Kauno kolegijos organizuojamose „Praktikos ir karjeros dienose‘21“ dalyvavusių įmonių atstovai atskleidžia, jog darbo sąlygų individualizavimas ne tik pastebimas, bet ir vis labiau įsitvirtina Lietuvoje.
Norint išlaikyti darbuotojus – darbdavių lankstumas privalomas
Galima pastebėti, jog lanksčios darbo sąlygos atsidūrė tarp bene dažniausiai pasikartojančių darbuotojų reikalavimų darbdaviams. Pasak „TransUnion Baltics“ IT paslaugų kokybės komandos vadovo Edvino Barkausko, į Lietuvą vis tvirčiau žengiant užsienio kapitalo įmonėms, darbdaviai, siekdami išlaikyti darbuotojus, privalės atsižvelgti į jų norą dirbti lanksčiomis sąlygomis.
„Galimybė dirbti lanksčiai per pastaruosius kelerius metus itin išpopuliarėjo ir, sprendžiant iš žmonių grįžtamojo ryšio bei įmonių darbo skelbimų, niekur nedings. Juk kiekvienas norime turėti laiko rytais ilgiau pamiegoti, skirti dėmesio tiems, kurie jo reikalauja, o gal tiesiog tą dieną baigti darbus anksčiau. Lietuvoje daugėjant užsienio kapitalo įmonių bei įvairių Lietuvos startuolių, įmonės yra priverstos suteikti lanksčias bei individualizuotas sąlygas savo darbuotojams, norėdami juos pritraukti ir, dar svarbiau, išlaikyti“, – sako E.Barkauskas. Tuo tarpu „Swedbank“ Karjeros centro vadovė Simona Lėverienė atkreipia dėmesį, jog lankstus darbdavio požiūris ir darbuotoją tenkinančių sąlygų sudarymas didina jo įsitraukimą ir pasitenkinimą darbu.
„Siekis būti lanksčiu darbdaviu ir užtikrinti darbuotojams galimybę turėti asmeninio ir profesinio gyvenimo balansą – vienas iš „Swedbank“ prioritetų, ties kuriuo dirbame jau kelerius metus. Tai neišvengiama šiandienos pasaulyje. Pandemijos metu, labiau nei bet kada iki šiol matome, kaip darbas ir asmeninis gyvenimas yra susipynę ir koks svarbus balansas visose srityse. Kuo atviriau pavyksta vadovui ir darbuotojui pasikalbėti apie tai, kas labiausiai įtakoja darbą, kas neramina ir jei randamas abipusiai tinkamas sprendimas – didėja darbuotojų įsitraukimas ir pasitenkinimas kasdiene veikla“, – atskleidžia S.Lėverienė. „Teltonika Networks“ žmogiškųjų išteklių vadybininkė Gintarė Normantė taip pat pritaria, jog darbuotojų lūkestis dirbti lanksčiomis darbo sąlygomis niekur nedings, todėl svarbu ieškoti būdų, kaip tai integruoti į darbo vietą.
„Šiandieninėje darbo rinkoje darbuotojai vis labiau nori būti vertinami individualiai, už kiekvieno unikalų indėlį į organizaciją. Individualizmas niekur nedings, todėl svarbu suprasti, kaip tai teigiamai integruoti į darbo vietą“, – mintimis dalijasi G.Normantė.
Įmonės siūlo vis lankstesnes darbo sąlygas
Darbo modelis, kada darbuotojui suteikiama daugiau lankstumo, yra neatsiejamas nuo abipusio – darbdavio ir darbuotojo – pasitikėjimo vienas kitu. Jei, šiuo atveju, darbuotojas iš darbdavio tikisi lankstumo, darbuotojui neretai keliamu reikalavimu tampa atsakomybė.
„TransUnion“ nuo pat įkūrimo pasižymėjo šiek tiek kitokia, nei buvo įprasta, kultūra. Prie žmonių poreikių taikėmės net tada, kai tai dar nebuvo populiaru. Dalis įmonės kultūros yra pagrįsta būtent laisve ir lankstumu, bet su tuo kartu ateina ir atsakomybė. Mums svarbiau yra atlikto darbo vertė nei laikas, per kurį tas darbas buvo atliktas. Niekas nepyks, jei nuo darbų bus atsitraukta anksčiau ar darbuotojas tiesiog neateis į ofisą. Reikia pas gydytojus? Pirmyn. Juk tam ir turime papildomą sveikatos draudimą! Darbo metu skaitysi knygą? Pasidalink geromis mintimis! O gal nori padirbti iš Tenerifės? Internetas ten juk yra. Ko daugiau reikia?“, – apie darbo sąlygas „TransUnion Baltics“ pasakoja E.Barkauskas. „Swedbank“ Karjeros centro vadovė atskleidžia, jog lanksčios darbo sąlygos plačiai taikomos ir jų įmonėje.
„Galvodami apie sprendimus darbuotojams, visada įsivertiname ir pasitikriname, kokių poreikių gali turėti skirtingos darbuotojų grupės. Todėl galimybių susidėlioti darbo sąlygas pagal individualius poreikius turime nemažai. Turime lankstumo pasirinkti dirbti ne pilną darbo dieną, pradėti ir baigti darbo dieną anksčiau arba vėliau negu įprastos darbo valandos. Jei darbo specifika leidžia, turime galimybę dirbti iš namų. Jei darbuotojas užsiima savanoriška veikla, turime erdvės skirti laiko ir jai. Grįžtantiems iš vaiko priežiūros atostogų suteikiame galimybę dirbti ne pilnu etatu tam, kad palengvinti jų grįžimą į darbą. Žinoma, kiekvienu individualiu atveju svarbu, kad darbuotojas kalbėtų su savo vadovu ir kartu rastų geriausią sprendimą“, – pasakoja S.Lėverienė. „Teltonika Networks“ žmogiškųjų išteklių vadybininkė taip pat pritaria, jog siekiant suteikti darbuotojui lanksčias darbo sąlygas, labai svarbi tampa komunikacija tarp darbuotojo ir vadovo.
„Vienas iš pavyzdžių, kaip mūsų įmonėje darbo sąlygos pritaikomos konkrečiam darbuotojui yra, kai leidžiama pasirinkti arba paskiriama užduotis, kuri geriausiai leidžia atsiskleisti kiekvieno darbuotojo gebėjimams ir įgūdžiams. Atlikdami priskirtas užduotis, darbuotojai gali koncentruotis ir ugdyti tas kompetencijas, kurios jiems padeda siekti savo profesinių tikslų, dirbti su tais dalykais, kurie jiems yra įdomūs. Be to, darbuotojai turi laisvę pasirinkti, kokiais būdais atlikti užduotis, kad pasiektų geriausią rezultatą. Taip pat yra atsižvelgiama į individualius poreikius. Pavyzdžiui, dėka lankstesnio grafiko, darbuotojai patys priima sprendimą, kokiu laiku ir kiek dirbti. Įmonėje sukurtos įvairios erdvės leidžia pasirinkti darbui patogią aplinką. Prie darbo vietų individualizavimo smarkiai prisideda ir hibridinis darbas, kuris taip pat tampa tendencija. Šiuo atveju labai svarbus vaidmuo tenka vadovui, kuris per individualius pokalbius išsiaiškina, kas jo komandos nariui yra svarbiausiai“, – sako „Teltonika Networks“ žmogiškųjų išteklių vadybininkė G.Normantė.
Trūkumų įžvelgiama mažiau nei privalumų
„TransUnion Baltics“ IT paslaugų kokybės komandos vadovas E.Barkauskas atskleidžia, jog darbdavio suteikiama galimybė darbuotojui dirbti lanksčiomis sąlygomis turi daugiau privalumų nei trūkumų.
„Didžiausias privalumas yra tai, jog darbuotojas mato, kad įmonė juo pasitiki, jis gali susidėlioti savo dieną taip, kaip visada norėjo. Jau yra įrodymų, jog autonomija leidžia žmogui pasiekti didesnį produktyvumą, kai darbas yra sudėtingas arba reikalaujantis kūrybingumo. Taip pat, žmogui tai leidžia išbandyti naujus dalykus. Susidomėjai programavimu? Nueik pas kolegą, jis tau papasakos, kaip atrodo jo diena ir nuo ko reikėtų pradėti, jei nori dirbti tai, ką jis.
Trūkumų šis modelis taip pat turi. Personalo atrankos specialistams ir komandų vadovams reikia atsirinkti darbuotojus, tinkančius šiai kultūrai, tam pasiekti reikia investuoti daugiau laiko į pokalbius su žmonėmis. Kaip bebūtų, darbai turi būti atlikti, o tikslai pasiekti. Taip pat, vienas svarbiausių dalykų yra tai, jog tokiai kultūrai įgyvendinti reikia laiko. Turime ieškoti balanso. Autonomiją ir laisvę darbe gali įtakoti labai daug faktorių – asmens branda, kultūros įtaka, atlyginimai, darbo specifika ir kt.
Vis dėlto, privalumų čia daugiau nei trūkumų. Labai smagu matyti, jog Lietuvoje ši kultūra plinta. Darbuotojų poreikiai yra prioritetas darbdaviams, o darbdaviai džiaugiasi dar nematytais aukštais rezultatais, kuriuos kuria darbuotojai“, – džiaugiasi E.Barkauskas. „Swedbank“ Karjeros centro vadovė pritaria, jog lanksčios darbo sąlygos, atsižvelgiant į kiekvieno darbuotojų poreikius, gali sukelti iššūkių darbdaviams, tačiau esant abipusei komunikacijai, galima rasti visas puses tenkinantį sprendimą.
„Nėra paprasta suderinti visų poreikius ir galimybes, ypač kai dirbama komandoje ir rezultatas priklauso nuo kiekvieno nario. Kai kurie darbai turi būti atliekami konkrečiu metu, o kai kurios veiklos gali būti atliekamos lanksčiai, darbuotojui patogiausiu metu. Itin svarbus pasitikėjimo ir atvirumo lygis komandoje, kad būtų galima rasti geriausią būdą dirbti visiems kartu, atsižvelgiant į kiekvieno individualius poreikius“, – sako „Swedbank“ Karjeros centro vadovė S.Lėverienė.
„Taikant lanksčias darbo sąlygas didėja darbuotojų pasitenkinimas ir įsitraukimas į darbą, skatinamas kūrybiškumas. Be to, komandos tampa skirtingos, o skirtumai komandose atneša geresnius rezultatus. Tačiau pernelyg didelis individualizmas gali sukurti socialinius atstumus tarp darbuotojų, padidinti konkurenciją tarpusavyje. Todėl vadovai susiduria su iššūkiu, kaip išlaikyti komandą ir individualizuoti darbo vietas“, – sako „Teltonika Networks“ žmogiškųjų išteklių vadybininkė G.Normantė.
Skatinant akademinį jaunimą atsakingai planuoti karjerą, „Praktikos ir karjeros dienų‘21“ interneto svetainė www.karjerosdienos.lt veiks iki mokslo metų pabaigos. Čia jaunieji specialistai galės rasti darbo ir praktikos pasiūlymus, naudingus patarimus karjeros planavimo, CV rengimo, pasiruošimo darbo pokalbiui ir kitomis temomis.