Kauno centre, greta buvusio „Merkurijaus“ pastato, nuspręsta statyti šešių aukštų stovėjimo aikštelę, kuri talpins daugiau nei 250 automobilių. Kauniečiai skundžiasi, kad ribotos parkavimo galimybės yra viena didžiausių kliūčių, stabdančių verslo centrų plėtrą šio miesto centre.
Į beveik 8 tūkst. kv. m ploto aikštelę automobiliai įvažiuos iš K. Donelaičio gatvės, o mašinas pastatę vairuotojai pėsčiomis nesunkiai pateks į Laisvės alėją. Savivaldybė skelbia, kad šioje aikštelėje parkavimas bus pigesnis nei centrinėse miesto gatvėse.
Tuo metu Vilniuje automobilių savininkai darbo dienomis ar penktadienio bei šeštadienio vakarais taip pat neretai suka ratus miesto centre, kol randa net ir mokamą vietą. Sostinėje rinkliavos dydžiai už transporto priemonės stovėjimą priklauso nuo atskirų zonų. Pastatyti automobilį žalioje zonoje valandai kainuoja 0,3 Eur, geltonoje – 0,6 Eur, raudonoje – 0,9 Eur, o mėlynoje – 1,8 Eur.
Varšuvoje savaitgaliais – nemokamai
Mokamos automobilių stovėjimo zonos Varšuvoje kasmet yra plečiamos, sako LRT radijo korespondentė Lenkijoje Nijolė Druto. Norint pastatyti automobilį Lenkijos sostinės centre, pirmoji valanda kainuoja 3 zlotus (0,7 Eur), antroji – 3,6 zlotus (0,84 Eur), trečioji – 4,2 zlotus (apie 1 Eurą), o ketvirtoji – 5 zlotus (1,16 Eur).
Atsiskaityti, kaip teigia N. Druto, galima metant monetas į bilietų automatą, taip pat banko kortelėmis ar Varšuvos miesto kortele. Mokėti už stovėjimą Varšuvos centre ir kai kuriuose rajonuose reikia darbo dienomis nuo 8 iki 18 valandos, tuo metu savaitgaliais ir švenčių dienomis stovėjimas yra nemokamas.
Valdžia sutvarkė miestą, įrengė žolynų ir gėlynų, tačiau likvidavo daugybę stovėjimo vietų. Patekus į centrą, sudėtinga pastatyti automobilį
Be miesto valdžios valdomų aikštelių, yra ir privačių. Tiesa, kainos čia gerokai didesnės. „Komerciniais pagrindais valdomų aikštelių yra daug, ypač prie Senamiesčio, turistų lankomų vietų. Tačiau jose jau reikia sumokėti brangiau nei miesto stovėjimo vietose“, – LRT.lt pasakoja N. Druto.
LRT radijo korespondentės teigimu, Varšuvoje pastatyti automobilį net ir mokamose aikštelėse nėra paprasta. „Miesto valdžia sutvarkė miestą, įrengė žolynų ir gėlynų, tačiau likvidavo daugybę stovėjimo vietų. Patekus į centrą, sudėtinga pastatyti automobilį. Sunku rasti tuščią vietą net ir mokamose vietose darbo dieną. Su šia problema susiduria įmonių, įstaigų darbuotojai, kurie neturi savo statymo vietų“, – sako N. Druto.
Nemažai Lenkijos miestų, taip pat ir Varšuva, įrengia vis daugiau automobilių stovėjimo aikštelių prie įvažiavimų į centrą. Taip skatinama persėsti į viešąjį transportą. Šiuo metu, kaip skaičiuoja N. Druto, Varšuvoje yra 13 tokių aikštelių, kuriose telpa apie 4 tūkst. automobilių. Planuojama įrengti iki 30 tokių aikštelių, kuriose tilptų 10 tūkst. transporto priemonių.
„Daugiausiai tokių aikštelių sutelkta išilgai metro linijos, nes tai – patogiausias susisiekimas su miesto centru. Miesto transporto bilieto kaina parai yra 15 zlotų – tai pigiau nei važiuoti į miesto centrą su savo automobiliu ir palikti jį stovėti mokamoje vietoje daugiau nei 4 ar 5 val. Taigi išilgai metro linijos esančiose aikštelėse jau 8 ryto sunku rasti laisvą vietą. Pastaraisiais metais nemažai varšuviečių išsikėlė į priemiesčius, todėl naudojasi tokiomis aikštelėmis. Tačiau yra įrengtų mokamų aikštelių ir nepatogiose vietose, kur iki centro važiuoja tik vienas autobusas, ir žmonėms nepatogu jose palikti automobilį“, – pasakoja N. Druto.
Rygoje už valandą gali tekti sumokėti ir 5 eurus
Tuo metu Rygoje stovėjimo aikštelės suskirstytos į A zoną (centre), kur pirma valanda kainuoja 2,5 Eur, visos kitos – 3 Eur; B zoną, kur pirma valanda kainuoja 2 Eur, o kitos – 2,5; C zoną (labiau nutolusi nuo centro) – 1,5 Eur, kitos – 2 Eur; taip pat D zoną, kur pirmoji valanda kainuoja 1 Eur, kitos – 1,5 Eur. Rygoje yra ir vadinamoji prabangioji – E – zona, kurioje palikti automobilį stovėti valandai kainuoja 5 eurus.
Anksčiau Rygoje buvo mažiausiai automobilių Europos Sąjungoje, tenkančių tūkstančiui gyventojų. Tačiau paskutiniais metais jų gerokai padaugėjo
E aikštelių nėra daug, tačiau jos yra pačiame centre. Kaip teigia LRT RADIJO korespondentas Latvijoje Arūnas Vaikutis, jomis naudojasi nemažai žmonių, tačiau jei žino, kad netoliese yra pigesnė aikštelė, važiuoja į ją.
Pasak A. Vaikučio, Rygos Dūma stengiasi atlaisvinti miesto centrą nuo automobilių, nes jis esą labai užkimštas.
„Prieš keletą metų Rygoje buvo mažiausiai automobilių Europos Sąjungoje, tenkančių tūkstančiui gyventojų. Tačiau paskutiniais metais automobilių gerokai padaugėjo, ir tai matyti pagal spūstis. Jas pavyko šiek tiek sumažinti, pastačius pietų tiltą per Dauguvos upę. Jis kainavo labai brangiai, vos nesugriuvo, buvo statytas sunkiai ir ilgai, tačiau funkcionuoja. Taip pat kai kuriose centro gatvėse leidžiamas greitis sumažintas iki 30 km/h. Tikimasi, kad ir tai padės išguiti vairuotojus iš miesto centro, nes, jei lėčiau važiuoji – ilgiau užtrunki“, – teigia A. Vaikutis.
Ryga, anot LRT korespondento, stengiasi sukurti panašų modelį į Varšuvos, kai automobilis paliekamas dar prieš atvykstant į miesto centrą, ir toliau kelionė tęsiama viešuoju transportu. „Iš įvairių pusių, įvažiavus į miestą, bus įrengtos specialios mašinų stovėjimo aikštelės. Centre taip pat planuojama mažinti automobilių stovėjimo vietų, o patį stovėjimą dar labiau branginti“, – apie priemones, kokių ketinama imtis Rygoje siekiant mažinti automobilių skaičių centre, pasakoja A. Vaikutis.
Jis teigia, kad penktadienį ar šeštadienį pastatyti automobilį Rygos centre nėra taip paprasta, mat ši sostinė garsėja naktiniu gyvenimu. „Gyvenu Maskvos gatvėje, kuria atvažiuoja automobiliai iš Daugpilio, kitų didžiųjų miestų. Mašinos tiesiog zuja. Apskritai daug žmonių važiuoja į Rygos naktinius klubus pasilinksminti, taip pat teatrus, koncertus, taigi automobilių centre savaitgalį labai padaugėja“, – LRT.lt aiškina A. Vaikutis.
Taline gal ir gerai, kad viskas šiuolaikiška, reikia susimokėti telefonu, tačiau ką daryti užsieniečiui – taip ir neaišku
Taline užsieniečiams susimokėti nėra galimybių?
Estijoje, kaip ir išvardintuose miestuose, yra tiek privačios automobilių stovėjimo aikštelės, tiek valdomos savivaldybės. Kuo toliau nuo centro, tuo automobilių statymas yra pigesnis. Talinas suskirstytas į keturias zonas, o kaina jose palikti automobilį siekia nuo 1,2 Eur iki 4,8 Eur už valandą. Kaip teigia žurnalisto „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius, Taline netrūksta privačių daugiaaukščių bei požeminių aikštelių, kuriose automobilių statymas kainuoja, pavyzdžiui, 3,8 Eur už valandą.
„Taline yra tam tikrų niuansų. Pavyzdžiui, daugelyje vietų šioje sostinėje nėra bilietų automatų. Gal ir gerai, kad viskas šiuolaikiška, reikia susimokėti telefonu, tačiau ką daryti užsieniečiui – taip ir neaišku. Pas mus taip pat galima susimokėti telefonu, tačiau visur stovi ir automatai, į kuriuos galima mesti monetas. Penktadienį atvykau į susitikimą Taline, vietos parkavimui netrūksta, tačiau automato taip ir neradau. Tądien buvau su vengriškos registracijos automobiliu, todėl nesumokėjęs už stovėjimą nuėjau į susitikimą. Kaip man susimokėti? Galbūt yra kokia nors programėlė, bet nėra jokios informacijos“, – LRT.lt pasakoja V. Milius.
V. Milius pasakoja, kad jo pažįstami Taline mato daugybę lakstančių suomių, taip pat nesuprantančių, kaip reikia susimokėti už automobilio stovėjimą.
Taline, kitaip nei Rygoje ar Varšuvoje, pasak keliautojo, nėra problemų pastatyti automobilį, mat požeminės stovėjimo aikštelės yra išties didelės. „Brangiai kainuoja, bet problemų pastatyti automobilį nėra“, – apibendrina V. Milius.
Ar Talino gyventojams nėra per daug brangu pastatyti automobilį miesto centre? Kaip teigia patys estai, dauguma centre dirbančių miestiečių už stovėjimą moka tarnybiniais telefonais, o sąskaitas apmoka darbuotojų įmonės, todėl patys didelių išlaidų nejaučia.