Net ir šiuo metu darbo skelbimų portale „CVbankas“ yra apie 240 skelbimų su pozicijomis, kurių atrankose kandidatai dalyvauti gali išmaniaisiais įrenginiais. Portale, pasak jo vadovo Tomo Toleikio, buvo įdiegta speciali žyma šią galimybę siūlantiems darbdaviams.
Skelbimus, kuriems darbdaviai organizuoja atrankas nuotoliniu būdu, galite rasti čia.
Patraukliu pasirinkimu nuotoliniai darbo pokalbiai išlieka ir šiandien – dėl laiko resursų taupymo, pokalbių iš bet kurio pasaulio miesto bet kuriuo metu ir saugumo reikalavimų paisymo. Tik ar tokios atrankos gali visiškai pakeisti gyvas? Kaip kandidatas turėtų ruoštis pokalbiui internetu?
Įžvalgomis su 15min skaitytojais dalijasi „CVbankas“ profesionalai – atrankų agentūros „Biuro“ generalinis direktorius Jurgis Kovas, Toma Stonkienė, vadovaujanti personalo sprendimus/paslaugas, tarp jų – ir atrankas teikiančios bendrovės „Headex Group“ Atrankų departamentui, ir AB „Lietuvos draudimas“ Personalo departamento direktorė Virginija Mikutaitė.
Vieni buvo pasiruošę, kiti persiorientavo per naktį
Atrankų ir laikino įdarbinimo agentūra „Biuro“, pasak generalinio direktoriaus J.Kovo, darbo nuotoliniu būdu praktiką taikė dar tada, kai apie karantiną nebuvo jokios minties.
„Kadangi esame išsidėstę visoje Lietuvoje, mums darbas per atstumą, bendravimas telefonu ir internetinėmis platformomis buvo visiškai įprasta. Pasikeitė tik tai, kad kandidatų atrankos etape neliko paskutinio žingsnio.
Pirmasis visuomet būna telefoninis pokalbis, kurį seka susitikimas ir sutarties su laikinaisiais darbuotojais mūsų atstovybėse pasirašymas. Karantino metu sutartys buvo pasirašomos elektroniniu parašu. Technologinė pusė problemų mums nesukėlė – sudėtinga buvo išmokyti kandidatuojančius, su kompiuteriais mažiau „draugaujančius“ žmones“, – kalbėjo J.Kovas.
Beveik 1000 darbuotojų visoje šalyje turintis „Lietuvos draudimas“ esamų darbuotojų vietas ir tinkamo komandos pastiprinimo atrankas į virtualią erdvę, pasak V.Mikutaitės, perkėlė per pirmąjį karantino savaitgalį:
„Pokytis buvo didelis – vos per savaitgalį 97 proc. darbuotojų pradėjo dirbti nuotoliniu būdu. Buvo pakeista infrastruktūra, adaptacijai reikiami procesai. Natūralu, kad reikėjo keisti ir personalo atrankos, įdarbinimo, naujo darbuotojo įvedimo procesus. Įprastai visus interviu vykdydavome gyvai susitikdami su atrinktais kandidatais, o pavasarį įmonėje pradėjome vykdyti online atrankas.“
Prie ankstesnės tvarkos sugrįžo tik dalinai
Draudimo rinkos lyderės Lietuvoje Personalo departamento direktorė skaičiuoja, kad įmonė per pirmąjį šių metų pusmetį sulaukė pastebimai daugiau kandidatų į ieškomas laisvas darbo vietas.
Technologinė pusė problemų mums nesukėlė – sudėtinga buvo išmokyti kandidatuojančius, su kompiuteriais mažiau „draugaujančius“ žmones.
„Tai greičiausiai lėmė pokyčiai darbo rinkoje. Viso per tą laiką turėjome daugiau nei 200 „Skype“ pokalbių su kandidatais. Pastaruoju metu aktyviai plėtėme draudimo konsultantų komandą Vilniuje ir Klaipėdoje, tad tiek kandidatai, tiek atrankas vykdę mūsų darbuotojai patogiai jungėsi į interviu iš savo miestų.
Iki šiol vykdome tik nuotolines atrankas: sutaupome tiek mūsų vadovų, personalo specialistų, tiek kandidatų laiką. Didžioji darbuotojų dalis taip pat dirba iš namų. Siekdami pasirūpinti komandos saugumu, planuojame šią praktiką tęsti iki metų pabaigos.
Klientų aptarnavimo taškuose, turėdami visas saugumo priemones, taip pat dirba tik dalis komandos, t. y. tiek, kiek reikia aptarnauti klientų srautui, užtikrinant saugius atstumus biure. Visa bendrovės veikla orientuota į komandos saugumą, pritaikyti procesai efektyviai veiklai, tad ir atrankos toliau vykdomos tik elektroninėje erdvėje“, – vardijo V.Mikutaitė.
Darbo pokalbių organizavimą nuotoliniu būdu ir anksčiau praktikavusios – tiesa, mažesnėmis apimtimis – personalo sprendimus/paslaugas teikiančios atrankų agentūros „Headex Group“ Atrankų departamento vadovė T.Stonkienė pastebi, kad karantinas priverstinai suintensyvino šį procesą ir pastebimai pakeitė jo įpročius.
„Tai mums nebuvo visiška naujovė. Peržiūrėjome atrankos procesą, išsigryninome vietas, kurios svarbiausios vykdant online pokalbius, atlikome koreguojančius veiksmus ir atnaujintą procesą sėkmingai toliau taikome visos įmonės mastu. Jaučiame, kad šis metodas pasiteisino, juo labiau, kad tokiu būdu galime pakalbinti kandidatus iš bet kurios pasaulio vietos ir pasiūlyti jiems tinkamas darbo vietas.
Esame atsakinga įmonė ir į besikeičiančią rinką reaguojame adaptyviai, stengiamės, kad jokia situacija nesutrukdytų rasti tinkamus darbuotojus mūsų klientams“, – pabrėžė T.Stonkienė.
Pokytis buvo didelis – vos per savaitgalį 97 proc. darbuotojų pradėjo dirbti nuotoliniu būdu.
Galimybė organizuoti darbo pokalbius bet kuriame Lietuvos mieste – šis faktorius, pasak J.Kovo, yra aktualiausias personalo atrankos periferijose metu:
„Turime susikūrę tokią iliuziją, kad žmonės mažuose miestuose nesinaudoja internetu. Netiesa. Nereikėtų vilniečiams gyventi tokiame burbule. Mažesniuose miesteliuose uždarė bankų ir pašto skyrius, teko mokytis naudotis kompiuteriais, antraip žmonės būtų pražuvę.
Prieš kelerius metus vietoje popierinių anketų pradėjome naudoti planšetes. Kolektyvas kraipė galvas: „Plungėje – be šansų, niekas neužpildys“. Ir iš 100 žmonių, kurie ateidavo į mūsų padalinį Plungėje, nesusitvarkydavo 3–4.
Vis tik didžiuosiuose šalies miestuose, reaguodami į situaciją Lietuvoje, vasarą jau kvietėme norinčius kandidatus į gyvus susitikimus. Bendravimas telefonu šiek tiek apriboja, bendraujama tik apie reikalus, mažiau erdvės lieka atpalaiduojančiai įžangai – lengviems pasikalbėjimams apie orą.“
Virtualus pokalbis gyvo neatstos, tačiau tenka pratintis
Jeigu biure kandidatą atpalaiduoja kavos puodelis ir pokalbiai „apie orą“, namuose šią funkciją, specialistų manymu, atlieka žmogui pažįstama aplinka.
„Pirmųjų virtualių atrankų metu skyrių vadovai šiek tiek nuogąstavo, ar pavyks „pajausti“ kandidatą. Atrankas vykdome vaizdo formatu, tad matome vieni kitų emocijas, kūno kalbą. Pastebėjome, kad kandidatai mažiau jaudinasi, lengviau atsipalaiduoja būdami savoje aplinkoje“, – įžvalgomis dalijosi „Lietuvos draudimo“ Personalo departamento vadovė V.Mikutaitė.
Iki šiol vykdome tik nuotolines atrankas: sutaupome tiek mūsų vadovų, personalo specialistų, tiek kandidatų laiką.
Vis dėlto, „Headex Group“ Atrankų departamento vadovės T.Stonkienės įsitikinimu, nuotolinis darbo pokalbis sunkiai gali pakeisti gyvą:
„Tai tikrai nėra tolygūs dalykai. Sėdint šalia, gali iš esmės geriau pajusti kandidato norą, motyvaciją, pasiryžimą, megzti asmeninį ryšį su juo. Kartais ir paprastas rankos paspaudimas atrakina turiningą ir rezultatyvų pokalbį. Nutolusį kandidatą sudėtingiau vertinti, sunkiau sukurti jaukią pokalbio atmosferą ar tarpusavio pasitikėjimu grįstą ryšį.“
Objektyvaus kandidato vertinimo problematiką nuotolinių darbo pokalbių metu įžvelgia ir atrankų agentūros „Biuro“ generalinis direktorius J.Kovas.
„Jeigu žmogus nėra prisijaukinęs technologijų, virtualiame pokalbyje, netgi sau pažįstamoje aplinkoje, dažniau būna įsitempęs, nežino, kur dėtis. Galiausiai atrankų specialistai susiduria su sunkumais lygindami skirtingus žmones: tokį, kuris technologiškai pažangus, su tuo, kuriam tai nėra įprasta.
Pastarasis netgi gali sulaukti švelnesnio vertinimo. Dėl šios priežasties tokius žmones geriau kalbinti ir leisti jiems atsiskleisti gyvai“, – įsitikinęs J.Kovas.
Įžvelgia ir privalumų, ir trūkumų
Virtualios atrankos vyksta panašiu principu, kokiu ir realūs susitikimai: dalyvauja kandidatas, personalo specialistas, būsimas tiesioginis vadovas, esant poreikiui – srities ar departamento direktorius.
Pagrindiniai privalumai, pasak 15min pašnekovų, yra laiko optimizavimas, kelionės kaštų sutaupymas, visų dalyvių saugumas esant neramiai situacijai dėl COVID-19.
Nutolusį kandidatą sudėtingiau vertinti, sunkiau sukurti jaukią pokalbio atmosferą ar tarpusavio pasitikėjimu grįstą ryšį.
Tiesa, ne paslaptis, kad atrankas vykdžiusioms agentūroms ir įmonėms virtualiu būdu tenka susidurti ne tik su šio proceso pranašumais, bet ir kliūtimis. Techninės tampa vienomis iš didžiausių.
„Kad ir kiek modernūs ir greitai į besikeičiančią situaciją būtume pasirengę reaguoti, kartais technika gali nespėti kartu. Stringančios pokalbių programėlės, dėl didelių apkrovų neveikiančios vaizdo kameros vis dar pasitaiko kasdienybėje. Susiklosto daug kuriozinių situacijų, bet jas paliekame už uždarų konfidencialumo durų“, – kalbėjo atrankų agentūros „Headex“ atstovė T.Stonkienė.
Vieningai darbo skelbimų portalo „CVbankas“ profesionalai sutaria ir kitu klausimu: kad ir kokios pažangios būtų technologijos, sėkmingai atranką įveikusį darbuotoją taip pat sėkmingai integruoti į kolektyvą yra nemenkas išbandymas.
„Darbuotojo integracija – itin svarbus etapas. Ir tai yra iššūkis, nes, pradėjus dirbti naujoje įmonėje, svarbu ne tik įsigilinti į naują veiklos specifiką, bet ir pažinti mikroklimatą, kultūrą, komandą, kas įprastai perteikiama bendraujant gyvai. Nemenka užduotis tenka tiesioginiams vadovams, be to, jiems padeda mūsų vidinės iniciatyvos.
Daug metų įmonėje veikia „Bičiulio programa“: kiekvienas naujas darbuotojas turi specialiai su juo dirbantį kolegą, gelbėjantį suprasti procesus, vykdyti užduotis, integruotis į komandą. Ši programa persikėlė į virtualią erdvę ir tapo svarbiu veiksniu darbuotojo „įvedimui“, – įsitikinusi „Lietuvos draudimo“ Personalo departamento vadovė.
„Jeigu susibendravę, vienas kitą žinantys žmonės ir internetu dirba efektyviai, naujų komandų samdymas ir formavimas išties didelis iššūkis. Tiesą sakant, sidabrinių kulkų, lengvų metodų, kaip išspręsti šį klausimą, nežinau. Didelis krūvis tenka tiesioginiam naujo darbuotojo vadovui, kuris, atitinkamai pagal žmogaus rolę, parenka tą „įvedimo“ planą, skatina integraciją“, – pridūrė J.Kovas.
Kito kelio nebėra: keisti įpročius privalėsime
15min pašnekovai vieningai sutaria ir dėl to, kad karantinas galimai jau nebegrįžtamai pakeitė personalo atrankų procesus.
„Ateityje tokia praktika galėtų būti vyraujanti. Žinoma, svarbiausia – atsižvelgti į įmonės specifiką ir bendrą darbo organizavimą. Tarptautinėse bendrovėse nuotolinis darbo pokalbis jau buvo dažna praktika, ypač – priimant darbuotojus iš užsienio šalių.
Lietuvoje tai dažnai yra naujovė ne tik įmonėms, bet ir kandidatams. Daugumai pastarąjį pusmetį į laivas pozicijas mūsų bendrovėje kandidatavusių žmonių darbo pokalbis online buvo nauja patirtis“, – kalbėjo V.Mikutaitė.
T.Stonkienė pasakoja klausiusi ne vieno futuristo pranešimų, kuriuose kalbama, kad 2020-aisiais įvyko dar vienas žmonijos istorijos lūžis.
„Tikiu, kad gyvename laikotarpyje, kuris turės įrašą istorijos vadovėliuose. Tačiau žmogiškųjų išteklių valdymas tuo ir ypatingas, kad kuria tarpusavio ryšį. O koks jis taps, parodys laikas“, – svarstė T.Stonkienė.
Po 5–10 metų pokalbiai bus tik virtualūs, bet, tikiu, kad kandidatai jau kalbėsis ne su žmonėmis. Vietoje personalistų, atrankos agentūrų dirbs robotai.
Stebėdamas sparčius pokyčius darbo atrankų procesuose bei vertindamas tarptautines tendencijas, J.Kovas dalijasi dar drąsesne įžvalga:
„Manau, kad sparčiai gerėjant technologijoms, jau greitai nuotolinio interviu metu ryšys nebetrūkinės ir nebebus tokių situacijų, kad kameroje matysime dalį žmogaus veido. Greičiausiai regėsime jį visu ūgiu dideliame ekrane, vertinsime jo kūno kalbą. Trūkstamų detalių liks dar mažiau.
Po 5–10 metų pokalbiai bus tik virtualūs, bet, tikiu, kad kandidatai jau kalbėsis ne su žmonėmis. Vietoje personalistų, atrankos agentūrų dirbs robotai. Jau dabar dirbtinis intelektas geba atpažinti emocijas, uždavinėti klausimus, suprasti atsakymus. Technologija yra už kampo, ir, mano manymu, greitai nebeatskirsime, su kuo bendraujame internetu – tikru žmogumi ar virtualia jo versija.“
Darbo pokalbis namuose: pasiruošti vis tiek reikia
Ko tikėtis iš realaus darbo pokalbio, žino bemaž kiekvienas suaugęs žmogus. O kam gi ruoštis ir kokius namų darbus atlikti prieš virtualų interviu?
„Atrankas vykdome „Skype“ programa vaizdo formatu, tad svarbu pasitikrinti garso ir vaizdo kokybę, atkreipti dėmesį ir tai, kad pokalbio metu matytųsi visas žmogaus veidas. Jeigu „Skype“ pokalbis vyksta telefonu, būtų gerai pasirūpinti stoveliu telefonui ar kažkur tvirtai pasidėti mobilųjį, kad nereikėtų laikyti rankose, nes tai daryti 30–60 min. nėra patogu.
Jeigu pasitaiko nesklandumų, visuomet reaguojame į situaciją ir ieškome sprendimo kartu: susiskambiname naudodami kitas programėles, tęsiame pokalbį telefonu. Žmonės atrankose dalyvauja iš įvairių vietų – namų, sodybų, kartais net automobilių stovėjimo aikštelių, nes sutartu laiku kažkur keliavo ir sustojo skirti laiko pokalbiui“, – kalbėjo „Lietuvos draudimo“ Personalo departamento direktorė V.Mikutaitė.
Svarbiomis gali tapti netgi tokios detalės kaip nepaklota lova už nugaros, netvarkinga šukuosena ar apranga, todėl ir į aplinką, pateksiančią į kadrą, nederėtų pažvelgti pro pirštus.
„Kiekvienas žmogus savo gyvenimo smulkmenomis pasakoja savo istoriją. Bet iš tų smulkmenų geras atrankų specialistas susidėlioja bendrą kandidato transliuojamą vaizdą. Jo motyvacija ir susidomėjimas darbo pozicija, pasiruošimo pokalbiui laikas – visa tai galima sužinoti ir ne tiesiogiai paklausus, o tiesiog pamačius jį supančią aplinką“, – pastebėjo personalo sprendimus/paslaugas, tarp jų – ir atrankas teikiančios bendrovės „Headex group“ Atrankų departamento vadovė T.Stonkienė.
Kiekvienas žmogus savo gyvenimo smulkmenomis pasakoja savo istoriją. Bet iš tų smulkmenų geras atrankų specialistas susidėlioja bendrą kandidato transliuojamą vaizdą.
Atrankų agentūros „Biuro“ generalinis direktorius J.Kovas pataria pernelyg nesukti galvos dėl technologijų netgi pasižymintiems santykinai mažu kompiuteriniu raštingumu:
„Nebijokite klausti, jeigu ko nors nesuprantate, ir jums bus paaiškinta detaliai. Antra, paisykite to, kas rekomenduojama ir gyviems pokalbiams – į susitikimą „atvykite“ keliomis minutėmis anksčiau, prisijunkite, patikrinkite, ar nedingo elektra arba internetas namuose, ar pasišukuoti nereikia.
Kad pokalbis būtų sklandus, susiplanuokite jį taip, jog nebūtų pašalinių trikdžių. Sunkiuoju karantino laikotarpiu dažnai regėjome kandidatus, aplink kuriuos lakstė vaikai. Ir tame nėra nieko blogo, jeigu kandidatas pats dėl to nepradeda blaškytis ir nepameta pokalbio linijos.“
15min pašnekovas pastebi ir tai, kad neretai kandidatai nepasiryžta pokalbiui su vaizdu. Atrankų specialisto manymu, netgi šis aspektas gali nulemti patekimą į tolimesnį atrankos etapą.
„Nėra taip, kad jeigu žmogus nesijungs, mes su juo nekalbėsime. Tačiau šis aspektas labai svarbus: jeigu reikia padaryti sprendimą tarp dviejų panašių kandidatų, tikėtina, kad pasiūlymą gaus tas, kuris įsijungė kamerą. Atranką vykdantis žmogus, matantis kandidatą kameroje, nesąmoningai su juo užmezga stipresnį kontaktą.
Apskritai geriausiai atsiskleidžia pokalbiui pasiruošę žmonės. Jų metų vyrauja daugiau mažiau standartinės temos. Skirkite laiko pasiruošti joms. Pasidomėkite apie poziciją, į kurią kandidatuojate, šiek tiek – apie ją siūlančią įmonę. Penkių klausimų uždavimas iškart veda keliais dideliais žingsniais į priekį“, – patarimais dalijosi J.Kovas.
Portale Cvbankas.lt esančius skelbimus, kuriems darbdaviai organizuoja atrankas nuotoliniu būdu, galite rasti čia.