Antrankiais surakintomis rankomis ir su virve aplink juosmenį į teismo posėdį atvesdintas kadaise itin gerbiamas automobilių pramonės magnatas ėmėsi aistringai gintis nuo jam mestų kaltinimų finansiniais pažeidimais.
64 metų verslininko plaukai atrodė pradėję žilti, o jis pats netekęs svorio – jo šeima sako, kad dėl Tokijo sulaikymo centre tiekiamo maisto, kurį daugiausia sudaro ryžiai, jis neteko iki 20 kilogramų. C.Ghosnas vilkėjo tamsios spalvos eilutę be kaklaraiščio ir avėjo tamsiai žalias plastikines šlepetes.
„Esu neteisingai apkaltintas ir nepagrįstai sulaikytas, remiantis neįrodytais ir nepatvirtintais kaltinimais“, – aiškiu ir tvirtu balsu pareiškė C.Ghosnas Tokijo apygardos teismui.
Per visą posėdį C.Ghosnas neparodė jokių emocijų ir dažniausiai žvelgė į priekį arba žemyn, retkarčiais pasukdamas galvą į sausakimšą salę, į kurią vis įeidavo ar išeidavo žurnalistai ir teismo dailininkai.
Dėl sumažėjusio svorio jo skruostikauliai atrodė išsišovę, tačiau verslininkas iš esmės atrodė besąs geros sveikatos, nors posėdžio metu retkarčiais sukosėdavo.
C.Ghosnas pareiškė, jog per visą savo karjerą, kuri truko ne vieną dešimtmetį ir per kurią jis sulaukė pripažinimo už tai, kad iš pelenų prikėlė sunkumų slegiamą Japonijos automobilių bendrovę, jis „visada elgėsi sąžiningai“ ir niekada nebuvo apkaltintas jokiais pažeidimais.
„Veikiau garbingai, teisėtai ir su atitinkamų įmonės vadovų pritarimu ir žinia“, – pabrėžė jis.
Nuo lemtingos akimirkos lapkričio 19 dieną, kai Tokijo prokurorai įžengė į privatų verslininko lėktuvą Tokijo oro uoste, C.Ghosno bylos vingiai prikaustė Japonijos ir viso verslo pasaulio dėmesį.
Vienu metu atrodė, kad prancūzų, libaniečių ir brazilų kilmės magnatas bus išleistas už užstatą, tačiau prokurorai pateikė naujus kaltinimus, todėl kameros durys jam taip ir neatsivėrė.
Japonijoje ši byla sukėlė didžiulį susidomėjimą – tai parodė ir minia, nuo ankstyvo ryto lūkuriavusi prie teismo pastato. Prie teismo susirinko per 1 tūkst. žmonių, kurie tikėjosi gauti vieną iš vos 14 bilietų, suteikiančių teisę būti teismo posėdyje.
Antradienio posėdyje būta ir netikėtumų, kai C.Ghosno advokatai, remdamiesi retai naudojamu Japonijos Konstitucijos straipsniu, pareikalavo, kad teismas paaiškintų sulaikymo priežastis.
Posėdžiui pirmininkavęs teisėjas Yuichi Tada perskaitė C.Ghosnui pareikštus kaltinimus ir pažymėjo, kad verslininkas buvo sulaikytas baiminantis, kad jis gali mėginti pabėgti iš šalies ir paslėpti įrodymus.
Įtariamasis turi „būstų užsienio šalyse“ ir gali „pabėgti“, – pareiškė Y.Tada.
Vienas iš C.Ghosno advokatų, Go Kondo, paprieštaravo: „Nėra jokios rizikos, kad ginamasis pabėgs. Jis yra Prancūzijos bendrovės „Renault“ generalinis direktorius. Jis yra gerai žinomas asmuo, todėl jam būtų sunku pasislėpti.“
Manoma, kad C.Ghosnas liks sulaikytas bent iki sausio 11 dienos.
„Didžiausias džiaugsmas“
C.Ghosnui pareikšta gausybė kaltinimų finansiniais pažeidimais.
Prokurorai yra pareiškę oficialių kaltinimų dėl įtarimų, kad C.Ghosnas nuo 2010-ųjų investuotojams teikiamuose dokumentuose per penkerius finansinius metus nedeklaravo apie 5 mlrd. jenų (44 mln. JAV dolerių) darbo užmokesčio.
Pareigūnai taip pat įtaria, kad verslininkas taip elgėsi ir per kitus trejus mokestinius metus – anot jų, jis tuomet mėgino iki išėjimo į pensiją atidėti dar 4 mlrd. jenų užmokesčio.
C.Ghosnas taip pat įtariamas dar vienu, sudėtingesniu, pažeidimu. Manoma, kad jis siekė dėl valiutos kursų svyravimų patirtus asmeninius nuostolius perkelti į „Nissan“ balansą, o po to sumokėjo apie 14,7 mln. JAV dolerių – kaip įtariama, iš „Nissan“ lėšų, – pažįstamam verslininkui iš Saudo Arabijos, kuris, kaip manoma, pateikė iš C.Ghosno reikalautą įkaitą.
Oficialūs kaltinimai dėl pastarųjų dviejų įtarimų C.Ghosnui dar nebuvo pareikšti ir jis juos visus sistemingai neigia.
„Iš „Nissan“ niekada negavau jokio užmokesčio, kuris nebuvo nurodytas dokumentuose“, –pareiškė jis teisme.
C.Ghosnas pridūrė, kad „Nissan“ niekada nepatyrė jokių nuostolių dėl jo sandorių užsienio valiuta ir kad verslo partneriui iš Saudo Arabijos Khaledu al-Juffali buvo „tinkamai atlyginta“ už „svarbias paslaugas, kurios buvo labai naudingos „Nissan“.
Kaip sakoma K.al-Juffali bendrovės vardu paskelbtame pareiškime – pirmajame nuo tada, kai pasklido žinia apie šiuos įtarimus, – užmokestis buvo skirtas už darbą „Nissan“ naudai, įskaitant vietos verslo ginčo sprendimą ir lobizmą siekiant gauti leidimą Saudo Arabijoje pastatyti naują gamyklą.
Neeilinė asmenybė automobilių pramonėje, C.Ghosnas sulaukė pripažinimo už tai, kad padėjo atsitiesti sunkumų slegiamai „Nissan“. Be kita ko, tai C.Ghosnui atnešė šlovę, kurios Japonijoje sulaukia retas iš užsienio atvykęs aukšto rango vadovas.
Nors tuo mažai kas tikėjo, C.Ghosnui taip pat pavyko sukurti trijų automobilių gamintojų – „Mitsubishi Motors“, „Renault“ ir „Nissan“ – aljansą, kuris šiuo metu parduoda daugiau automobilių nei bet kuris kitas konkurentas.
C.Ghosnas yra sakęs, kad Japonijos bendrovės suklestėjimas tapo jo „didžiausiu gyvenimo džiaugsmu, neįskaitant šeimos“.
Visgi po valdybos pirmininko sulaikymo aljansas pradėjo aižėti.
„Nissan“ ir „Mitsubishi Motors“, ilgai nelaukiusios, atleido C.Ghosną iš valdybos pirmininko pareigų, tačiau Prancūzijos „Renault“ nepasekė jų pavyzdžiu ir paliko verslininką generalinio direktoriaus poste, kol jis ginasi nuo kaltinimų.
Teismo posėdžio išvakarėse naujienų agentūrai AFP duotame interviu dabartinis „Nissan“ generalinis direktorius Hiroto Saikawa, kalbėdamas apie aljansą, pareiškė: „Nemanau, kad jam būtų kilęs koks nors pavojus.“