Tiesa, šio gražaus ir toliaregiško tikslo dažnai siekiama skubotais bei daug abejonių keliančiais veiksmais. Kai kurie įgyvendinti darbai sukėlė daugiau pasipiktinimo ir diskusijų nei realios naudos, o iš savivaldybės komentarų kartais atrodo, kad valdininkai patys nesupranta, kodėl viena ar kita buvo padaryta.
15min jau anksčiau rašė apie abejotinose vietose įrengtas „Park&Ride“ aikšteles, abejotiną Edukologijos žiedo pertvarką (prie jo vis tiek turi budėti policija) ir pan.
Eksperimentas, sukėlęs chaosą: nubraižė apskritimą ir pastatė ženklus
Vienas tokių atvejų – neseniai perdaryta (perpiešta) Naugarduko ir Vytenio gatvių sankryža, kuri staiga pavirto žiedine. Sraunią Naujamiesčio mikrorajono sankryžą kasdien kerta tūkstančiai automobilių, o po ten vykusių darbų daugelis vairuotojų sulaukė to, ko mažiausiai tikėjosi. Prieš įvažiavimą į sankryžą vairuotojus pasitiko naujai sustatyti ženklai, nurodantys eismą ratu, bet pirminis kelio vaizdas beveik nepakito. Vienintelė užuomina į žiedinę sankryžą šioje vietoje tapo ant kelio nubraižytas apskritimas.
„Man atrodo, ten pagrindinė gatvė daugybę metų buvo Naugarduko. Tvarkė tą sankryža ganėtinai ilgai, lyg ji kažką spręstų miesto eismo kontekste. O kai užbaigė, še tau – nupiešė magišką apskritimą (sako nuo raganų padeda) ir sudėjo ženklus. Dabar tikisi, kad vairuotojai taip paprastai lyg niekur nieko ims ir važiuos tuo rateliu? Dauguma Naugarduko gatve važiuoja tiesiai net nestabdydami, nors ji dabar šalutinė važiuojančiųjų žiedu atžvilgiu. Gal visgi buvo galima kažkaip viešinti tokį eismo pakeitimą? Gal kokią savaitę pastatyti policijos ekipažą? Žmonės po ilgų metų pandemijos, psichologinė atmosfera visuomenėje sudėtinga, o čia kardinaliai kaitalioja eismą ir paskui stebisi, kad žmonės pyksta“, – apie naują sankryžą kalbėdamas nuostabos neslėpė saugaus vairavimo ekspertas Artūras Pakėnas.
Štai kaip atrodė eismas šioje sankryžoje antradienį. Vaizdais su 15min GAZAS galite dalintis el.paštu gazas@15min.lt:
Ar atitinka reikalavimus?
Lietuvos automobilių kelių direkcijos žiedinių sankryžų projektavimo metodiniai nurodymai numato, kad žiedinės sankryžos įprastai užtikrina didesnį eismo pralaidumą, jose vyksta mažiau eismo įvykių ir net yra skleidžiamas mažesnis triukšmas. 31-ajame šio dokumento punkte rašoma: Žiedinėje sankryžoje, visų pirma, mažesnio eismo intensyvumo metu, pavyzdžiui, naktį, skleidžiamas nedidelis triukšmas. Taip yra dėl mažesnio greičio, tolygesnio važiavimo, taip pat ir trumpesnio laukimo laiko. Tokiu būdu suvartojama mažiau degalų ir kartu išmetama mažiau kenksmingų medžiagų.
Taigi sprendimas eismą tarp šių gatvių paleisti ratu, turint omenyje, kad aplink daug gyvenamųjų namų, atrodo, turi net ne vieną argumentą UŽ.
Bet svarbiausias klausimas ir problema, kaip šis sprendimas buvo įgyvendintas. A.Pakėno minėtas informacijos trūkumas vietoje, kurioje eismas nesikeitė jau kelis dešimtmečius, įaudrino ne vieną vairuotoją, o socialiniuose tinkluose virė diskusijos apie tai, kad dažnas vairuotojas per šią sankryžą iš įpročio važiavo kaip anksčiau. Tai, be abejo, smarkiai padidina incidentų tikimybę ir bent jau trumpuoju laikotarpiu nekvepia eismo gerinimu.
Dėl susiaurintų eismo juostų, kurių pločio dalį teko atiduoti dviračių takams, matyt, nebeliko vietos ir kitiems elementams, kurie leistų vairuotojams lengviau identifikuoti šią sankryžą. Vienas jų – saugos salelės, kurios net ir labai mažose žiedinėse sankryžose yra taikytinos. Labai mažomis žiedinėmis sankryžomis yra laikomos tos, kurių skersmuo siekia 13–22 metrus. Šiame tekste minimos sankryžos skersmuo yra maždaug ties maksimalia riba.
88-ajame metodinių nurodymų punkte rašoma: Saugos salelės taikytinos ir labai mažoje žiedinėje sankryžoje. Tačiau dėl labai mažo ploto ne visada įmanoma jas įrengti. Kai saugos salelių įrengimas gali riboti žiedinės sankryžos pravažiuojamumą turėtų būti taikomi užvažiuojamų salelių sprendiniai (dalinis išgrindimas, horizontalus ženklinimas). Saugos salelių būtinybė tikrinama kiekvienu atskiru atveju, įvertinant transporto priemonių ir pėsčiųjų intensyvumus bei ploto apribojimus.
Jeigu saugos salelės naudojimas labai mažose žiedinėse sankryžose yra, iš esmės, tik rekomendacinio pobūdžio, tai vidinės salos nebūti gali tik išskirtiniais atvejais. Negana to, mažiausias šios salos skersmuo turi būti 4 metrai ir ji turėtų būti įrėminta 3–7 cm nuo važiuojamosios dangos iškilusiais bordiūrais.
98-ajame punkte net nurodyta priežastis, kodėl keliami būtent tokie reikalavimai šiam sankryžos elementui: [...] Mažesnis nei 3 cm aukščio skirtumas tarp vidinės salos ir žiedinės važiuojamosios dalies sudaro palankias sąlygas lengviesiems automobiliams užvažiuoti ir neužtikrina tiesiai važiuojančių transporto priemonių trajektorijos pakankamo iškreivinimo. Išskirtiniais atvejais ir pagrindus labai mažos žiedinės sankryžos vidinė sala gali būti įrengiama be peraukštėjimo ir įrėminimo bordiūru, tik ženklinant horizontaliuoju ženklinimu.
Ar tai išskirtinis atvejis, dėl kurio buvo galima neįrengti vidinės salos su paaukštėjimu bei įrėminimu bordiūrais, greičiausiai dar nežino ir savivaldybės atstovai. Iš toliau pateikto savivaldybės atsakymo darosi aišku, kad kai kurie sprendimai dar tik bus priimami. Vilniaus savivaldybės atstovai, paklausti apie susidariusią situaciją, tikino, kad sankryžos rengimo darbai nėra baigti.
Savivaldybės komentaras
„Minimoje žiedinėje sankryžoje darbai dar neužbaigti ir jie tęsiami. Rytoj (trečiadienį) šioje vietoje vyks darbai, taip pat bus sprendžiama tiek dėl ženklinimo šioje sankryžoje, tiek dėl pačios žiedinės sankryžos, ateityje ji turėtų būti šiek tiek iškelta virš važiuojamosios kelio dalies“, – situaciją komentavo Vilniaus savivaldybės Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas Paulius Vaitekėnas.
Apie tai praneša ir Vilniaus savivaldybės puslapis.
Pasak P.Vaitekėno, yra tikėtina, kad ateityje ši sankryža atrodys kitaip ir bus pastebima.
Svarbu paminėti, kad vienas pagrindinių aspektų, kodėl žiedinės sankryžos pasižymi tokiu saugumu, yra tai, kad dėl jų sukuriama automobilių trajektorija priverčia vairuotojus lėtinti greitį. Kol kas atrodo, kad Naugarduko ir T.Ševčenkos gatvių sankryžoje vairuotojams paliktas ir netikėtumo faktorius. Mat tikėtis, jog visi pagal seną įprotį sankryžą įveikiantys vairuotojai pastebės naują kelio ženklinimą, naivoka.
Beje, situaciją apsunkina ir tai, kad žiedinės sankryžos vidurį žymintį apskritimą kerta dar puikiai matoma iš ankstesnės sankryžos žymėjimo likusi punktyrinė linija. Akylai KET skaitę vairuotojai atsimins, kad horizontalusis kelio ženklinimas hierarchiškai yra paskutinėje vietoje ir reikia vadovautis ženklais, bet tai jokiu būdu nepateisina paliktos betvarkės.
Šioje situacijoje kyla klausimų ne tik dėl efektyvaus lėšų panaudojimo, bet ir dėl požiūrio į miesto gyventojus bei svečius. Ar tikrai savivaldybė gali sau leisti taip atmestinai žiūrėti į eismo valdymą vienoje iš centrinės miesto dalies sankryžų ir ar tikrai chaoso vairuotojų galvose sukėlimas paskatins juos persėsti į viešąjį transportą?