„Gyvenimo tempas yra suformavęs taip vadinamą „daug darbų vienu metu“ kultūrą. Tačiau ar tikrai negali palaukti neatsakyta žinutė, elektroninis laiškas, ar tikrai būtina darytis asmenukes vairuojant, o laukiant žalio šviesoforo signalo naršyti internete, juk net ir sekundei prarastas dėmesys gali lemti susidūrimą su kita transporto priemone ar pėsčiuoju ir tai gali turėti skaudžių padarinių“, – sako N.Simson.
Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko Vytauto Grašio, Europos statistika rodo, kad vyrai, dažniau nei moterys, vairuodami, naudojasi telefonu, laikydami jį rankose: vyrų – du iš penkių, moterų – viena iš trijų. Tačiau pastarosios dėl dėmesį blaškančių veiksmų dažniau patenka į eismo įvykius.
V.Grašys įvardija 5 svarbiausias priežastis, sukeliančias vairuotojų išsiblaškymą.
1. Naudojimasis mobiliojo ryšio priemonėmis.
2. Per didelis dėmesys nereikšmingiems dalykams, nesusijusiems su eismo aplinkos stebėjimu (pvz., informacijos reklamos stenduose skaitymas, statybos darbai, vykstantys prie kelio ir pan.).
3. Naudojimasis kitais prietaisais (pvz., radijo imtuvo garso reguliavimas, GPS nustatymas).
4. Kalbėjimasis su keleiviais.
5. Valgymas, rūkymas, kavos gėrimas, gražinimasis (blakstienų, lūpų dažymasis) ir kita veikla.
„Noriu pabrėžti, kad masinis vairuotojų kalbėjimas telefonu, žinučių rašymas ar kitoks išsiblaškymas – ne tik Lietuvos problema, su tokiu neatsakingu elgesiu susiduria valstybės visame pasaulyje. Statistika rodo, kad net du trečdaliai visų vairuotojų linkę pažeisti galiojančius draudimus“, – teigia Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas V.Grašys.
Jo teigimu, moterys yra atsakingesnės vairuotojos – palyginti su vyrais, jos mažiau vairuoja agresyviai, labiau linkusios laikytis saugaus atstumo, neviršyti leistino važiavimo greičio, gerbti kitus eismo dalyvius, tad ne veltui būtent moterys imasi ir tokios saugumo akcijos. „Tikiuosi, kad jų balsas bus išgirstas ir bent dalis vairuotojų nustos naudotis telefonu“, – tikisi pareigūnas.
V.Grašys pataria, kaip elgtis saugiai prie vairo, kad nenukentėtų vairuotojo dėmesingumas:
-
Išjunkite mobilųjį telefoną, jei žinote, kad nesusilaikysite neatsiliepę.
-
Turėkite laisvų rankų įrangą, kuria būtų galima paskambinti iškilus kritinėms situacijoms.
-
Įsitikinkite, kad vaikai, naminiai gyvūnai yra saugūs.
-
Užkandžiaukite prieš vairuodami ar po to.
-
Nustatykite GPS, prieš užvesdami variklį ir pajudėdami.
Kelių eismo taisyklėse nurodoma, kad motorinių transporto priemonių vairuotojams draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, jeigu jomis naudojamasi rankomis, išskyrus tuos atvejus, kai stovinčios transporto priemonės variklis yra išjungtas. Tai reiškia, kad rašyti žinutes, kalbėti telefonu, naršyti internete ir kitaip naudotis mobiliojo ryšio priemone rankomis galima tik saugiai sustojus leistinoje vietoje ir išjungus vairuojamos transporto priemonės variklį.
Vairuotojas, naudodamasis mobiliojo ryšio priemone, neturėdamas laisvų rankų įrangos, pirmiausia, rizikuoja ne tik savo, bet ir kitų sveikata ar net gyvybe. Už tokius veiksmus, nesusijusius su vairavimu, Lietuvoje numatyta bauda nuo 60 iki 90 eurų.
Be to, galbūt dauguma nežino, kad už šį pažeidimą gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo 1 iki 3 mėnesių. Panašios baudos yra Rytų Europos šalyse. Vairuojant Vakarų Europoje už šio draudimo nesilaikymą gali tekti pakloti daug solidesnę baudą ir netgi uždirbti baudos taškų.
Saugaus ir etiško elgesio kelyje tema „Moterų ralyje“ viena svarbiausių. Visos renginio dalyvės jau kelerius metus iš eilės pasirašo „Moterų ralio“ saugaus elgesio kelyje deklaraciją, kurią sudaro dešimt „auksinių“ taisyklių, paskelbtų Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) Action for Road Safety programoje. Septintoji taisyklė skelbia: „Vairuodama nesinaudoju mobiliojo ryšio priemonėmis“.
„Moterų ralis“ vyks 2020 m. rugpjūčio 8 d. Šiuo metu į renginį yra užsiregistravę daugiau kaip 300 ekipažų.