Vikšrinis „Land Rover Cuthbertson“ – ankstyvos bekelės entuziastų kultūros grynuolis

Automobilių gamintojas „Land Rover“ garsėja savo pajėgiais visureigiais. Juos jau daugiau nei 70 metų mėgsta bekelės entuziastai, medžiotojai ir ūkininkai. Pravažumu mažai kas gali varžytis su „Land Rover“ automobiliais. Ypač su „Series II Cuthbertson“ – keturis vikšrus dėvinčiu visureigiu.
Land Rover Cuthbertson galėjo važinėti ir keliais, bet buvo labai lėtas ir nepatogus. (Gamintojo nuotrauka)
Land Rover Cuthbertson galėjo važinėti ir keliais, bet buvo labai lėtas ir nepatogus. (Gamintojo nuotrauka)

„Land Rover“ istorija prasidėjo netrukus po Antrojo pasaulinio karo. Prieš tai gamino pakankamai prabangius automobilius, tačiau po didžiausio žmonijos karinio konflikto paklausa prabangos prekėms labai sumenko.

„Rover“ dairėsi naujų projektų, kurie garantuotų pajamas sunkiais pokario metais. Vyriausiasis „Rover“ inžinierius Maurice'as Wilksas matė naujos mašinos poreikį – Jungtinės Karalystės ūkininkams tikrai praverstų visureigis!

Visureigis – savaeigis karutis?

Žinoma, tai nebuvo visiškai originali mintis. M.Wilksas žiūrėjo į amerikiečių karinį „Willys Jeep“ ir manė, kad tokio tipo automobilis būtų labai naudingas šalies, o gal ir visos Europos ūkininkams bei pramonei.

Juk traktorius reikalingas ne visada, o prasti kaimo keliukai yra sunkiai įveikiami įprastais automobiliais. M.Wilksas įsivaizdavo labai primityvų visureigį, kuriuo ūkininkas galėtų važiuoti apžiūrėti laukų, šaudyti zuikių ar parsivežti kelių glėbių malkų. Tai turėjo būti automobilis, kurio saloną būtų galima išplauti vandens srove – tarsi savaeigis karutis.

Taip prasidėjo „Land Rover“ istorija. Gamintojas ketino „Land Rover“ visureigius gaminti tik porą metų, kol atsigaus įprastų automobilių prekyba. Tačiau britai labai pamėgo „Land Rover“ automobilius. Jie buvo pigūs, labai tvirti ir lengvai remontuojami. Svarbiausia tai, kad jie galėjo lengvai važinėti bekele – tokių visureigių 20 amžiaus viduryje buvo labai mažai. „Land Rover“ iškrapštė miestiečius į kaimą, o kaimo žmonėms suteikė galimybę važiuoti ten, kur įprastai lankydavosi tik traktoriai. „Rover“ įtvirtino „Land Rover“ markę ir ėmė siūlyti vis naujas versijas – pikapą, keturdurį visureigį, specialų safari automobilį. „Land Rover“ mašinas pirko ir valstybinės įstaigos – ugniagesiai, miškininkai, kariuomenė.

„Land Rover“ turėjo būti laikinas projektas, tačiau jis pergyveno savo kūrėją. 1948-1967 metais „Land Rover“ visureigius gamino „Rover“, 1968-1978 metais – „British Leyland“, 1978-1983 m. – „Land Rover“ kompanija. Tuomet tas automobilis buvo pakeistas modernesniu, bet lygiai tokiu pat kietu „Defender“, kurį 1983-2012 metais gamino „Land Rover“, o vėliau – „Jaguar Land Rover“ kompanija, priklausanti indų „Tata Motors“. „Rover“ markė išnyko 2005 metais.

Vikšrinis „Land Rover Cuthbertson“

„Land Rover“ visureigiai buvo ne tik transporto priemonės, bet ir kaimo kultūros dalis. Būtų sunku įsivaizduoti gražų britišką ūkį be Land Rover visureigio, juos pamėgo ir besiformuojanti bekelės entuziastų bendruomenė.

Vienas iš tokių entuziastų buvo škotų inžinierius Jamesas A. Cuthbertsonas. 1936 metais jis įkūrė kompaniją, kuri gamino guminius pramoninius diržus ir vikšrus. Dalį savo guminių vikšrų J.A.Cuthbertsonas tiekė karinei technikai. Jo kompanija dalyvavo ir kitoje veikloje. Pavyzdžiui, Antrojo pasaulinio karo pabaigoje J.A.Cuthbertsonas padėjo tiesti Angliją ir Prancūziją jungiančius povandeninius vamzdžius.

Tarp automobilių mėgėjų J.A.Cuthbertsonas buvo žinomas kaip rimtas bekelės entuziastas. 1958 metais jis pradėjo modifikuoti „Land Rover Series II“ visureigius, suteikdamas jiems vikšrines važiuokles.

„Cuthbertsono“ važiuoklė buvo pakankamai paprasta, bet kartu ir geniali. Keturis vikšrų modulius jungė plieninis rėmas. Vikšrai pasižymėjo trikampio forma – apatinius kampus sudarė ratai, viršutinį – varančioji žvaigždė. „Land Rover“ buvo tiesiog užkeliamas ant „Cuthbertson“ važiuoklės rėmo ir visureigio ratai buvo pakeičiami varančiomis vikšrų žvaigždėmis. 2,25 l 54 kW variklis nebuvo keičiamas. Tokia sistema ne tik padidino kontakto su paviršiumi plotą, pagerino sukibimą ir sumažino slėgį į gruntą, bet dar ir stipriai pakėlė visureigį. Prie vertikalios sienos privažiavęs „Land Rover Cuthbertson“ pirmiausiao ją paliesdavo vikšrais, o ne bamperiu.

J.A.Cuthbertsonas į vikšrinius visureigius montavo galingus vairo stiprintuvus, tačiau patogiais šių automobilių vis tiek nepavadinsi. Ant lygaus kelio „Land Rover Cuthbertson“ galėjo pasiekti 30-35 km/val. greitį. Bet juk ne keliams šis vikšrinis visureigis buvo kuriamas.

Bekelėje, ypač purve, „Land Rover Cuthbertson“ neturėjo lygių. Prisiminkite – juk kalbame apie šeštą-septintą dešimtmetį, kai visureigių technologijos dar nebuvo toli pažengusios. Žinoma, tai nebuvo praktiškas visureigis, bet jis buvo įdomus ir kitoks. Be to, ratinę važiuoklę jam buvo galima sugrąžinti pakankamai greitai.

„Land Rover Cuthbertson“ buvo naudojamas entuziastų ir ūkininkų, bet buvo bandomas ir kariuomenėje bei infrastruktūros (telekomunikacijų, vamzdynų) statybose. Tiesa, niekas nežino, kiek tiksliai vikšrinių Cuthbertson visureigių paliko gamyklą – greičiausiai nedaug daugiau nei 20.

Nors vikšriniai visureigiai gali būti labai naudingi, „Land Rover Cuthbertson“ buvo ne ką daugiau nei žaislas. Visgi, nemažai entuziastų patys savo garažuose bandė sukurti vikšrinius visureigius, o originalūs J.A. Cuthbertsono kūriniai dabar yra labai brangūs.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų