Šiandien vieni didžiausių iššūkių gamintojams – rasti tinkamus, į ateitį žvelgiančius partnerius ir sukurti bei užtvirtinti naujas tiekimo grandines. Naujos technologijos gali būti paruoštos, tačiau be reikalingų komponentų vargu ar bus naudingos. Tvarumo keliu sparčiai einančios įmonės, kaip antai Didžiosios Britanijos prabangių ir sportinių automobilių gamintoja „Jaguar Land Rover“, šiandien ne tik elektrifikuoja visą gamą, bet ir pertvarko daugybę sričių, reikalingų kuriant automobilį: nuo baterijų ir medžiagų ar elektronikos komponentų tiekimo iki gamybos praktikų.
Pastarosios krizės aiškiai atskleidė, koks trapus yra pasaulinis prekybos tinklas ir kiek įvairiausių, net ir nedidelių problemų gali sutrikdyti automobilių tiekimą ar net padidinti jų kainas. Todėl, norėdami, kad elektromobilių plėtra būtų sklandi, gamintojai turi pasirūpinti, jog panašios tiekimo krizės nepasikartotų.
Kad tai pasiektų, „Jaguar Land Rover“ sukūrė Atvirąją inovacijų strategiją. Įmonės tikslas – kurti naujos kartos technologijas, glaudžiau bendradarbiaujant su įvairiomis suinteresuotosiomis šalimis elektrifikavimo, ryšio, skaitmeninių paslaugų, gamybos, tiekimo grandinių kūrimo ir tvarumo srityse.
Į šį bendradarbiavimą įtraukiami įvairiausi partneriai – nuo startuolių iki didelių bendrovių. O pats planas yra naujosios pagrindinės gamintojo strategijos „Reimagine“ dalis. Joje numatyta, kad bendrovė iki 2039-ųjų taps visiškai neutralia aplinkai.
Varikliai ir baterijos – svarbūs, tačiau vien to nepakaks
Kaip kalba pasisuka apie elektromobilius, dažniausiai minimi elektros motorai ir baterijos. Abu įrenginiai yra svarbūs, tačiau koronaviruso sukelta globali krizė aiškiai parodė gamintojams, kad vadinamasis butelio kaklelio efektas gali susidaryti dėl gerokai mažesnių komponentų trūkumo. Iškalbingu pavyzdžiu tapo elektronikos prietaisuose gausiai naudojamų puslaidininkių trūkumas.
Šiuolaikiniuose automobiliuose su kiekviena nauja modelių karta nuosekliai daugėja elektronikos, tad svarbių jos komponentų tiekimo sutrikimai itin skaudžiai smogė būtent transporto priemonių gamintojams. Be to, dėl puslaidininkių tiekimo automobilių prekių ženklai priversti rungtis su daugybės kitų sričių – nuo buitinės technikos iki pramoninių įrengimų – gamintojais.
Automobilių apžvalgininkas Justas Lengvinas sako, jog lustų trūkumas susiformavo nesėkmingai į vieną katilą sukritus bent kelioms aplinkybėms. Užslinkus pandemijai, automobilių gamintojai sumažino puslaidininkių užsakymus tikėdamiesi, kad paklausa kris, o tuo pačiu elektronikos gamintojai padidino užsakymus.
„Rinka parodė, kad automobilių reikia gal net dar daugiau nei anksčiau, nes dėl ekonomikos skatinimo priemonių atpigo pinigai ir naujas automobilis žmonėms tapo įperkamesnis. Tuomet gamintojai jau turėjo stoti į eilę prie mikroschemų kasos. 2020-ųjų rugsėjo mėnesį vidutinis mikroschemų laukimo laikas buvo 10 savaičių, per piką 2022 m. sausį – 36 savaitės, o dabar nusistovėjo ties trisdešimčia savaičių. Taigi, norint grįžti į ankstesnius tempus, būtina tris kartus sutrumpinti laukiančiųjų eiles, o kur dar tų deficitinių komponentų sumontavimas į automobilius“, – paaiškina „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų vertinimo komisijos narys.
Kadangi puslaidininkių poreikis artimiausią dešimtmetį tik augs, visiems automobilių gamintojams jau dabar būtina pasirūpinti adekvačiu šio svarbaus komponento tiekimu. Štai „Jaguar Land Rover“ sudarė ilgalaikį kontraktą su partnere „Wolfspeed“. Ji tieks silicio karbido puslaidininkius britų bendrovės ateities kartos elektromobiliams, tad leis sukurti našesnes galios pavaras ir viena įkrova įveikti ilgesnius atstumus.
„Gaminti viską patiems yra labai sudėtinga: įrangą, reikalingą puslaidininkių gamybai, pasaulyje daro tik viena įmonė. Jau nekalbant apie tai, kad ši įranga nepadoriai brangi, o butelio kaklelio efektas atsiranda ir dėl riboto gamybinio pajėgumo“, – partnerysčių svarbą paaiškina J.Lengvinas.
„Wolfspeed“ puslaidininkiai bus naudojami „Jaguar Land Rover“ elektromobilių srovės keitikliuose, kurie valdo energijos srautą tarp akumuliatoriaus ir elektros variklio. Keitiklis nuolatinę elektros srovę (DC) paverčia kintamąja (AC). Elektrinėse ir hibridinėse transporto priemonėse jis yra esminis komponentas, nes maitina jėgos agregatą ir užtikrina kitų transporto priemonės funkcijų, kurioms reikalinga didelė galia, veikimą.
„Wolfspeed“ tiekiamas technologijas automobilių gamintoja aukščiausiu lygiu išbando jau dabar, mat jos naudojamos „Formulės E“ elektromobilių pasaulio čempionate dalyvaujančios „Jaguar“ komandos boliduose. Būtent šiose varžybose užsimezgusi partnerystė virto ilgalaikiu bendradarbiavimu. Turėdama efektyvų bandymų poligoną – aukščiausio lygio varžybose dalyvaujančius automobilius – ir patikimo tiekėjo užnugarį „Jaguar Land Rover“ gali sparčiai elektrifikuoti savo asortimentą.
Štai naujausių technologijų pavyzdžiu tapęs iš tinklo įkraunamas hibridinis „Range Rover Sport“ vien elektros energija gali nuvažiuoti iki 113 kilometrų. Jau greitai į gatves išriedės visiškai elektriniai „Range Rover“ modeliai, o „Jaguar“ nuo 2025-ųjų taps išskirtinai prabangių elektromobilių gamintoja.
Užtvirtindama ilgalaikę partnerystę, „Wolfspeed“ suteikė „Jaguar Land Rover“ elektromobilių dalių tiekimo garantiją ir taip padidino britų gamintojos tiekimo grandinės skaidrumą. Taigi visi „Jaguar Land Rover“ klientai gali būti ramūs, kad jų norimoms transporto priemonėms ateityje kilsiančios tiekimo krizės neturės įtakos.
„Mes jau pažįstame vieni kitus, pastaruosius penkis sezonus drauge dirbome „Jaguar TCS Racing“ komandoje. Įdiegę pažangią „Wolfspeed“ silicio karbido technologiją į savo naujos kartos elektromobilius, galėsime klientams pasiūlyti dar ilgesnį viena įkrova nuvažiuojamą atstumą ir didesnį našumą“, – sakė „Jaguar Land Rover“ generalinis direktorius Thierry Bolloré.
Ambicingi planai
Remiantis ambicinga „Jaguar Land Rover“ strategija „Reimagine“, iki 2039 m. gamintoja taps visiškai jokio poveikio aplinkai nedarančia įmone, o pakeliui į šį tikslą numatyta daugybė ambicingų tarpinių tikslų. Legendinių prabangių sportinių automobilių gamintoja „Jaguar“ nuo 2025 m. gamins tik naujus elektromobilius, o „Land Rover“, garsėjanti prabangiais visureigiais, per ateinančius penkerius metus pristatys šešis visiškai elektrinius modelius.
Pirmasis visiškai elektrinis „Land Rover“ į kelius išriedės jau 2024 m., o be elektromobilių britų gamintoja pasiūlys platų hibridinių ir įkraunamų hibridinių transporto priemonių asortimentą.
Tačiau „Jaguar Land Rover“ neapsiriboja vien tik elektros technologijomis – taip pat tobulinamos vandenilio technologijos, optimizuojamos tiekimo grandinės, gamybos ir pardavimo procesai, kad būtų pasiekta nulinė išmetamų teršalų emisija ir būtų galima siūlyti pirkėjams aplinkai apskritai nekenksmingas transporto priemones. Pirmieji vandenilio kuro elementų prototipai bus pristatyti per ateinančius 12 mėnesių.
Be „Wolfspeed“, „Jaguar Land Rover“ bendradarbiauja su daugeliu kitų tvarių ateities technologijų įmonių. 2022 m. pradžioje gamintoja paskelbė apie partnerystę su NVIDIA, dirbtinio intelekto ir skaičiavimo lydere, siekdama kurti naujos kartos vairavimo technologijas ir dirbtinio intelekto sistemas.