Pasak A.Anušausko, geležinkeliai yra įsigiję Rusijos kariniam pramoniniam kompleksui priklausančios „Iževsko radijo gamyklos“ saugos sistemų „Klub-U“, naudojančių palydovinę navigacijos sistemą „Glonass“. Anot parlamentaro, su ja ne tik nustatomos lokomotyvų koordinatės, bet ir judėjimo parametrai.
Seimo narys teigė, kad ši įranga leidžia Rusijai nustatyti bet kokių karinių pervežimų koordinates bei apimtis ir prireikus gali sukelti realų pavojų pervežimų bei apskritai susisiekimo geležinkeliais saugumui. Be to, ji gali būti panaudota distanciniam lokomotyvų stabdymui.
„Tai galėčiau įvertinti kaip dvigubos paskirties įrangą, kuri pagaminta Rusijos karinio pramoninio komplekso įmonėje ir galinti kelti saugumo problemų“, – sakė A.Anušauskas Seimo konservatorių frakcijos pranešime spaudai.
Parlamentaras kreipėsi į susisiekimo ministrą Roką Masiulį ir krašto apsaugos ministrą Raimundą Karoblį, prašydamas atsakingai įvertinti šias aplinkybes nacionalinio saugumo požiūriu ir prireikus inicijuoti minėtos įrangos pakeitimą kita.
„Lietuvos geležinkelių“ atstovas Mantas Dubauskas teigia, kad A.Anušausko minėta saugos sistema yra įdiegta maždaug trečdalyje lokomotyvų.
„Glonass“ sistemos naudojimas nėra grėsmė saugumui, nes kai kurie išmanieji telefonai ir išmanieji laikrodžiai taip pat naudoja šią sistemą. Distanciniam stabdymui yra naudojama ne „Glonass“ sistema, o viešinio ryšio sistema, prieinama tik Lietuvos pusei“, – BNS sakė M.Dubauskas.
„Jeigu reikėtų vežti krovinį siekiant 100 proc. apsaugoti jo koordinates, tai galima naudoti traukinius su senąja sistema, nes minėta rusiška sistema įdiegta tik trečdalyje lokomotyvų. Esant poreikiui taip pat galima tiesiog išjungti tą rusišką sistemą“, – pridūrė jis.
Krašto apsaugos ministerija nekomentavo, ar rusiškų saugos sistemų naudojimas lokomotyvuose kelia kokią nors grėsmę.