„Mes nesame šeima, mes esame sporto komanda“, – taip bendrovės darbuotojų santykius apibūdina vienas „Omnisend“ įkūrėjų Rytis Laurinavičius, užsienio klientams prisistatantis kiek paprastesniu vardu Rytis Lauris.
Tai nereiškia, kad draugiški ryšiai tarp darbuotojų šioje įmonėje nesvarbūs – atitikimas formuojamai įmonės kultūrai gali būti vienu svarbesnių aspektų darbo pokalbių metu. Be to, gera buvusi darbinė patirtis su „Omnisend“ darbuotojais vartus įsidarbinant pravers dar plačiau.
Tai – septintasis straipsnis iš 15min ciklo „Didžiausius atlyginimus Lietuvoje mokančios įmonės: kas jos ir kaip ten patekti?“.
Į straipsnių ciklą patenkančias įmones atrenkame ne pagal darbo užmokesčio vidurkį, o pagal atlyginimų medianą. Ji nustatoma įmonėje išrikiuojant atlyginimus didėjančia ar mažėjančia tvarka ir paėmus pačiame viduryje esančio darbo užmokesčio dydį.
kriterijai, pagal kuriuos atrinkome įmones
- Įmonė turi turėti daugiau kaip 20 darbuotojų
- Įmonė turi kurti pridėtinę vertę
- Tai negali būti holdinginė įmonė
Sėkminga įmonė išaugo nesėkmių dirvoje
R.Laurinavičius, kuriam dabar yra 38 metai, verslauti sako pradėjęs būdamas dvidešimties. „Omnisend“ yra trečiasis startuolis, iškilęs po dviejų kitų startuolių nesėkmių.
„Aš tuo labai džiaugiuosi ir manau, kad Lietuvoje yra per mažai „džiaugsmo“ nepavykusiomis pamokomis. Jos yra labai vertingos. Ne mažiau vertingos nei sėkmės istorijos. Arba dar vertingesnės, nes taip tu skausmingai ir brangiai išmoksti gerų pamokų“, – kalbėjo įmonės įkūrėjas.
„Omnisend“ jis kartu su Justu Kriuku įkūrė 2014 m. sausį. Bendraįkūrėjis J.Kriukas buvo R.Laurinavičiaus valdytos skaitmeninės rinkodaros kompanijos „Soundest“ klientas, o pati agentūra tapo ir savotišku „Omnisend“ pagrindu.
„Įmonė atsirado ne garaže, jau turėjome tam tikrą ofisiuką, tiesa, per stogą kartais lašėjo vanduo“, – aliuzijas į garsiuosius Kalifornijos Silicio slėnio garažus, kur išaugo ne vienas IT gigantas, sklaido R.Laurinavičius.
Kadangi buvusios įmonės veikla buvo susijusi su elektronine prekyba, verslininkai atkreipė dėmesį į šios srities galimybes. Lyginant su kitais verslais, internetu perkantis klientas naviguoja skaitmeninėje erdvėje ir joje palieka nemažai pėdsakų.
„Juos galima analizuoti, jeigu klientas duoda tam sutikimą. Iš tos analizės galima daryti tikslingesnę rinkodarą“, – sako vadovas.
Naudodamasi šiais duomenimis, automatizuota „Omnisend“ platforma padeda elektroninėms parduotuvėms bendrauti su esamais klientais, siųsdama jiems žinutes elektroniniu paštu, sms žinutes, vadinamus push pranešimus.
R.Laurinavičius teigia, kad tokia komunikacija gali būti labai sėkminga – neseniai įmonės atliktas tyrimas parodė, kad 2 proc. „Juodojo penktadienio“, „Skaitmeninio pirmadienio“ ir panašių išpardavimo dienų metu išsiųstų elektroninių laiškų „Omnisend“ klientams sugeneravo apie 30 proc. pajamų.
„Kas yra žavu – tu sukonfigūruoji žinutę taip, kaip nori, ir ramiai miegi, o sistema dirba už tave, nes klientas perka visada: gal jis prekėmis domisi anksti ryte, vėlai vakare, naktį. Tau nereikia rinkodaros specialisto, kuris atpažintų, kad tam vartotojui kažkas įdomu, sukurtų unikalų turinį ir jį ištransliuotų“, – sakė pašnekovas.
Lietuvos rinka pasirodė per maža
Reklaminės žinutės į telefonus ir el. pašto paskyras nebėra revoliucija, todėl kas lemia tokius aukštus kompanijos finansinius rezultatus?
R.Laurinavičius teigia, kad pagrindinis įmonės privalumas yra specializacija. „Omnisend“ koncentruojasi tik į elektroninę prekybą. Be to, dalį jos sėkmės nulėmė šios industrijos augimas pandemijos metais.
„Panašių produktų rinkoje yra daug, bet mūsų specializacija į elektroninę prekybą leidžia daryti du dalykus – klientų duomenimis ir jų elgsena paremtas kampanijas. Reklama yra tas dalykas, kurio žmonės nelabai mėgsta, todėl mūsų, kaip organizacijos, misija yra padaryti ją aktualesnę, laukiamesnę“, – sako vadovas.
Pradžioje startuota su aštuonių žmonių komanda. Kaip prisimena pats įkūrėjas, nors jau pirmaisiais porą metų buvo matomi neblogi paslaugos naudojamumo skaičiai, tačiau užtruko, kol buvo sugalvota, kaip paslaugą monetizuoti. Išsprendus šį iššūkį, verslas pajudėjo. Labiausiai kompanija augo per pastaruosius 3–4 metus.
„Omnisend“ veikla buvo iškart orientuota į užsienį, nes Lietuvos rinka tokioms paslaugoms pasirodė per maža. Tai galiausiai atsipirko.
Lietuvoje yra per mažai „džiaugsmo“ nepavykusiomis pamokomis. Jos yra labai vertingos.
Šiandien apie 50 proc. bendrovės pajamų ateina iš JAV. Antra didžiausia rinka yra Didžioji Britanija, dirbama ir su kitomis anglakalbėmis šalimis, tokiomis kaip Kanada, Australija ir kt. Lietuviškosios bendrovės pajamos praėjusiais metais siekė 7,4 mln. eurų, grynasis pelnas – 1,34 mln. eurų. Skaičiuojama, kad jos paslaugomis naudojasi daugiau nei 70 tūkst. klientų visame pasaulyje.
Įmonė turi biurus Lietuvoje, Jungtinėje Karalystėje, o lapkričio viduryje atidarė naują biurą JAV, Pietų Karolinos mieste Čarlstone.
Geidžiamiausios darbuotojo vertybės – branda ir profesionalumas
Pagrindinis „Omnisend“ biuras yra Vilniuje, Šiaurės miestelio rajone. Biuras iš esmės yra toks, kokio galėtumėte tikėtis išgirdę žodžius „šiuolaikinė technologijų kompanija“. Dideli langai, nuolat vykstantys gyvi ar online susitikimai, nemokami užkandžiai, liberali gyvūnų biure politika. Taip pat ir nedidelis žmonių skaičius, nes technologijų įmonių darbuotojai turi privilegiją dirbti nuotoliniu būdu.
Gerovę stengiamasi kurti ir kitais būdais – įmonė siūlo privatų sveikatos draudimą, o trejus metus išdirbusiems žmonėms apmokamos namų tvarkymo paslaugos.
Tačiau vienas pagrindinių skirtumų nuo kitų panašių bendrovių nėra matomas plika akimi. Prieš dvejus metus „Omnisend“ vadovybė priėmė sprendimą būti „suaugusių žmonių organizacija“.
Ką tai reiškia?
„Omnisend“ darbuotojų amžiaus vidurkis yra 31,6 metų. Nors tai tikrai nėra vyriausia technologijų kompanija Lietuvoje, patyręs kolektyvas papildo įmonės politiką profesionalumu.
Kaip aiškina R.Laurinavičius, suaugusių žmonių organizacijos pagrindas yra paremtas tais specialistais, kuriuos motyvuoja tai, ką jie daro.
„Mums svarbiausias yra žmogaus noras būti profesionalu savo srityje, siekti kiekvieną dieną būti geresniu. Kiekvieną dieną po truputį, nereikia po daug. Jei 15 metų tu darai kažką ir esi daug pasiekęs, dar nereiškia, kad ateinančius 15 metų tu taip pat progresuosi. Prioritetą teikiame patirties turintiems specialistams, kurių požiūris sutampa su mūsų organizacijos kultūra“, – kalba R.Laurinavičius.
Atlyginimus stengiasi kelti kas ketvirtį
Dėl kai kurių kitų svarbių įmonės valdymo aspektų „Omnisend“ vadovai dviračio neišradinėjo. Pavyzdžiui, atlyginimų ir darbuotojų pritraukimo politikos modelį jie pasiskolino iš JAV vaizdo transliacijų gigantės „Netflix“.
„Kaip ir „Netflix“, norime mokėti geriausius atlyginimus rinkoje ir turėti pačius geriausius specialistus. Mes esame pakeliui į tai. Džiaugiuosi, kad atlyginimų augimas įmonėje yra nuolatinis. Iš principo visiems pas mus dirbantiems žmonėms kas ketvirtį pakeliami atlyginimai. Mes tikime, kad specialistai taip pat auga kas ketvirtį. Taigi už tai yra atlyginama“, – sako R.Laurinavičius.
Ši praktika turėtų atnešti ir bendrą augimą – pagal R.Laurinavičiaus verslo filosofiją, jeigu kiekvienas auga individualiai, vadinasi, auga kompanija, kuri yra pajėgi mokėti už sukuriamą vertę, nes jos sukuriama vis daugiau.
Pašnekovas taip pat priduria nuolatos besistengiantis, kad kolektyvo nariai nepaliktų įmonės vien tik dėl to, kad kažkas moka reikšmingai daugiau. Jis priduria, kad kaita yra normalus dalykas, todėl darbuotojai gali įmonę palikti dėl, pavyzdžiui, nesutapusios darbo filosofijos, kitokio požiūrio į profesionalų kultūrą.
„Galbūt kažkam nepatinka, kaip mes dirbame, jie nori turėti daugiau pramogų, o mes telkiamės į darbą. Viskas yra gerai. Bet mokėti labai didelius konkurencingus atlyginimus už geriausius profesionalus yra sąmoningas mūsų tikslas“, – sako R.Laurinavičius.
Specialistus mieliausiai rinktųsi pagal rekomendacijas
Nors tai yra technologijų bendrovė, tik apie 80 iš 180 darbuotojų yra „gryni“ IT specialistai.
Apie pusė iš 80 pernai priimtų darbuotojų į įmonę atėjo pagal esamų darbuotojų rekomendacijas.
„Labai tikime vidinėmis rekomendacijomis. Yra tas posakis – parodyk man savo draugus, pasakysiu, kas tu esi. Profesinėje srityje galioja tas pats. Jeigu profesionalas jau yra komandos narys ir jam čia patinka, greičiausiai jis rekomenduoja panašų į save“, – kalba vadovas.
Kaip ir „Netflix“, norime mokėti geriausius atlyginimus rinkoje ir turėti pačius geriausius specialistus. Mes esame pakeliui į tai.
Dar daugiau, R.Laurinavičius sako, kad teorinėje situacijoje tarp lygiaverčių kandidatų pirmenybę įsidarbinti turėtų tas, kurį rekomenduoja kas nors iš esamų darbuotojų.
Skirtingai nei kai kurios kitos įmonės, „Omnisend“ nemoka premijų už rekomenduotus darbuotojus. Tokia politika remiasi argumentu, kad naujus kolegas rekomenduotų tie darbuotojai, kuriems patinka įmonėje ir kurie norėtų čia atsivesti žmonių, su kuriais jiems patiktų dirbti.
„Visada siekiame turėti pasirinkimą, bet jei mes turime gerą specialistą, kurių dabar trūksta ir yra esamų darbuotojų rekomendacijos, mums nebūtina laukti dar 2–3 kandidatų“, – pasakoja įmonės vadovas.
Tačiau tai nereiškia, kad visi čia – draugai, pabrėžia R.Laurinavičius.
„Viena iš „suaugusiųjų kultūros“ dalių – mes esame sporto komanda, bet ne šeima. Mes tai labai aiškiai deklaruojame visiems esamiems ir ateinantiems darbuotojams. Draugiškumas yra labai svarbus, bet jis turi būti profesionalus. Mes nesiekiame tapti asmeniniais draugais, o labiau komandos nariais, žaidžiančiais laiminčioje komandoje“, – kalba pašnekovas.
Įmonės, kaip šeimos, koncepcija jo filosofijai ne visai priimtina tuo, kad šeimoje savaiminė vertybė yra buvimas kartu su mėgstamais žmonėmis, o „Omnisend“ pirmiausia siekia rezultato.
„Norime laimėti. Kaip ir sporto komanda susirenka laimėti. Bet jeigu nebus tarpusavio palaikymo, draugiško santykio ir siekio žaisti dėl bendros pergalės, laimėjimų irgi nebus“, – aiškina jis.
R.Laurinavičius pažymi, kad tai nereiškia, jog įmonėje negalima pasilinksminti ar atsipalaiduoti. „Omnisend“ organizuoja ir vakarėlius, kasmetinę bendrą darbo kelionę į užsienį. Taip pat suteikiama galimybė savaitę ar ilgiau pasistažuoti kituose bendrovės biuruose, siekiant geriau susipažinti su kolegomis. Tikimasi, kad ši galimybė taps dar patrauklesnė neseniai atidarius biurą JAV.
Be to, dalį veiklos pasirenka pačios skyrių komandos. „Turime pavyzdžių, kad komanda išvažiuoja į Tenerifę, kiti šiuo metu yra Maltoje. Tai – ne iš viršaus nuleista kompanijos politika, bet komandos apsisprendimas. Mes tik skiriame biudžetą komandos formavimo užsiėmimams“, – kalbėjo „Omnisend“ vadovas.
Visiems kandidatams – namų darbai
Šiuo metu į įvairias pozicijas ieškoma 13 žmonių. Net neturintys pažįstamų „Omnisend“, neturėtų nusiminti – realios galimybės išlieka ir tiems profesionalams, kurie čia ateina iš kitų įmonių.
Tokiu atveju viskas prasidėtų nuo CV. Žinoma, rašytinė darbo patirtis nėra ir, greičiausiai, niekada nebuvo svarbiausias darbuotojo tinkamumo įrodymas. Visgi R.Laurinavičius šios priemonės per greit nenurašo.
„CV yra kaip knygos turinys – gali atsiversti ir su specialistais pasižiūrėti tą formaliąją pusę, kiek kandidatas dirbo, kur dirbo, kokios patirtys, pokyčiai karjeroje. Mes iš principo labai vertiname darbuotojus, kurie yra išdirbę ilgą laiką kitose organizacijose. Nemaža tikimybė, kad jie bus lojalūs ir pas mus išdirbs ilgai“, – kalba vadovas.
Tačiau svarbiausi įdarbinimo etapai dar tik prieš akis. Pirmiausia, kandidatai pasikviečiami į pokalbį, jų paprašoma atlikti bandomąją užduotį įgūdžiams patikrinti. Tai galioja ne tik techninėms specialybėms – praktines užduotis gali gauti ir, pavyzdžiui, į poziciją rinkodaros skyriuje kandidatuojantis asmuo.
Yra tas posakis – parodyk man savo draugus, pasakysiu kas tu esi. Profesinėje srityje galioja tas pats.
„Visada yra namų darbai, kur potencialiam darbuotojui reikia įdėti šiek tiek pastangų. Tai parodo žmogaus motyvaciją – ar jis to nori iš tiesų. Noras turi būti abipusis“, – sako R.Laurinavičius.
Sėkmingai įvykdžius užduotis, seka antras, o kartais – ir trečias pokalbis. Tokių atvejų daugiau pasitaiko su kandidatais į aukštesnes pozicijas. Tuomet bandoma išsiaiškinti „minkštąją motyvaciją“ ir atitikimą įmonės kultūrai, nes, kaip sako R.Laurinavčius, IT srityje yra daugybė kelių atlikti tą patį darbą.
Tačiau jei bus matoma, kad kandidatas tinkamas, „Omnisend“ stengsis nelaukti. „Mes siekiame, kad įdarbinimo procesas būtų maksimaliai efektyvus, greitas ir neužtruktų mėnesių mėnesiais. Kartais iš kandidato pusės būna, kad situacija ne iki galo išspręsta, esamas darbdavys pateikia kontrpasiūlymą, viskas užtrunka“, – pasakoja R.Laurinavičius.
Jis sako, kad kartais pasitaiko ir tokių situacijų – su žmogumi kalbėta prieš metus, jis tuo metu neturėjo tinkamos motyvacijos, tačiau vėliau pats sugrįžta pokalbiui ir nori pabandyti dar kartą.
Nematomo verslo Lietuva
Kaip ir nemaža dalis straipsnių cikle „Didžiausius atlyginimus Lietuvoje mokančios įmonės: kas jos ir kaip ten patekti?“ aprašytų bendrovių, „Omnisend“ pasižymi tuo, kad savo paslaugas teikia tiesiai verslui. Visuomenėje tai nėra taip gerai žinomas prekės ženklas.
R.Laurinavičius pastebi, kad dosniausios šalies įmonės neretai įvairiuose neoficialiuose geriausių darbdavių sąrašuose yra nustelbiamos arčiau vartotojo esančių bendrovių, nepaisant to, kad pastarosios moka mažesnius atlyginimus.
„Omnisend“ atveju tokią situaciją lemia ir darbo specifika. Viena, nėra kuriamo fizinio produkto, kurį būtų galima parodyti. Antra, Lietuvos rinka bendrovei yra tik septinta–aštunta pagal pajamas.
„Be abejo, giminaičiams prie Kalėdų stalo yra sunkiau paaiškinti, kur tu dirbi. Pavyzdžiui, pasakytum prezidentūroje ar ministerijoje ir viskas aišku. Bet kadangi dauguma mūsų darbuotojų dirba su technologijomis, jie yra pratę, kad jų galbūt vyresni giminaičiai ne visada supranta, ką jie daro, bet tikrai supranta, kad gerai gyvena“, – šypsosi R.Laurinavčius.
Žinomumas tarp vartotojų yra viena medalio pusė. Lietuvoje nuolat jaučiant konkurenciją dėl IT sferos darbuotojų, svarbu būti matomiems ir tarp profesionalų. Siekdama būti ryškesnė „Omnisend“ turėjo įveikti nemažai iššūkių – dar prieš porą metų Lietuvoje ją mažai kas žinodavo, įskaitant ir potencialius darbuotojus.
Mes nesiekiame tapti asmeniniais draugais, o labiau komandos nariais, žaidžiančiais laiminčioje komandoje.
Dabar šia kryptimi stengiamasi dirbti proaktyviai. Dalyvaujama įvairiose iniciatyvose, susitikimuose, konferencijose, bendrovė priklauso didžiausias šalies technologijų įmones vienijančiai „Vienaragiai LT“ asociacijai.
„Niekada nesi patenkintas 100 proc., bet kai visi potencialūs darbuotojai mus žinos, tada būsime patenkinti. Progresas per pastaruosius pora metų yra labai didelis. Juo džiaugiamės, bet dar yra ką nuveikti“, – kalbėjo „Omnisend“ vadovas R.Laurinavičius.