„Pirkimas internetu – kaip loterija, tik su šiek tiek didesne galimybe laimėti“, – taip prieš devynerius metus vienoje lietuviškoje diskusijoje apie baimes pirkti elektroninėse parduotuvėse sakė internautas. Tiesa, jis pasidžiaugė, kad štai draugui „loterijoje“ pasisekė – „eBay“ el. aukcione jis nusipirko naujutėlį automobilinį magnetofoną už 10 eurų.
Kiti pokalbio dalyviai skundėsi, kad tuomet kainos tradicinėse ir elektroninėse parduotuvėse nesiskyrė, o prekių kokybė buvo prasta.
Treti baiminosi, kad „kas nors gali sužinoti pirkėjo adresą ir vėliau šis turės bėdų“. Ketvirti apgailestavo, kad tenka bendrauti su kompiuteriais, o juk „mes – dar ne robotai“, norisi pamatyti gyvą pardavėją. Dar vieni tvirtino, kad „jau geriau pirkti katę maiše“, nei apsipirkinėti internetu.
Pernai perkančiųjų internetu skaičius siekė beveik 19 proc. visų gyventojų.
Tokie laukiniai elektroninės prekybos laikai buvo 2005 metais. Tuomet, Lietuvos statistikos departamento duomenimis, tik 1 proc. visų Lietuvos gyventojų buvo pirkę internetu.
Atbaido įgūdžių trūkumas
Pernai perkančiųjų internetu skaičius siekė beveik 19 proc. visų gyventojų,
„Stipriai augant klientų pasitikėjimui, pagrindinė baimė dabar yra susijusi su prekės kokybe“, – 15min.lt sakė Justinas Kaušinis, elektroninės parduotuvės „Varle.lt“ pardavimų vadovas. Anot jo, šių baimių sumažėjo pirkėjams supratus, kad nepriklausomai nuo to, kur pirkta prekė – tradicinėje ar internetinėje parduotuvėje – jai taikoma ta pati kokybės garantija.
Lietuvius nuo pirkimo internete taip pat atbaido tokio apsipirkimo įgūdžių trūkumas, baimė būti apgautiems, nepasitikėjimas elektroninių operacijų saugumu ir pačiais prekybininkais.
Apklausos rodo, kad lietuvius nuo pirkimo internete taip pat atbaido tokio apsipirkimo įgūdžių trūkumas, baimė būti apgautiems, nepasitikėjimas elektroninių operacijų saugumu ir pačiais prekybininkais. Be to, trečdaliui neapsipirkinėjančių internete lietuvių norisi „gyvai“ apžiūrėti prekę.
Tokius apklausos duomenis pernai spalį skelbė rinkos ir žiniasklaidos tyrimų bendrovė TNS LT, suskaičiavusi, kad 55 proc. Lietuvos internautų dar nė karto nebandė užsisakyti prekių virtualioje erdvėje.
Ieško būdų įveikti baimes
Elektroninės prekybos versle dalyvaujančios įmonės telkia pastangas įveikti pirkėjų nepasitikėjimą, pritraukti naujus bei padrąsinti esamus.
Pavyzdžiui, ieško būdų nuraminti „paskutinės grandies“ baimes, susijusias su prekių pristatymu. Dėl pastarojo nerimauja ne tik pirkėjai – Vakaruose atlikti tyrimai rodo, kad beveik 90 proc. iš jų būtinai savo artimiesiems ir draugams išpeiks el. pardavėją, jei prekės pristatymas bus prastas.
J.Kaušinio žodžiais, dabartiniams klientams, labai branginantiems laiką, itin svarbu, kad pirkinys būtų pristatytas tiksliai sutartą valandą. Čia pirkėjų nepasitikėjimą apmaldo ir galimybė stebėti, kaip nuo sandėlio iki namų keliauja prekė.
Balandžio mėnesį siuntų bendrovės „DPD Lietuva“ iniciatyva pradėtas diegti patikimo pristatymo standartas, skirtas el. parduotuvėms.
Balandžio mėnesį siuntų bendrovės „DPD Lietuva“ iniciatyva pradėtas diegti patikimo pristatymo standartas, skirtas el. parduotuvėms.
Anot bendrovės, „Patikimo pristatymo“ ženklą įsidiegusi el. parduotuvė pirkėjams suteiks žinią, kad čia įsigytos prekės bus pristatytos laiku ir saugiai, bus atlyginta žala, jei gabenant siuntinys bus pažeistas, taip pat užtikrinamas informacijos apie pirkėją konfidencialumas. „Patikimo pristatymo“ standartas taip pat apima ir kurjerio aprangos ir aptarnavimo elgesio reikalavimus.
Visos šios esamų ir potencialių pirkėjų baimės Lietuvoje yra svarbios apie 2000 elektroninių parduotuvių – tiek jų, įvairiais duomenimis, šiuo metu veikia šalyje.