Švedijos mieste Goteborge, dydžiu panašiame į Vilnių, įsikūrusios „Volvo“ sunkvežimių bei lengvųjų automobilių gamyklos. Čia esančioje bandymų trasoje teko sėsti prie keliolika tonų sveriančių sunkvežimių ar 80 tonų sveriančio miškavežio vairo. Ir tai – lengviau nei tikėjausi prieš bandymą.
Technologijomis atsilieka
Automatinė pavarų dėžė, pedalai, vairas – valdymas toks pat, kaip ir automobilyje. Tik prie vairo viena rankenėle daugiau – vilkikui galima įjungti stabdymą varikliu, kuris, atleidus akceleratorių, veikia tarsi normalus stabdis.
Centrinėje konsolėje mygtukų gerokai daugiau nei dešimt ir visi jie didžiuliai – kiekvieną jų atskirai nuspausti būtų nesunku net su rankoje laikoma malka. Sėdynė taip pat kiek neįprasta – šokinėjanti per kiekvieną kelio nelygumą, tačiau tai – dėl vairuotojo komforto.
Esminiai skirtumai tik du: tai transporto priemonės gabaritai, kuriuos nesunku pamatyti veidrodėlyje, ir svoris, kurį labai lengva pamiršti nuokalnėje.
Nemažai nuopelnų už tai galima skirti „Volvo trucks“. Jie yra lyderiai sunkvežimių srityje visame pasaulyje ir pirmauja diegdami naujausias technologijas. Kita vertus, sunkvežimiuose naudojamos komforto sistemos gali atrodyti pasenusios, lyginant su lengvaisiais automobiliais: tai, kas pastaruosiuose buvo norma prieš 10 metų, į sunkiasvorių transporto priemonių rinką atkeliauja tik dabar.
Pavyzdžiui, pajudėjimo įkalnėje sistema. Daug lengvųjų automobilių, turinčių automatines pavarų dėžes, nerieda atgal įkalnėje atleidus stabdį jau dešimt metų, tačiau vilkikų pasaulyje tai – naujovė.
Kita lengviesiems įprasta naujovė – automatiškai įsijungiantys visi varomieji ratai. Daugiau nei du varančius ratus turintys „Volvo“ sunkvežimiai, nustačius automatinį transmisijos režimą, būna varomi dviem ratais iki pirmo praslydimo, po kurio įsijungia visi likusieji. To nauda – degalų taupymas.
Tik vilkikams
Vis tik šiame, ne tik daugeliui skaitytojų, bet ir šių eilučių autoriui mažai pažįstamame pasaulyje yra naujienų, apie kurias lengvųjų automobilių vairuotojai net nesvajoja. Jiems to niekada nereikės, tačiau sunkvežimiams kai kurios „Volvo“ naujovės yra vertos aukso.
Pavyzdžiui, „ropojimo pavara“. Originalus jos pavadinimas – „Crawler gear“. Ji leidžia didžiuliam sunkvežimiui kilti įkalne vos 0,5 km/val. greičiu. „Volvo trucks“ atstovai teigia, kad tokiu greičiu gali judėti 325 tonas sveriantis sąstatas – tai itin naudinga siaurose vietose manevruoti turinčiam vairuotojui.
„I-Shift“ pavadinta transmisija gali turėti „ropojimo pavaras“ važiuojant tiek į priekį, tiek atgal. Žemiausias tokios dėžės perdavimo santykis yra 32:1, o atbulinės eigos – 37:1.
Kitas vairuotojų itin išgirtas dalykas – patobulintas vairo stiprintuvas sudvejintą ašį turintiems sunkvežimiams. Keturis priekinius vairuojamus ratus turintys sunkvežimiai turi labai nestabilų vairą, kuris vibruoja ir taikosi iššokti iš rankų po kiekvieno nelygumo. „Volvo trucks“ inžinieriai tikino, jog šią problemą sumažino iki minimumo, pritaikę „Volvo dynamic steering“ pavadintą sistemą naujausiems sunkvežimiams.
Sudvejinta ašis, važiuojant lygiu keliu, gali būti pakelta – vietoje šešių sunkvežimio ratų žemę lies tik keturi. Tai naudinga važiuojant tuščiu sunkvežimiu, kuriam nereikia didelės keliamosios galios: tai taupomi degalai, mažesnis padangų ir pakabos detalių dėvėjimasis.