsta žibintai.
„Visai neseniai turėjome 4 skirtingus atvejus iš daugiabučių namų parkingų – vagys išlupo „Porsche“ automobilių žibintus. Vagysčių greitis – iki 3–4 minučių. Vieną vagį pagavome, nes daugiabutis turėjo daugiau vaizdo kamerų, iš anksto pamatėme, kad ateina. Sureaguoti spėjome, pagavome, sulaikėme. Įtariame, kad jis gali būti susijęs su bent keliomis iki tol vykusiomis vagystėmis, perdavėme policijai, jie pradėjo tyrimą. O štai kitas atvejis skaudesnis – 3 valandą nakties „Porsche Cayenne“ modelis neteko 2 žibintų. Vagys susisuko greičiau nei per pusantros minutės. Į parkingą jie pateko per pagrindinį garažo įėjimą“, – pasakoja Ž. Bukauskas.
Apsaugos tarnybos atstovas dalijasi ir dar vienu skaudžiu atveju, kai prabangus „BMW M“ klasės automobilis buvo paliktas individualaus namo kieme, šalia garažo. „Jis, galima sakyti, buvo nurengtas iki batų – dingo vairas, sėdynės, multimedija, išorės apdaila. Nuostoliai siekė apie keliasdešimt tūkstančių“, – priduria jis.
Nuostolius neretai sudaro ne tik pavogtos detalės – ilgapirščiai esą nesidrovi ir gerokai suniokoti pačią transporto priemonę, kad tik pasiimtų tai, ko jiems reikia. Ž. Bukauskas prisimena atvejį, kai ilgapirščiai, norėdami iš „BMW“ automobilio išlupti žibintus, išpjovė kapotą. Nuostolis siekė beveik 3 tūkstančius eurų.
Apsaugai signalizacijos gali nepakakti
Vilniaus policijos atstovas tikina, kad vien automobilio signalizacija ilgapirščių neretai neatbaido – juolab, kad šiuolaikinėse transporto priemonėse ji yra gana tyli, jog netrukdytų kitiems žmonėms. Tad rekomenduojama imtis papildomų apsaugos priemonių. Kokios jos, dalijasi Ž. Bukauskas.
„Jeigu automobilis prabangus ir galimi nuostoliai siekia keliolika tūkstančių, labai rekomenduojame įvertinti poreikį aukštesnės klasės automobilių apsaugai. Tai yra tokią, kuri siunčia GPS signalus, jei automobilį prireiktų susekti. Taip pat ji suveikia, jei transporto priemonę bandoma judinti, atidaryti jos kapotą ar dureles, nesankcionuotai tempti, yra daužiamas stiklas ar panašiai“, – aiškina jis.
Taip pat patalpas, kuriose laikomas automobilis, reikėtų apsaugoti – įrengti apšvietimą, vaizdo kameras ir kitas apsaugos sistemas. O kur nors išvykstant ilgesniam laikui vertėtų savo transporto priemonę palikti gerai apšviestoje, saugomoje, geriausia – vaizdo kameromis stebimoje ar uždaroje teritorijoje. Jeigu manote, kad jūsų požeminis ar antžeminis parkingas nėra pakankamai saugus, vertėtų apsvarstyti automobilio laikymą saugomoje aikštelėje.