Apie dviejose Kaliningrado srityje veikiančiose parduotuvėse rastą alų savo „Youtube“ kanale rugsėjo pradžioje paskelbė tinklaraštininkas Skirmantas Malinauskas.
Vyras teigė gavęs nuotraukų, darytų prekybos tinkluose „Eurospar“ ir „Petioročka“ (rus. Пятёрочка), kuriose matoma, jog ant lentynų alkoholio skyriuje stovi bent keturių rūšių „Kalnapilio-Tauro“ grupės gamintas alus, išpilstytas 0,5 litro skardinėmis. Abi prekybos tinklų parduotuvės yra Karaliaučiuje.
S.Malinauskas teigė, kad šios nuotraukos darytos „dabar, o ne kažkada anksčiau“. Jis taip pat paprašė savo šaltinio papildomų nuotraukų, įrodančių, kad ši alaus „ekspozicija“ yra būtent Karaliaučiaus parduotuvėje.
„Esu 100 proc. įsitikinęs, kad tos nuotraukos darytos visai neseniai, kai aš jų paprašiau, jos yra darytos būtent Kaliningrade, kai aš to paprašiau“, – laidoje nurodė jis.
Laidos vaizdo įraše matomose nuotraukose galima matyti alaus rūšis, kurių pagaminimo datos yra prieš keletą mėnesių, 2024 m. pavasarį.
„Akivaizdu, kad ne Rusijos rinkai šis alus buvo gaminamas – jis buvo gaminamas Lietuvos rinkai ir atsidūrė Kaliningrade“, – kalbėjo žurnalistas.
Etiketėse nurodoma, kad didmeninis importuotojas į Rusiją yra Kaliningrado įmonė „Pivnoj Dom Yantarnyj“.
S.Malinauskui klausimų kėlė ir internete rasta atitikimo deklaracija, datuota rugpjūčio 16 d., dėl „šviesaus pasterizuoto filtruoto alaus „Kalnapilis Pilsner“. Deklaracijos pateikėjo pavadinimas ir kiti papildomi duomenys viešai nebuvo rodomi.
„Ar tikrai galima daryti [pateikti deklaracijas] be „Kalnapilio“ žinios?“, – retoriškai klausė jis.
„Kalnapilio-Tauro“ atstovai: pateikta informacija nėra tiksli
Komentuodamas situaciją, nurodytą S.Malinausko vaizdo įraše, „Kalnapilio-Tauro grupės“ vadovas Marijus Valdas Kirstukas 15min teigė, kad jo pateikta informacija nėra tiksli.
„Eksporto į Rusijos ir Baltarusijos rinkas nevykdome nuo 2022 metų kovo. Apie tokį apribojimą esame aiškiai informavę ir visus prekybos partnerius. Apie Jūsų minimą konkrečią situaciją sužinojome būtent iš Jūsų paminėtos laidos „Youtube“ tinkle. Kada buvo darytos laidoje rodytos nuotraukos, ar jos išties yra iš Kaliningrado srities prekybos tinklų – atsakyti galėtų tik laidos kūrėjai, tokia informacija nedisponuojame“, – 15min komentavo jis.
„Kalnapilio-Tauro grupės“ vadovas nurodė, kad po S.Malinausko laidos kompanija nedelsdami pradėjo vykdyti vidinį tyrimą.
„Mūsų žiniomis, nurodytuose prekybos tinkluose mūsų įmonės produktų nėra, tai matoma ir vieno iš minimų prekybos tinklų internetinėje parduotuvėje. Tą patį patvirtina ir iš kelių SPAR bei „Piatioročka“ parduotuvių Kaliningrade šią savaitę gauta foto bei video medžiaga, kuria taip pat dalinamės“, – nurodoma komentare.
Vis dėlto, S.Malinausko kritika ir pateikta informacija galimai turės poveikį – bendrovė šiuo metu analizuoja keturių ES šalių partnerių veiksmus.
„Pagal laidoje pateiktų produktų nuotraukų partijų numerių ir gamybos datas nustatėme 4 užsienio (Lenkijos ir Rumunijos) įmones, pirkusias šių partijų produktus, ir inicijavome procedūrą, kad surinktumėme informaciją, kur šios minėtos 4 įmonės perpardavė mūsų produkciją. Surinkę ir išanalizavę visą informaciją, kaip ir ankstesniais atvejais, nutrauksime bendradarbiavimą su tomis įmonėmis, kurios perpardavė ar galėjo perparduoti mūsų produkciją į Rusiją“, – nurodoma 15min gautame komentare.
Neigia santykius su Kaliningrado srities įmone „Pivnoj Dom Yantarny“
M.Kirstukas 15min patikslino ir importo taisykles bei teigė, kad su S.Malinausko minima „Pivnoj Dom Yantarny“ bendrove nebendradarbiauja. „Kalnapilio-Tauro grupė“ nurodė, kad jokiai Rusijos ar Baltarusijos bendrovei nuo 2022 m. kovo nėra suteikusi informacijos sertifikatams gauti.
„Laidoje buvo pateikta informacija, kad ši bendrovė sertifikavo mūsų produktus Kaliningrado srityje. Taip pat daroma prielaida, kad be gamintojo žinios toks sertifikatas nebūtų gautas. Ši prielaida yra neteisinga. Viešai prieinamoje importo į Rusiją sertifikavimo svetainėje nurodyta, kad sertifikatui gauti pakanka importuotojo kreipimosi, taip pat kontrakto tarp importuotojo Kaliningrade ir bet kokios parduodančios įmonės – t.y. gamintojas šiame procese nedalyvauja“, – komentavo M.Kirstukas, pasidalinęs nuoroda, kurioje aprašoma ši tvarka.
Žiniasklaidos akiratyje atsidūrė ir kovo mėnesį
Apie „Kalnapilio“ alaus pardavimą Kaliningrade Lietuvos žiniasklaida rašė ir kovo mėnesį.
Tuomet lrt.lt portale, gavus nuotraukas iš skaitytojo, taip pat rašyta, kad Kaliningrado srities parduotuvėse buvo prekiaujama „Kalnapilio“ ir „Tauro“ alumi, išpilstytu praėjusių metų lapkritį ir gruodį. „Kalnapilio“ alaus galima įsigyti ir internetinėje parduotuvėje „Spar Online“.
„Kalnapilio-Tauro grupės“ vadovas 15min teigė, kad po lrt.lt paviešinto atvejo kompanija vykdė vidinį tyrimą ir tikrino faktus apie produkcijos galimą perpardavimą į Kaliningrado sritį.
„Po atlikto tyrimo ir surinktų faktų buvo priimtas sprendimas nutraukti bendradarbiavimą su 3 prekybos įmonėmis, pirkusiomis tos pačios partijos produkciją, kadangi konkrečios įmonės, kuri galėjo perparduoti produktus, identifikuoti nepavyko. Tokių tyrimų buvo atlikta jau ir prieš šį LRT paviešintą atvejį – iki tol jau buvome nutraukę sutartis su trimis prekybos įmonėmis, galimai perpardavinėjusiomis mūsų produkciją į Kaliningradą. Iš viso jau esame nutraukę bendradarbiavimą su 6 įmonėmis“, – nurodė M.Kirstukas.
„Kalnapilio-Tauro grupės“ vadovas taip pat sakė, kad realių teisinių svertų, kurie užkirstų potencialioms tarpininkų schemoms perpardavinėti produkciją į Rusijos rinką, neturi nei jie, nei kiti Lietuvos ar aplinkinių šalių gamintojai dėl laisvos prekybos principo Europos Sąjungoje (ES).
„Įsigijęs produkciją ES šalių prekybos partneris turi teisę ją perpardavinėti į ES arba trečiąsias šalis be gamintojo žinios. Kadangi mūsų įmonė tik parduoda produktus distributoriams kitose šalyse ir neužsiima nei produktų pristatymu, nei logistika, prevenciškai kontroliuoti tolesnę produktų judėjimo eigą neturime galimybių. Todėl esame priversti reaguoti tik į jau įvykusius atvejus“, – komentavo V.Kirstukas.