Bendrauja nenoriai
Daug spėliota, kada švedų „Hennes & Mauritz“, geriau žinomas kaip H&M, atidarys parduotuvę mūsų šalyje. Žiniasklaidoje skelbta, kad pirmosios parduotuvės atidarymas įvys rudenį, vėliau – kad rugpjūčio mėnesį. Dabar 15 min.lt H&M atstovai vėl tikino, kad atidarymas įvyks rudenį.
„Į jų parduotuves gali ateiti tokių pirkėjų, kurie yra pirkę prekes užsienyje. Galimas daiktas, H&M susirinks vartotojus iš Gariūnų, taip pat tuos, kurie drabužius perka maisto prekių parduotuvėse“, – kalbėjo R.Perveneckas.
Lietuvoje nėra atskiro H&M atstovo ar agentūros, kuri bendrautų su žiniasklaida. Galbūt dėl to H&M plačiai apie planus Lietuvoje neskelbia ir į žurnalistams iškilusius klausimus atsako lakoniškai – bendrovė džiaugiasi ateidama į Lietuvos rinką.
„Lietuva yra didelė rinka, su jauna ir į madą orientuota populiacija. Mes jau keletą metų susidomėję stebime Lietuvos rinką ir žinome, kad daugelis Lietuvos gyventojų laukia mūsų atvykimo“, – 15min.lt sakė H&M ryšių ir spaudos tarnybos atstovė Anna Eriksson.
Beveik 3 tūkst. parduotuvių pasaulyje turinti antra pagal dydį mažmeninės prekybos drabužių pardavėja Lietuvoje šįmet ketina atidaryti parduotuves Vilniaus ir Klaipėdos „Akropolio“ prekybos centruose, kitąmet – „Oze“, „Panoramoje“ ir „Gedimino 9“.
Konkurentų nebijo
Daug kalbėta apie tai, kad atėjus H&M padidės konkurencija mažmeninės prekybos drabužių sektoriuje Lietuvoje, kur „Aprangos“ grupė, atstovaujanti tokiems prekių ženklams kaip „Zara“, „Pull and Bear“ „Mexx“, „Bershka“ ar „Emporio Armani“, neturi rimtesnių konkurentų. Ji Baltijos šalyse yra atidariusi 141 parduotuvę, 37 iš jų veikia Lietuvoje.
„Aprangos“ grupės vadovas R.Perveneckas sako, kad konkurencijai ruoštasi jau iš anksto. „Aprangos“ grupė atnaujina parduotuves vizualiai ir stengiasi, kad jos niekuo neatsiliktų nuo konkurentų.
„Aprangos“ grupei susidūrimas su H&M nebus pirmas – grupė jau beveik metus su H&M konkuruoja Latvijoje.
„Latvijoje susiduriame su realia konkurencija, tačiau pasaulis atėjus H&M Latvijoje nesugriuvo, nesugrius ir Lietuvoje. Mūsų rezultatams H&M ypač didelės įtakos nedaro, daro tik tam tikrų produktų pardavimui“, – kalbėjo R.Perveneckas.
Jis atkreipė dėmesį, kad švedų prekės ženklas labiau orientuotas į vaikų segmentą, į kurį „Apranga“ beveik nesitaiko. Konkurencija jaunimo prekių segmente Latvijoje buvo tokia, kokios ir tikėtasi, tačiau R.Perveneckas tikslių skaičių, kaip pasikeitė rinka po konkurentų atėjimo, neatskleidė.
„Aprangos“ grupės vadovas numano, kas bus potencialūs H&M prekių pirkėjai. Jo nuomone, greičiausiai tai bus mažiau kokybiškus drabužius perkantys gyventojai: „Į jų parduotuves gali ateiti tokių pirkėjų, kurie yra pirkę prekes užsienyje. Galimas daiktas, H&M susirinks vartotojus iš Gariūnų, taip pat tuos, kurie drabužius perka maisto prekių parduotuvėse.“
„Apranga“ dėl konkurentų atėjimo neplanuoja apyvartos mažėjimo.
„Jie vykdo labai agresyvią kompaniją, sako, kad yra labai madingi, tačiau būkime vargšai, bet teisingi: 80 proc. H&M prekių – primityviausi geros kainos produktai“, – apibendrina pašnekovas.
Vadovai drabužius perka užsienyje
Sigitas Besagirskas, LPK Ekonomikos ir finansų departamento direktorius |
Lietuvos pramonininkų konfederacijos Ekonomikos ir finansų departamento direktorius Sigitas Besagirskas mano, kad H&M atėjimas į Lietuvą drabužių rinkos aukštyn kojomis neapvers ir net neišjudins.
Esą apie tai byloja ir kitų mažmeninių drabužių prekės ženklų, pavyzdžiui, „Lindex“ veikla mūsų šalyje: bendrovė čia taiko tokias kainas, kaip ir kitose Europos šalyse, tačiau tai nieko nepakeitė.
„Kad ateina H&M, yra džiugu, tačiau vienas ženklas rinkos nepakeis. H&M nėra tas ženklas, kuris yra skirtas visiems. Galbūt jo atėjimas kitus prekybininkus kažkiek paskatins sumažinti drabužių kainas, bet nemanau, kad vienas tinklas gali viską išjudinti“, – svarstė S.Besagirskas.
Jis pridūrė, kad nemaža dalis žmonių visai nesidomės H&M produkcija – ypač tie, kurie drabužius perka dėvėtų drabužių parduotuvėse, o tokių Lietuvoje daug.
S.Besagirskas sako, kad konkurencija Lietuvoje drabužių sektoriuje reikalinga, nes mūsų šalyje drabužių kainos labai aukštos. Jis pats tuo dar kartą įsitikino prieš keletą mėnesių nuvykęs į Niujorką, kur geros kokybės drabužiai buvo tris ar keturis kartus pigesni nei Lietuvoje.
Pasak S.Besagirsko, užsienyje drabužius perka ir didelė dalis įmonių vadovų, o dar neišnaudota verslo niša yra aukštesnės klasės prekių ženklų išparduotuvės.
„60 ar 70 proc. įmonių vadovų sako drabužius perkantys ne Lietuvoje. Lietuvoje trūksta kokybiškų išparduotuvių, kuriose galima būtų įsigyti „Calvin Klein“, „Lacoste“, „Pierre Cardin“ ar kitų aukštos klasės prekės ženklų ankstesnių metų kolekcijas, kurios būtų pardavinėjamos mažesnėmis kainomis, – sakė S.Besagirskas. – Lietuviai tokių drabužių važiuoja pirkti į užsienį. Jei Lietuvoje būtų išparduotuvių, žmonės pridėtinį vertės mokestį mokėtų Lietuvoje ir čia leistų pinigus.“
Parduotuvė H&M |
Impulsas sulyginti kainas
Lietuvos marketingo asociacijos vadovas Simonas Bartkus tikino, kad H&M atėjimas turės didelį poveikį Lietuvos drabužių rinkai. Prie sėkmės prisidėti turėtų tai, kad prekės ženklas dar prieš atidarant parduotuves Lietuvos vartotojams yra puikiai žinomas.
„Pastaruosius kelerius metus Lietuvos drabužių rinkoje kainos vienodėja su kitų Europos šalių drabužių kainomis. Kadangi vartotojai vis daugiau keliauja, laisvai renkasi ir lygina prekes, pardavėjai privalo reaguoti lygindami prekių kainas tiems patiems ženklams Europoje. Manau, H&M atėjimas bus dar vienas impulsas visiško sulyginimo kelyje“, – pasakojo S.Bartkus.
Lietuvos aprangos ir tekstilės įmonių asociacijos generalinis direktorius Linas Lasiauskas taip pat išreiškė nuomonę, kad H&M turėtų priversti kitus rinkos dalyvius mažinti kainas.
„Manau, kad kiti rinkos dalyviai bus priversti mažinti kainas, nes H&M ateina tiesiogiai, o daugelis jau esamų prekės ženklų Lietuvoje yra atstovaujami stambių Lietuvos prekybos įmonių. Konkurencija visada veda į geresnes paslaugas ir mažesnes kainas. Tikiuosi, kad taip bus ir šiuo atveju“, – sakė jis.