Užduotis vairavimo instruktoriams
Šią užduotį rengėme specialiai vairavimo instruktorių konkursui. Pastebėti „instruktoriaus“ klaidas šiame vaizdo įraše nėra sudėtinga, jų gausu visame siužete nuo pradžios iki pabaigos. Pagrindinis užduoties tikslas buvo ne identifikuoti klaidas, o įvardinti kaip reikėtų elgtis teisingai tokioje situacijoje.
Pavyzdžiui, siužete „instruktorius“ pasilenkia link „mokinės“ norėdamas parodyti kaip reguliuojasi veidrodėliai, kai turėtų paaiškinti žodžiu ir parodyti iš tolo nesibraunt į kito žmoguas asmeninę erdvę, o „mokinei“ paklausus ką reiškia šviečianti lemputė prietaisų skydelyje video siužete „instruktorius“ atrėžia jog „nekreipk dėmesio“, kai turėtų atsakyti į klausimą paaiškindamas lemputės reikšmę. Užduoties atlikimo laikas buvo ribotas, tačiau didžioji dalis konkurso dalyvių su šia užduotimi susitvarkė puikiai.
Koks vairavimo instruktorių elgesys yra toleruotinas?
Vairavimo instruktorius turi sukurti saugią erdvę ir palankias mokymosi sąlygas būsimąjam vairuotojui. Praktinio mokymo B kategorijos kursas trunka 30 akademinių valandų. Per šį laiką galima arba stipriai susipykti arba labai susidraugauti. Vairavimo pamokos – ne tik pamokos, tai ryšys ir bendravimas tarp dviejų žmonių. Instruktorius kas kartą įlipus į automobilį naujam mokiniui, susiduria su naujais iššūkiais, jam reikia pažinti būsimąjį vairuotoją ir atrasi palankius būdus bei metodus kurie padėtų mokiniui kuo lengviau įsisavinti visą sudėtingą informaciją, kartais tai padaryti pavyksta lengviau, kartais sunkiau.
Jei žiūrėdami šį vaizdo siužetą pastebite visą puokštę savo vairavimo instruktoriaus įpročių - reikėtų pagalvoti ar tikrai gaunate kokybišką paslaugą. Dažniausiai būsimieji vairuotojai mokosi tik su vienu vairavimo instruktoriumi, todėl neturi su kuo palyginti įgytos patirties. Tuomet mintys nukreipiamos į save ir mokinys galvoja, kad jis yra negabus, kad jam nelemta išmokti vairuoti. Kartais tokie mokiniai apskritai meta mokslus, nors viskas ką reikėtų padaryti tai pakeisti vairavimo instruktorių.
Vairavimo pamoka - tai tik dar viena paslauga kurią perkate
Dar nesutikau tokio žmogus, kurį kreivai apkripus, jis dėl to kaltintų ne kirpėją, o savo plaukus ir po mėnesio vėl eitų į tą pačią kirpyklą. Tačiau kai kalbame apie vairavimo mokymą, turime kitą situaciją – čia susiduriame su iškreipta galios dinamika. Mokiniams neretai atrodo jog instruktorius yra aukštesniame lygyje, nes jis moka ir žino daugiau, nei žino mokinys atėjęs į vairavimo pamoką. Dažnas būsimasis vairuotojas nors ir nujausdamas jog kažkas pamokos metu vyksta ne taip, mano jog negalima kvestionuoti ne tik instruktoriaus žinių, bet ir jo pastabų ar mokymo metodų. Tačiau noriu atkreipti dėmesį jog mokinys yra ne tik mokinys, jis yra ir klientas perkantis paslaugą bei mokantis už ją pinigus. Jis ne tik gali, bet ir turėtų, rinktis kokybiškai teikiamą paslaugą.
Ne viskas priklauso nuo vairavimo instruktoriaus
Vieną pusę kaltinti būtų neetiška, juk vairavimo pamokos metu bendravimas vyksta tarp dviejų žmonių. Todėl svarbu atkreipti dėmesį ir į mokinių elgesį. Nereikia tikėtis ir norėti, kad jus visko išmokytų vairavimo instruktorius. Instruktorius negali išmokyti, tačiau jis gali padėti jums išmokti. Pamokų sėkmė labai priklauso nuo mokinio motyvacijos ir pasiryžimo mokytis bei priimti naują informaciją. Ji taip pat pabrėžia jog vairavimo mokymosi procese nereikėtų tikėtis greitų rezultatų, o mokytis reikia ne tik vairavimo pamokos metu, bet visada – stebėti ir analizuoti eismo situacijas, pavyzdžiui: važiuojant viešuoju transportu ar dviračiu. Taip pat naudinga aptarti kelių eismo taisykles su artimaisiais ar draugais, o ne tik klasėje su mokytojais.
Išgalvota ar tikra?
Žiūrint šį vaizdo gali atrodyti jog video siužete yra rodoma instruktoriaus parodija, tačiau šios situacijos nėra išgalvotos - čia atvaizduotos tikros frazės, komentarai, epitetai bei instruktoriaus veiksmai su kuriais kažkam tikrai teko susidurti vairavimo pamokos metu.
Po šios psichologijos užduoties girdėjau vairavimo instruktorių, dalyvavusių konkurse, komentarus jog tokių instruktorių - nebūna, tačiau kai šį video rodėme vairuotojams, dažnas jų atpažino situacijas iš savo vairavimo pamokų. Natūralu, kad aplink yra įvairių vairuotojų mokytojų, vieni myli savo darbą, kiti galbūt dirba tik iš pareigos, tačiau pastebiu ir džiaugiuosi, kad su laiku keičiasi vairavimo mokymo kultūra ir jog vis daugiau galime sutikti kompetentingų mokytojų.