Sostinės valdžia ir „Vilnius veža“ įmonės vadovai nusprendė miestiečius ir miesto svečius vežti naujais automobiliais. Savivaldybės atstovai sudarė verslininko Stasio Brundzos vadovaujamą specialią darbo grupę, kuri surašė automobilių pirkimo konkurso reikalavimus.
Kokie jie? Konkurso sąlygose skelbiama, kad automobiliai turi būti ekologiški (išmesti ne daugiau 130 g/km CO2 dujų), aukšti ir patogūs, priskirti vidutinių vienatūrių klasei. Ir talpūs, jų ratų bazė neturi būti mažesnė nei 2650 mm.
Pasirinkimų – mažai
Iš kokių automobilių miestas rinksis? Išsamiausiame portalo Autoplius.lt naujų automobilių kataloge iš daugiau nei 3 tūkst. įvairių automobilių modifikacijų pagal šiuos pirminius konkurso parametrus tinka keletas „vidutinių minivenų“.
Tai – „Volkswagen Touran“, „Opel Zafira“, „Renault Scenic“ ir „Grand Scenic“. Šių mašinų bazės kaip tik papuola į 2650 mm pločio vartus.
„Kablukai“ pagal „Vilnius veža“ konkurso sąlygas netinka.
Tiesa, „Opel“ atkrenta iškart pritaikius 130 g/km CO2 ribą. Pritrūksta kelių gramų. Tų pačių gramų pritrūksta ir prancūzams – ekologiškiausia „Grand Scenic“ versija su 1,5 litro turbodyzeliniu varikliu į aplinką išmeta 134 gramus šiltnamio efektą skatinančių CO2 dujų vienam kilometrui.
Tokie automobiliai kaip „Fiat Doblo“ ar „Nissan NV200“ į konkurso nugalėtojo vardą pretenduoti negali, nes tai – krovininio automobilio pagrindu sukurti automobiliai, vadinasi, tai ne „vidutiniai minivenai“.
Taip vienas po kito nubyra visi konkurentai, išskyrus vieną. Tai – „BlueMotion“ modifikacijos „Volkswagen Touran“. Jis atitinka visus kriterijus, yra „vidutinis minivenas“, neteršia gamtos daugiau nei 130 g/CO2 ir telpa į milimetrų vartus. Tikras įvartis.
Ir Savivaldybės specialiosios komisijos pirmininkui S.Brundzai jis turėtų patikti – verslininkas daugelį metų vadovavo šios markės automobiliais prekiaujančiai įmonei.
„Virtuvinė“ leksika
„Vilnius veža“ paskelbtą konkursą sukritikavo Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) vadovai. Pasak jų, šis konkursas įkūnija daugelį lig šiol vykusių viešųjų pirkimų konkursų bėdų.
Pasak „Vilnius veža“ vadovų, pavadinimas „vidutinis minivenas“ yra visiems suprantamas.
„Naudoti „virtuvinės“ leksikos oficialiuose dokumentuose negalima. „Vidutinis vienatūris“ apibrėžimas nėra vartojamas nei viename oficialiame dokumente. Matyt, kalbama apie M1 klasės modelius su AF (daugiatikslis automobilis) arba AC (universalas) tipo kėbulu“, – sakė LAA prezidentas Petras Ignotas.
Jo nuomone, vartojant tokius apibrėžimus yra klaidinami potencialūs konkurso dalyviai. „Vilnius veža“ įmonės direktorius Rolandas Statulevičius LAA vadovams atkirto, kad jie bando sumenkinti konkurso esmę arba pasireklamuoti.
„Tai yra privačios kompanijos klasifikacija. Tai nėra oficiali automobilių klasifikacija. Aš ją buvau iš pradžių pateikęs, bet savivaldybės Viešųjų pirkimų skyrius nusprendė, kad tai nėra visiškai oficialu. Mes įdėjome visiems suprantamą paaiškinimą“, – savaitraščiui „15min“ teigė R.Stasiulevičius.
Rūpinasi neįgaliaisiais?
LAA vadovai kritikuoja ir ratų bazės milimetrų pasirinkimą. „Vilnius veža“ vadovas teigia, kad būtent toks ratų bazės dydis pasirinktas norint palengvinti judėjimo negalią turinčių žmonių gyvenimą.
„Mūsų manymu, toks aiškinimas yra akių dūmimas ir spekuliacijos skaudžiais dalykais, nes atstumas tarp automobilio ašių iš esmės neturi įtakos mašinos eksploatavimo funkcionalumo ir, juo labiau, tinkamumo neįgaliųjų poreikiams“, – teigia LAA generalinis direktorius Mindaugas Beišys.
Neįgaliesiems patogūs taksi automobiliai turi turėti tam tikros konstrukcijos sėdynes, rampas ar bent jau kreipiamąsias, padedančias į saloną įvažiuoti neįgaliojo vežimėliu. Tokius specialiems poreikiams pritaikytus automobilius, pasak M.Beišio, siūlo, ko gero, visi automobilių gamintojai. Tačiau konkurso sąlygose nėra nė žodžio apie neįgaliuosius.
Žaidimo taisyklės keičiasi
Tiesa, „Vilnius veža“ vadovai sureagavo į viešas pastabas dėl automobilių ratų bazės ilgio reikalavimų ir liepos 3-iąją pakeitė šią nuostatą – atėmė penkis milimetrus. Taigi, šiuo metu Vilnius ieško 2645 mm ratų bazę turinčių automobilių.
Tačiau net ir sumažinus milimetrus šio konkurso peripetijos nesibaigia. Štai antradienio vakarą „Vilnius veža“ nusprendė pakeisti konkurso sąlygas. Vykusiame Viešųjų pirkimų komisijos posėdyje nuspręsta atsisakyti sąlygos, kurioje numatoma galimybė bet kada grąžinti automobilius. Dėl šio sprendimo dar kartą bus koreguojami konkurso reikalavimai ir nukelta dokumentų pateikimo diena.