Vieniems atsivėrė galimybės, kitus užgriuvo iššūkiai
„Susiklosčiusi situacija mus visus mokė dirbti nuotoliniu būdu. Taigi, jaunuoliams, kurie rinkosi virtualų savo karjeros startą, darbo paieškos geografija net išsiplėtė. Tiek darbdaviams, tiek kandidatams atsivėrė palankesnės galimybės organizuoti darbo pokalbius nuotoliniu būdu, abi pusės tapo lankstesnės viena kitos atžvilgiu. Taigi, kuo toliau tuo labiau žengiant skaitmenizacijos link jaunimui atsivėrė daugiau durų“, – pastebėjo L.Macaitė, „Coca-Cola HBC Lietuva“ Žmonių ir kultūros vadovė.
Tačiau ji iškart priduria, kad daliai jaunų talentų darbo paieškos per pandemiją pasunkėjo. „Matome, kad, pavyzdžiui, tiesioginio klientų aptarnavimo srityje darbo vietų skaičius net sumažėjo, nes darbdaviai dažnai reikalavo gyvo kontakto, kurį ribojo karantino metu įvesti reikalavimai. Ateities neapibrėžtumas, nežinomybė stipriai veikė verslus, ypač smulkiuosius, kurie veikia maitinimo, prekybos ir kitų paslaugų srityse. Darbo laiko, darbo galimybių ribojimai iškart smarkiai paveikė verslo rezultatus. Dėl natūralių priežasčių darbdaviai mažino etatus, skelbė prastovas. Tad sektoriai, kurie jaunimui sukuria daug darbo vietų, nukentėjo smarkiai ir staiga. Suprantama, darbuotojai tai irgi pajuto“, – sakė L.Macaitė.
Pasak jos, darbuotojų paklausa padidėjo ir darbo rinka atsigavo tik antrą šių metų ketvirtį. Taigi, šią vasarą jaunimui vėl tapo lengviau įsidarbinti, į rinką sugrįžo optimizmas.
Vertingi ekspertės patarimai – ir darbuotojams, ir darbdaviams
„Vertinant iš šiandienos perspektyvos, vis dėlto per šį sudėtingą laikotarpį tiek verslui, tiek talentams atsivėrė daug naujų durų. Suklestėjo internetinė prekyba ir išaugo klientų aptarnavimo nuotolinių būdu specialistų poreikis, užsimezgė daug naujų veiklos sričių, kuriose jaunimas galėjo pradėti realizuoti savo verslo idėjas. Pražydo savanorystės iniciatyvos, kurios taip pat suteikia neįkainojamos patirties būsimam specialistui. Manau, kad motyvuotiems, išradingiems jaunuoliams, ištroškusiems naujų patirčių, atsivėrė dar daugiau galimybių“, – dalijosi pašnekovė.
Apžvelgdama, kokius įgūdžius ir savybes verta ugdyti, kad darbas pats tave susirastų, L.Macaitė atskleidė, kad rinkdamiesi jaunus būsimus specialistus darbdaviai labiausiai vertina 5 pagrindines kompetencijas: gerus bendravimo įgūdžius, lyderystę, gebėjimą dirbti komandoje, gebėjimą greitai mokytis, lankstumą arba, kitaip tariant, gebėjimą greitai ir efektyviai prisitaikyti nuolat kintančioje aplinkoje.
Kita vertus, L.Macaitė primena, kad renkasi ne tik darbdaviai, bet ir darbuotojai. „Darbdavio įvaizdis, reputacija, kultūra, kuria gyvena visi įmonės darbuotojai, natūraliai skleisdami žinią savo aplinkoje ir rinkoje – visa tai įgyja vis didesnį svorį, nes dauguma kandidatų nori būti organizacijos dalimi, susitapatinti ir jausti savo darbo prasmę“, – kalbėjo žmogiškųjų išteklių specialistė.
„Coca-Cola HBC Lietuva“ Žmonių ir kultūros vadovė jaunuosius talentus ragina nebijoti klausti ir ieškoti informacijos: „Bendraukite su mokyklų ir universitetų profesionalais, karjeros konsultantais, dalyvaukite universitetų karjeros dienose – plėskite akiratį ir nepamirškite: sėkmingos karjeros receptą kuriate patys ir tik jūs esate slaptasis savo karjeros ingredientas“.
Jaunam apie ateitį ir pirmuosius karjeros žingsnius mąstančiam žmogui L.Macaitė galiausiai patarė – bendrauti ir bandyti! „Bet kokia patirtis yra vertinga – ją nešitės per savo profesinį gyvenimą ir naštos nejausite. Ar tai būtų savanorystė, mokomosios bendrovės, darbas prie kompiuterio, privalomosios praktikos, mokamos ar neapmokomos praktikos – visa tai jums padės suprasti, ką gyvenime tikrai mėgstate daryti, kaip veikia skirtingos organizacijos, kuo skiriasi bendravimas, kokie bendrieji įgūdžiai šiandien reikalingi darbdaviui“, – teigė ekspertė, renginyje „Užsikrauk karjerai“ vedusi praktinę sesiją.
Lyderio kelias – suprasti pokyčius ir tapti jų dalimi
„Kai žinai, ką nori veikti gyvenime, įsidarbinti ir atrasti sau patinkančią veiklą yra žymiai paprasčiau“, – pripažino vienas iš tarptautinio renginio „Užsikrauk karjerai“ pranešėjų Jaakas Mikkelis – „Coca-Cola HBC“ generalinis direktorius Lenkijai ir Baltijos šalims.
Šimtams virtualaus renginio žiūrovų Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Lenkijoje jis davė patarimą – kuo labiau plėsti akiratį, bet nešvaistyti laiko ir išsiaiškinti, prie kokio pokyčio pasaulyje prisidėti. Anot J.Mikkelio šiandien galima rinktis iš daugybės lyderystės kelių ir pasiekti puikių rezultatų, o kai pastangas suvienija bendraminčiai, jie gali pakeisti pasaulį.
Būtent todėl, anot J.Mikkelio, „Coca-Cola HBC“ renkasi lyderystę tvarumo srityje ir suvienija komandas, kurios kuria pastebimą pažangą tausojant išteklius, saugant aplinką, mažinant CO2 emisijas, gerinant vietos bendruomenių gyvenimą. Pranešėjo patiekti pavyzdžiai tik patvirtino, kad matyti aiškų kasdienio darbo tikslą ir prasmę jaunimui yra ypač svarbu.
Norėdamas įkvėpti šimtus jaunuolių J.Mikkelis aktyviai įsitraukia į „Youth Empowered“ programos renginį, surengtą antrus metus iš eilės ir sulaukiantį daugybės moksleivių, studentų ir net jų tėvų dėmesio.
Iš viso „Youth Empowered“ programą „Coca-Cola HBC“ vykdo jau ketverius metus – padeda jauniems žmonėms pasirengti būsimai darbo paieškai ir žengti pirmuosius žingsnius darbo rinkoje.
Edukacinė programa veikia 28-ose šalyse – tarp jų Austrijoje, Italijoje, Šveicarijoje, Rusijoje, Lenkijoje, Ukrainoje, Graikijoje, taip pat ir Baltijos šalyse. Lietuvoje ši programa įgyvendinama kartu su ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“.