Bendros 38 mln. eurų vertės projektui valstybės paskolos prašė Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD), dar 3,3 mln. eurų ji skirs iš nuosavų lėšų.
Sistema rinks įmokas už sunkiasvorių automobilių naudojimąsi Vyriausybės nustatytais mokamais keliais, taip įgyvendinant Europos Sąjungos kelių rinkliavos principą „naudotojas moka – teršėjas moka“. Naujoji sistema pakeis dabartinę e. vinječių sistemą.
Naujas mokestis priklausys ne nuo kelionės laiko, bet nuo nuvažiuoto atstumo.
Kelių direkcijos vadovas Remigijus Lipkevičius yra sakęs BNS, kad nauja sistema privers vežėjus optimizuoti maršrutus, ji bus sąžiningesnė nei dabartinė, pažangesnė, nediskriminuojanti vežėjų.
Vežėjų atstovai yra sakę, kad būtų teisinga mokėti už nuvažiuotą atstumą, tačiau problemų kiltų, jeigu padidėjus vietos vežėjų išlaidoms nebus skirta jokių papildomų lengvatų.
R.Lipkevičiaus nuomone, toks kompensavimas neatitiktų ES teisės aktų, nes pagal juos tiek užsienio, tiek Lietuvos vežėjams turi būti sudarytos vienodos konkurencinės sąlygos.
Kelių direkcija, išnagrinėjusi keturias projekto alternatyvas, pasirinko pigiausią – „SmartPhone“ technologiją (38,11 mln. eurų). Pasak direkcijos, ji generuoja didžiausią ekonominę naudą.
Didžiąją dalį investicijų į „SmartPhone“ technologiją – 21,65 mln. eurų ‒ sudarys informacinės sistemos („Front-office“, „Back-office“ ir kt.) kūrimas, dar 3,506 mln. eurų – automobilių numerių atpažinimo kamerų kontrolės infrastruktūra, 9,761 mln. eurų ‒ kontrolės transporto priemonės, mokymų ir vartotojų informavimas bei konsultavimas.
Tikimasi, kad projektas atsipirks per dvejus metus. Pavyzdžiui, per 2023‒2035 metus rinkliavos pajamos (1,463 mlrd. eurų) išaugs daugiau nei du kartus, palyginti su pajamomis iš e. vinječių (642,2 mln. eurų). Vien 2023 metais šios pajamos sieks 112 mln. eurų, o taikant e. vinjetes, jos siektų 49,4 mln. eurų.