Skundžiasi sujaukta rinka
Liūdnas tendencijas taksi versle rodo Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenys. Šiuo metu Klaipėdoje taksi paslaugą teikia 14 uždarųjų akcinių bendrovių, 34 individualios įmonės ir 216 individualią veiklą vykdančių asmenų, įsigijusių pažymą.
Individuali veikla su pažyma taksistams iš pradžių atrodė labai patraukti, tačiau ilgainiui dešimtys tokių verslininkų iškrito iš rinkos.
Pastarieji ypač aktyviai dirbti pradėjo prieš porą metų, Susisiekimo ministerijai leidus taksistams veikti nekuriant įmonės – vien su veiklos pažyma. Tai, taksistų teigimu, visiškai sujaukė rinką.
„Veiklos pažymą turintis taksistas susimoka vos 121 litą už metinį leidimą ir ramiai važinėja. Jam nereikia galvoti, kaip išlaikyti bendrovę, kaip įsigyti ar atnaujinti automobilius. Tokie taksistai muša kainas iki nesuvokiamų žemumų, todėl konkuruoti su jais tapo beveik nebeįmanoma. Prieš keletą metų turėjau 40 automobilių parką, dabar – 20, o kitąmet planuoju sumažinti dar perpus“, – nuogąstavo dešimt metų taksi versle dirbantis bendrovės savininkas Gintaras Linkevičius.
Iš verslo traukiasi dešimtimis
Mušdami kainas pavieniai taksistai ir patys pakišo sau koją. Iš taksi veikos tikėjęsi prasigyventi vairuotojai netrukus numojo ranka į šį darbą. Šiemet iš rinkos pasitraukė bemaž 40 taksistų. Kontrolieriai spėja, kad tam įtakos padarė ir nuolatinė jų patikra.
„Šiemet atlikta apie 70 individualia taksi veikla užsiimančių gyventojų ir įmonių patikrinimų, kurių metu nustatyta per 40 pažeidimų. Dažniausiai užfiksuojami apskaitos taisyklių pažeidimai, neišduodami apskaitos dokumentai“, – situaciją apibendrino Klaipėdos AVMI Kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja Vida Okuličienė.
Per šventes – pažeidimų lavina
Kontrolieriai nė neabejoja, kad panašių pažeidimų lavina plūstels per Kalėdas ir Naujuosius metus, kuomet į taksi automobilius švenčiantieji brausis nekreipdami dėmesio, kiek paslauga kainuoja ir ar apskritai įjungtas taksometras. Nors taksistai vienbalsiai tikina, kad per švenčių įkarštį paslaugų kainų nedidins, už miesto transportą atsakingi pareigūnai tuo abejoja.
„Jiems nėra jokių apribojimų kelti ar mažinti kainą. Prieš kurį laiką įstatymų leidėjams buvo siūlyta įvesti tvarką, leidžiančią kiekvienai savivaldybei nusistatyti taksi kainų žirkles. Tuomet ši rinka stabilizuotųsi. Ir didesnės įmonės, ir smulkesni vežėjai dirbtų vienodomis rinkos sąlygomis, kaip dabar dirba Klaipėdos mikroautobusai. Jų paslaugų kaina priklauso nuo savivaldybės sprendimo“, – galimą išeitį mato Klaipėdos savivaldybės transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus.
Tiesa, šiokią tokią ataskaitą taksistai savivaldybei teikia. Kasmet jie nurodo kainas, už kiek vežiojo keleivius. Pernai tai padarė 154 taksi veikla užsiimantys asmenys ir įmonės.
Iš pateiktų duomenų matyti, kad įsėdimo mokestis svyruoja nuo 80 centų iki 2 litų. Kai kurie šio mokesčio netaiko. Kiekvienas taksi automobiliu nuvažiuotas kilometras Klaipėdoje kainuoja nuo 1 iki 2 litų.