Vyčio vėliavos „ambasadorius“ apie vairavimo kultūrą ir etiketą Lietuvoje bei žmogiškumą netgi pragariškomis Dakaro ralio sąlygomis prabyla laidoje „Džentelmenų lyga“.
„Atsisegęs užtrauktukas“ nepuošia nei aprangoje, nei eisme
Pasak profesionalaus lenktynininko, dažniausia nerašyta etikos prie vairo taisyklė, kurią laužo šalies vairuotojai – „eismo užtrauktuko“ principo nepaisymas.
„Kai du keliai „sueina“ į vieną, o jais važiuoja daug automobilių, tuo pačiu metu į vieną juostą sutilpti reikia visiems. Solidarus kelių eismo principas sako, kad automobiliai į susiaurėjimus rikiuojasi užtrauktuko principu. Aiškus, žiauriai geras bei greitas principas: kai kiekvienas važiuojantysis pagrindiniu keliu įleidžia po vieną eismo dalyvį, tuo metu pirmą stovintį prie išvažiavimo. Ir taip toliau. Jeigu tu šį principą žinai, reikalai vyksta greitai, bet man atrodo, kad mes jį pamirštame.
Nuolat atsiranda „gudručių“, kurie banko įlįsti į tarpą arba skirtingose vietose“, – pastebi B.Vanagas.
Kova su visu pasauliu gatvėje – beprasmė
Be atidesnio „eismo užtrauktuko“ principo paisymo, B.Vanagas šalies vairuotojams siūlo mažinti „apsukas“:
„Man atrodo, kad mums reikia truputį mažiau skubėti. Skubame, lekiame, dažnai darome per daug visokiausių judesių ir net nebeturime laiko padėkoti, būti mandagūs kitiems vairuotojams. Reikėtų suprasti, kad kelyje esi ne vienas, ir jeigu jame kausiesi su visu pasauliu, tikrai niekur nenuskubėsi.
Svarbu netrukdyti kitiems eismo dalyviams ir būti sklandžiam kelyje. O juk nesudėtinga ir nusišypsoti, ranką pakelti, „ačiū“ pasakyti. Tai yra labai gražus gestas. Net ir pėsčiųjų paprašyti paskubėti nesudėtinga mandagiai.“
Reikėtų suprasti, kad kelyje esi ne vienas, ir jeigu jame kausiesi su visu pasauliu, tikrai niekur nenuskubėsi.
Džentelmeno gestai nedžiugina feminisčių
Mandagių gestų kitiems eismo dalyviams vilnietis stengiasi negailėti. Ypač profesionalus lenktynininkas lepina prie vairo sėdinčias moteris.
„Manau, kad aš esu džentelmenas tuo senuoju supratimu, arba senuoju sukirpimu, kuris man nė kiek neatrodo blogas. Dažnai kelyje praleidžiu vairuotojas moteris. Matau ir feminisčių, kurios dėl to matyt nesijaučia gerai. Bet esu savimi ir toliau elgiuosi šitaip“, – pečiais trukteli debiutinės 15min projekto „Džentelmenų lyga“ laidos svečias.
Etiketas galioja ir Dakare?
Sudėtingiausiose pasaulio lenktynėse, kuriose lyderiai žūtbūt siekia kuo geresnių rezultatų, o kiekviena sekundės dalis yra žvėriškai svarbi, prioritetais vis dėlto išlieka sveikata ir saugumas.
„Jeigu tavo varžovas numeris vienas, netgi pats didžiausias priešininkas, patyrė avariją, ir tu nesi tikras, ar jam nėra negerai, tu sustoji įsitikinti arba pagelbėti, jeigu tai reikalinga. Yra tam tikri principai, aukštesni už lenktynių rezultatus“, – akcentuoja B.Vanagas.
Įtampa mažoje kabinoje milžiniškuose smėlynuose
Saudo Arabijoje 2020 m. sausį vykusiame Dakaro ralio maratone B.Vanagas su portugalų šturmanu Filipe Palmeiro iš lietuvių pasiekė aukščiausią poziciją. „Inbank team Pitlane“ ekipažas bendroje įskaitoje užėmė 15-ą vietą.
Praėjusiais metais ši komanda liko 11-oje galutinės ralio įskaitos vietoje. Pietų Amerikoje užfiksuotas rezultatas – ne vien geriausias asmeninis B.Vanago pasiekimas sunkiausiose pasaulio lenktynėse, bet ir geriausias Lietuvos sportininkų pasirodymas iki šiol.
„Dakaras – labai sudėtingas laikotarpis, kurio metu yra įmanomi visi trikdžiai, labai maža erdvė kabinoje ir daug įtampų. Man pasisekė surasti savo partnerius lenktynėse – šturmanus, žmones, kurie yra aukšto kalibro profesionalai. Jie, kaip ir aš pats, labai stengiasi neleisti įtampai privesti prie konfliktinės situacijos, kuomet jau būtų pasiekiama „raudonos lemputės“ stadija, ir bet kada gali įvykti kažkas nepataisoma. O jeigu taip ir atsitinka, svarbu laiku atsiprašyti“, – teigia sportininkas.
Lenktynių dvasia prie šviesoforo
Laidos „Džentelmenų lyga“ vedėjai aktorei Inetai Stasiulytei profesionalus lenktynininkas pripažįsta, kad ir Lietuvos gatvėse pasitaiko iš kantrybės vedančių akimirkų:
„Aš galiu pasiųsti žmogų kur nors toliau, nurodyti tokią aiškią ir konkrečią kryptį, kad nebekiltų klausimų, ar nenorėjau kažko kito pasakyti. Tačiau žinau, kad tai niekur neveda.“
Žmonės mane pastebi sankryžoje, ir jeigu esame pirmieji automobiliai, pajudėsiantys užsidegus žaliam šviesoforo signalui, pasitaiko norinčiųjų laimėti prieš mane. Pralošiu jau pirmajame metre.
Riedėdamas sostinės gatvėmis, Dakaro ralio dalyvis B.Vanagas kartas nuo karto papuola į nemalonią situaciją, kai, raudono šviesoforo signalo sustabdytas, sulaukia nebylaus gretimo automobilio vairuotojo pasiūlymo susirungti ir išsiaiškinti, kuris iš tiesų yra profesionalas.
Aiškintis santykius pasiruošę vairuotojai nekantriai pėda spaudinėja akceleratoriaus pedalą, o jų kovotojo prigimtį išduoda B.Vanago pritarimą gaudantis konkurento žvilgsnis.
Pas lenktynininkas, kurį eisme akimirksniu išduoda „Toyota Hilux“ bolidas su valstybiniu registracijos numeriu „DAKAR1“, tokioms provokacijoms pabrėžia nepasiduodantis.
„Žmonės mane pastebi sankryžoje, ir jeigu esame pirmieji automobiliai, pajudėsiantys užsidegus žaliam šviesoforo signalui, pasitaiko norinčiųjų laimėti prieš mane. Ir aš iškart pasiduodu. Pralošiu jau pirmajame metre.
Žinau paprastą dalyką: jeigu aš pradėsiu lenktyniauti, yra didelė tikimybė žūti jiems patiems arba, padarius klaidą, sužeisti kitą. Nenoriu, kad taip nutiktų“, – motyvuoja B.Vanagas.
Vis dėlto progą pasivaržyti projekto „Džentelmenų lyga“ herojus tam skirtoje trasoje yra pasiryžęs suteikti:
„Jeigu kas nors nori, gali su manimi palenktyniauti trasoje. Prašom, galime susitikti Dakare ar kokiose kitose lenktynėse. Jeigu kas nors nori man mesti pirštinę – drąsiai, aš ją pakelsiu. Tik ne gatvėje.“
Visą I.Stasiulytės ir B.Vanago kelionę sostinės gatvėmis ir šių laikų vairuotojų etiketo sankryžomis pasižiūrėti galite čia: