Ar tikrai „Zara“ po „prasto sezono“ pasiūlė drabužius pirkti dėžėmis po 1,98 euro?

Socialiniame tinkle „Facebook“ atsirado puslapis, kurioje siūloma vos už 2 eurus įsigyti pilną dėžę Ispanijos firmos „Zara“ drabužių. Tai yra apgaulė – vos 130 sekėjų turinti, bet kone 14 tūkst. pirkinių įvertinimų per dvi savaites „surinkusi“ paskyra netikra ir neturi nieko bendro su oficialiu kompanijos puslapiu. Lengvatikiai viliojami identiškai laimingų „pirkėjų“ komentarais ir vogtomis parduotuvių nuotraukomis.
Toks pasiūlymas buvo paskelbtas netikroje paskyroje
Toks pasiūlymas buvo paskelbtas netikroje paskyroje / Ekrano nuotr. iš „Facebook“

Pagyros lietuviškai – iš čekų ir suomių

„Po prasto sezono „Zara“ parduotuvėse susikaupė daugybė neparduotų drabužių, batų ir papuošalų. Visi daiktai siunčiami perdirbti ir supakuoti į dėžes, kad būtų išsiųsti už specialią kainą (kalba netaisyta – red. past.)“, – toks įrašas spalio 7-osios vakarą atsirado „Facebook“ puslapyje pavadinimu „Firminių drabužių pardavimas“.

Lygiai minute anksčiau čia buvo paskelbtas identiškas įrašas – net su tomis pačiomis ikonėlėmis, tik su kita fotografija.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Šis siūlymas pasirodė netikroje paskyroje
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Šis siūlymas pasirodė netikroje paskyroje

Panašiai buvo ir rugsėjo 26-ąją, kai tas pats įrašas su skirtingomis nuotraukomis pasirodė du kartus ir taip pat vienos minutės skirtumu.

Visuose kadruose matyti įvairios „Zara“ parduotuvės su iškabintais švarkais, kelnėmis, suknelėmis. Pirmame plane pridėliota kartoninių dėžių su firmos pavadinimu, o viduje matyti sulankstyti drabužiai. Prie jų padėta kortelė su kaina – 1,98 €.

Nors įraše detaliai nepaaiškinta, iš šios nuotraukos ir komentarų reikėtų suprasti, kad tai yra vienos nemažos dėžės, prikrautos drabužių, kaina. Vienintelis trūkumas – jie parinkti atsitiktine tvarka, ne pagal pirkėjo pageidavimą.

Bet tai, atrodo, „pirkėjų“ nenuvylė, jie paliko nemažai gerų žodžių apie akciją. Tiesa, būtent šie geri žodžiai turėtų sukelti abejonių.

Mat komentaruose – vien geri atsiliepimai (atrodo, kad niekam nepasitaikė gauti netinkančių ar nepatinkančių drabužių). Net jei kilo problemų, jos buvo „išspręstos“: „Mano siuntinio pristatymas vėlavo, laukiau apie 2 savaites. Ačiū vadybininkams, kad padėjo išspręsti šią problemą. Jau gavau savo užsakymą!“

Kai kurie komentarai kartojasi po keliais įrašais. Nors jie surašyti taisyklinga lietuvių kalba, neatrodo natūraliai, žmonės ne visada komentuoja tokiu pompastišku ir literatūriniu stiliumi ir be korektūros klaidų. Kažkokia Natalia kelis kartus patikino buvusi „maloniai nustebintas“.

Dar daugiau įtarimo turėtų sukelti tai, dauguma lietuviškai rašančių komentatorių – nelietuviškais vardais. Didelė dalis, sprendžiant iš paskyrose nurodytos informacijos, yra lenkai. Tai nebūtų neįprasta, bet toli gražu neatrodo proporcinga Lietuvos gyventojų tautinei sudėčiai. Juoba kad šie lenkai gyvena Lenkijoje (beje, minėta Natalia dar ir dirba „Zara“).

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Lietuviškus komentarus apie sėkmingą apsipirkimą rašė ne lietuviai
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Lietuviškus komentarus apie sėkmingą apsipirkimą rašė ne lietuviai

Greta jų – Čekijos, Slovakijos, Vengrijos, net Suomijos gyventojų komentarai. Kai kurios paskyros gali būti ir fiktyvios, mat jose publikuojama tik po kelias nuotraukas ir tos pačios – miestų ar daiktų.

Vienintelės sureagavusios lietuvės stebėjosi, kodėl nekomentuoja tautiečiai, arba tiesiai šviesiai rašė, kad dėžė drabužių už 2 € tėra blefas.

Per dvi savaites – beveik 14 tūkst. atsiliepimų?

Tai patvirtina ir puslapyje pateikiamos informacijos analizė. Jame tėra keturi įrašai, publikuoti per pastarąsias dvi savaites. Visuose minima tas pats siūlymas pusvelčiui įsigyti drabužių.

Bet kaip tai padaryti, nepaaiškinta. Vis kartojamame įraše pateikiama prieštaringa informacija: „daiktai siunčiami perdirbti“, bet „supakuoti į dėžes, kad būtų išsiųsti už specialią kainą“ (be to, dar ir formuluotė stilistiškai neįprasta). Kaip užsisakyti tą siuntinį, nenurodyta.

Kartu įraše siūloma: „Apsilankykite parduotuvėje ir atsiimkite savo dėžutę“ (nors iš didžiumos komentarų susidaro įspūdis, kad drabužiai buvo „gauti paštu“). Kurioje parduotuvėje, taip pat nežinia (Lietuvoje jų veikia kelios).

Nors paskyroje kalbama vien apie „Zara“, ji vadinasi „Firminių drabužių pardavimas“ – jokios užuominos į žinomą kompaniją, kas iškart patrauktų dėmesį.

Ankstyviausi įrašai puslapyje – rugsėjo 26 d., bet nuo to laiko internautai jau suspėjo „pateikti“ 13 841 atsiliepimą apie pirkinius. Šis skaičius nesikeičia, nors, norint tiek surinkti per dvi savaites, reikia parašyti vidutiniškai po 40 per valandą (įskaitant nakties metą). Taigi, jei „pirkėjų“ nemažėja, atsiliepimų turėtų gausėti.

Toliau teisingai nurodyta, kad „Zara“ yra aprangos parduotuvė, veikia Vilniuje. Tačiau ji kažkodėl dirba visada, o be drabužių joje galima gauti maisto ir net pavalgyti vietoje. Dar keisčiau atrodo, kad didelė tarptautinė kompanija Lietuvoje naudojasi „Gmail“ elektroniniu paštu. Telefono numeris – taip pat ne tas, kurį galima rasti „Google Maps“.

„Zara“ turi vieną oficialią paskyrą „Facebook“, kurios adresą sudaro vien kompanijos pavadinimas. Lietuviško puslapio su siūlymais apsipirkti pigiai adresas – raidžių, skaičių ir specialiųjų ženklų kratinys.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tariamai pigūs „Zara“ drabužiai siūlomi pasitelkus vieną iš šių Prancūzijos prekybos centro paskelbtų nuotraukų
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tariamai pigūs „Zara“ drabužiai siūlomi pasitelkus vieną iš šių Prancūzijos prekybos centro paskelbtų nuotraukų

Bendrovė veikia Ispanijoje, nurodytas ir tenykštis telefono numeris, ir tinklalapio adresas – zara.com. Tad tikėtina, kad būtent toks, o ne „Gmail“, yra ir jos elektroninio pašto adresas. Paskyrą seka 31 mln. žmonių (kai lietuvišką – vos kiek daugiau nei 130).

Nuotraukos – vogtos

Fiktyvioje paskyroje po visais įrašais matyti mygtukas, raginantis „pirkti dabar“. Turbūt kaip tik jį paspaudus reikėtų tikėtis užsakymo formos ar bent paaiškinimo, kaip įsigyti pigių drabužių.

Tačiau nuoroda nuveda į tinklalapį, kuriame galima sužinoti, kaip pirkti „Amazon“ paletes ir neapsigauti. Tai neturi nieko bendro su „Zara“.

Vadinamosios „Amazon Return Pallets“ yra maišai, pripildyti daugybės įvairių prekių, kurias grąžino klientai. Juose gali būti bet kas – nuo ​​elektronikos ir namų apyvokos prekių iki drabužių ir žaislų.

Viename įraše matyti nuotrauka, kuri buvo panaudota 2019 m. rugsėjo 26 d. įraše „Facebook“. Jį paskelbė Prancūzijos Rivjeroje veikiantis prekybos centras „Polygone Riviera“. Šiuo įrašu buvo kviečiama apsilankyti didžiausioje Žydrojo kranto parduotuvėje „Zara“.

Kita nuotrauka buvo iliustruotas 2024 m. vasario 29 d. pranešimas apie naują „Zara“ parduotuvę Jungtinėje Karalystėje.

Kortelė su drabužių dėžės kaina į pastarąją buvo įkelta kompiuteriu, ne padėta šalia fotografavimo metu. Tai patvirtina detali kadro analizė programomis „FotoForensics“ ir „Forensically“.

15min verdiktas: melas. „Facebook“ skelbiamas siūlymas įsigyti dėžę „Zara“ drabužių už mažiau nei 2 € yra apgaulingas. Puslapis sukurtas vos prieš dvi savaites ir neturi nieko bendro su oficialia Ispanijos kompanijos paskyra. Siūlymu neva pasinaudojusių internautų teigiami atsiliepimai yra fiktyvūs.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis