Šio išradimo, be kurio neįsivaizduojamas nė vienas šiuolaikinis automobilis (išskyrus tokius egzempliorius kaip „Lamborghini Aventador J“), istorija prasidėjo 1903 metais. Jų išradėju galima vadinti Mary Andersoną.
Pirmųjų valytuvų valdymas nepriminė šiuolaikinių – norint juos pajudinti, reikėdavo sukti specialią rankeną automobilio salone. Tačiau jų judėjimas jau buvo toks pat kaip dabar – siūbuojant į šonus.
Įdomu, kad pirmieji valytuvai buvo šepečiai. Į gumas jie buvo pakeisti tik 1905 metais.
Iki pat 1917-ųjų valytuvai buvo valdomi mechaniškai, sukant rankeną, kol vienam to meto šviesuoliui atėjo į galvą prijungti juos prie elektros variklio. Tai – antrasis elektra valdomas prietaisas automobilyje po starterio.
Pirmieji valytuvai su lietaus davikliais, kuriais valymo tempas yra reguliuojamas automatiškai, buvo pristatyti 1990 metais. Pirmieji masinės gamybos automobiliai, turėję šią funkciją, – „Nissan 200SX“ bei „Silvia“.
Valytuvų judėjimas per daugiau nei šimtą metų nepasikeitė
Iš ko jie gaminami?
Valytuvo konstrukcija sudaryta iš aliuminio arba plieno, o šluotelė – iš vienkomponenčio kaučiuko. Kai kurie brangesni valytuvai būna pagaminti iš dviejų komponentų gumos.
Naujausia šluotelių technologija yra paremta sintetinių medžiagų naudojimu. Iš šimtaprocentinio silikono padarytos valytuvų gumos kelia kur kas mažiau triukšmo ir tarnauja bent tris kartus ilgiau nei pagamintos iš gumos. Be to, jos žymiai atsparesnės temperatūrų pokyčiams – įvairūs gamintojai teigia, kad jų produktus galima naudoti nuo minus 60 iki plius 200 laipsnių pagal Celsijaus skalę.
Priežiūra – svarbi
Nors dauguma specialistų rekomenduoja valytuvus keisti dukart per metus (prieš žiemą ir po jos), kokybiškus valytuvus užtenka keisti vieną kartą per metus.
Žiemą su valytuvais vertėtų elgtis atsargiau nei vasarą – jie dažnai prišąla prie stiklo, o grubiau juos atlupant galima tiesiog suplėšyti. Taip gana lengva sugadinti tiek gumas, tiek švariu stiklu leidžiantį džiaugtis valytuvų varikliuką. Nemažai automobilininkų nakčiai valytuvus nuo stiklo tiesiog pakelia, taip apsaugodami gumas nuo prišalimo.
Kaip juos pasirinkti?
Universalaus patarimo nėra. Įmonės „A“, gaminančios valytuvus, kainuojančius 50 Lt, atstovai tikina, kad juos pirkti apsimoka kur kas labiau nei įmonės „B“, kurios parduodami valytuvai piniginę paplonintų tik stambiausiu metaliniu pinigu. Ir atvirkščiai.
Nedaug automobilį naudojantiems žmonėms neverta daug investuoti į valytuvus bei kitus eksploatacinius dalykus. Dažnai juo važinėjantiems atsibostų kas kelis tūkstančius kilometrų keisti girgždėti pradedančias gumas, tad jiems galima rekomenduoti geresnius ir brangesnius produktus, kurie tarnaus bent metus.