Elektronikos ir žaislų trūkumas: ar verta jau dabar pradėti ieškoti Kalėdų dovanų?

Nors iki Kalėdų dar – beveik trys mėnesiai, vis garsiau skambantys perspėjimai, kad kai kurių prekių tiekimas yra itin apsunkintas, verčia sukti galvą, ką šįmet bus galima padėti po egle? Prekybininkai sako, kad pasirinkimų gali būti ne tiek ir daug, nes norinčiųjų pirkti apstu, o prekių – daug mažiau: trūksta ne tik telefonų ar kompiuterių, bet ir kaitlenčių, skalbimo mašinų, žaislų. Kai kurie įspėja, kad jei norite konkretaus daikto, vertėtų jį užsisakyti jau dabar.
Mergina su pirkiniais
Mergina su pirkiniais / 123rf.com nuotr.

Jungtinės Karalystės leidiniai jau kurį laiką mirga antraštėmis, kad šįmet kalėdinių dekoracijų ir lempučių, žaislų ar net tam tikrų maisto produktų visiems britams neužteks. Per didžiąsias šventes mėgstamų dovanoti elektronikos ir buitinės technikos prietaisų, perspėjama, taip pat gali pritrūkti dėl šiuose įrenginiuose naudojamų lustų krizės.

Lietuvos šie iššūkiai taip pat neaplenks, klausimas – kokio masto jie bus ir ar jau dabar reikia pulti bėgti į parduotuvę, kad pavyktų įsigyti norimų prekių? To 15min paklausė pardavėjų.

Daug neapibrėžtumo

Didžioji dalis kalbintų prekybininkų sakė jaučiantys didesnius ar mažesnius tiekimo trikdžius. Štai internetinės parduotuvės „Varlė.lt“ vadovas Marius Butauskas tikino, jog jaučiamas kaitlenčių, džiovinimo mašinų trūkumas.

Pašnekovo teigimu, jų vis dar yra, tačiau matoma, kad likučiai maži tiek tinkle, tiek pas tiekėjus.

„Atsiliepia tai, kad daug gamintojų sustabdydavo gamybą – ar prevenciškai, ar dėl to, kad darbuotojai susirgdavo koronavirusu. Visa tai atsiliepia, nes daiktų mažiau, o norinčių pirkti daugiau“, – sakė M.Butauskas.

varle.lt nuotr./Marius Butauskas
varle.lt nuotr./Marius Butauskas

Pasak jo, situacija sprendžiama ieškant alternatyvų, kitų gamintojų prekių, tad nebus taip, kad klientui nebus ko pasiūlyti.

„Mes turime labai didelį asortimentą – virš 1 mln. prekių. Tarkime, nėra „Bosch“ skalbyklių su inverteriniais varikliais, bet yra analogiškos AEG. Tada mes galime klientui pasiūlyti tokią skalbyklę, kuri yra panašaus lygio. Kai trūksta kažko iš AEG ar „Electrolux“, mes galime pažiūrėti iš „Bosch” ar kitų firmų“, – pasakojo pašnekovas.

Panaši situacija ir su nešiojamaisiais kompiuteriais – jų turima virš 1 tūkst. skirtingų modelių. „Trūkumai susidaro tam tikruose kainų rėžiuose ar tam tikruose segmentuose“, – pažymėjo M.Butauskas.

Elektronika ir buitine technika prekiaujančios „Avitela“ Rinkodaros skyriaus vadovas Irmantas Viliūnas sutiko, kad, užsakant prekes, reikia susitaikyti su tuo, jog pasirinkimas bus mažesnis, tiekimo terminai ilgesni, o neapibrėžtumo daugiau.

„Nors rinkoje esama daug netikėtų tiekimo sutrikimų dėl pandemijos iššūkių ir išsibalansavusių paklausos ir pasiūlos santykių, tačiau ryškiausios problemos yra dėl lustų stygiaus. Ir čia labai netikėtai paaiškėjo, kiek daug įvairių lustų esama mūsų įrenginiuose – ne tik kompiuteriuose ir telefonuose. Pavyzdžiui, šiuo metų jaučiamas skalbimo mašinų ir kavos aparatų su išmaniuoju valdymu trūkumas”, – tvirtino I.Viliūnas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Avitela“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Avitela“

Pasak jo, situacija sprendžiama užsisakant maksimalius kiekius, tačiau ir to nepakanka. Pavyzdžiui, mobiliųjų telefonų kategorijos pardavimus pavyksta auginti plečiant asortimentą. Kaip aiškino pašnekovas, vyksta persiskirstymas tarp prekinių ženklų. Taip pat į aukštesnes pozicijas kyla tie, kurie geba užtikrinti didesnę pasiūlą. Kitaip tariant – gelbėja platesnis asortimentas.

Interaktyvių žaislų trūkumas

Trukdžiai neaplenkė ir geidžiamiausių dovanų vaikams – žaislų – tiekimo. „Varlė.lt“ produkto vadybininkė Ineta Maksimavičienė pasakojo, jog gali atsirasti interaktyvių žaislų trūkumas, ypač tokių, kurie yra lokalizuoti – t. y. su lietuvių kalba, dainelėmis ir panašiai.

Taip pat gali atsirasti kiniškų žaislų stygius dėl konteinerių trūkumo bei laivų skaičiaus sumažėjimo.

„Jei neturime, tada ieškome ko nors panašaus. Arba atgaiviname pozicijas, kurios, tarkime, buvo labai populiarios praėjusiais metais”, – sakė I.Maksimavičienė.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./ Žaislai prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./ Žaislai prekybos centre

Savo ruožtu „Pigu.lt“ rinkodaros vadovas Nerijus Mikalajūnas taip pat pastebėjo, kad siuntiniai iš Kinijos vėluoja, tačiau, pasak jo, „Pigu.lt“ juos pakeitė alternatyvomis iš Europos šalių. „Šiai sudėtingai situacijai ruošėsi ir didieji žaislų pardavėjai, savo prekes parduodantys mūsų platformoje, tad žaislų trūkumo mūsų prekybos sistemoje būti neturėtų”, – prognozavo „Pigu.lt“ atstovas.

O didžiausias lietuviškas prekybos tinklas „Maxima“, pasak Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorės Ernestos Dapkienės, nepatiria nei žaislų, nei elektronikos trūkumo.

Ragina ruoštis, bet nepulti į paniką

Esant apsunkintam tiekimui, prekybininkai ragina neatidėlioti dovanų pirkimo iki paskutinės minutės, tačiau ir į paniką pulti bei šluoti lentynų nevertėtų.

„Tikrai iš kai kurių žmonių jaučiama psichologinė panika, kad „už metų įsirenginėsiu butą, o jau noriu šiandien įsigyti viryklę“. Kur ją laikys, ką su ja darys – neaišku. Manau, kad tai perdėtas elgesys“, – sakė M.Butauskas.

Tikrai iš kai kurių žmonių jaučiama psichologinė panika, kad „už metų įsirenginėsiu butą, o jau noriu šiandien įsigyti viryklę“. Kur ją laikys, ką su ja darys – neaišku. Manau, kad tai perdėtas elgesys

Tuo metu I.Viliūnas tvirtino, jog tuo atveju, jei norima konkretaus daikto, reikėtų užsisakyti jau dabar. „Nepažadame, kad visi pageidavimai bus įvykdyti, tačiau šansų bus daugiau“, – sakė I.Viliūnas.

„Topo centro“ generalinis direktorius Remigijus Štaras kalbėjo, jog dabartinėmis aplinkybėmis yra didelė tikimybė, kad prekyboje trūks tam tikrų prekių, nes ir įprastai prieš pat Kalėdas trūkdavo vieno ar kito modelio.

Jam antrino ir N.Mikalajūnas „Pirkėjams rekomenduojame Kalėdų dovanų klausimo nepalikti paskutinei minutei. Ypač – jei norima įsigyti populiariausių prekių, be to, užsakyti didesnį jų kiekį. Kuo arčiau Kalėdos, tuo didesnė tikimybė, kad per vėlai įsigyta dovana gali atkeliauti jau po švenčių”, – pastebėjo N.Mikalajūnas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Atidaryta nauja Pigu.lt parduotuvė
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Atidaryta nauja Pigu.lt parduotuvė

O I.Maksimavičienė norintiems per Kalėdas dovanoti žaislus siūlė nuo spalio vidurio jau pradėti ieškoti norimų prekių, ypač tų, kurios reklamuojamos per televizorių ar kitas platformas.

Visgi ji patikino, kad situacija nėra dramatiška – sandėliai pildomi, populiarių pozicijų žaislų bus. „Tikrai nėra taip, kad viskas blogai“, – akcentavo I.Maksimavičienė.

Kainos augs

Prekybininkai vengė įvardyti, kiek konkrečiai gali augti kainos, tačiau sutiko, kad tai beveik neišvengiama. Pasak M.Butausko, kai norinčių yra 100, o pagaminti galima tik penkiasdešimčiai, kainos kyla, bet ar jos tokios išliks – pasakyti sunku. Anot jo, vieni gamintojai kainas kelia 10 proc., kiti – 30 proc.

Tuo metu I.Viliūnas komentavo panašiai – rinkoje vyrauja mažesnė pasiūla ir didesnė gamybos savikaina, tad mažai tikėtina, kad artimiausią ketvirtį kainos mažės. Tačiau yra ir gerų žinių – anot jo, ši rinka labai konkurencinga, todėl tokių kainų šuolių, kokie stebimi energetikos išteklių rinkoje, pasak jo, tikrai nebus.

Tuo metu „Topo centro“ generalinis direktorius Remigijus Štaras nurodė, kad ankstesni užsakymai leido išlaikyti daugelį kainų panašiame lygyje kaip ir pirmoje metų pusėje, tačiau, ar tai pavyks užtikrinti ir ateityje – neaišku.

123rf.com/Piniginė
123rf.com/Piniginė

„Mes „Topo centre“ darome viską, kad kainos bent iki Naujųjų metų nekiltų, bet visiems pirkėjams prekių žemomis kainomis gali neužtekti, o atsivežti papildymus tokiomis pačiomis sąlygomis greičiausiai jau nepavyks“, – patikino R.Štaras.

Kad globalios tendencijos verčia prognozuoti kainų kilimą, pastebėjo ir N.Mikalajūnas, tačiau plačiau kainų pokyčių nekomentavo. „Dedame visas pastangas, kad savo klientams galėtume užtikrinti mažiausias įmanomas prekių kainas“, – tvirtino jis.

O E.Dapkienė komentavo, jog, itin stipriai brangstant prekių transportavimui ir žaliavoms, kainų pokyčiai matomi, tačiau su tiekėjais ieškoma sprendimų, kad pirkėjai reikšmingo kainų pokyčio nepajustų.

Paštas skatina nelaukti iki lapkričio pabaigos

Ne paslaptis, kad gyventojai siunčiasi dovanas ne tik iš vietinių parduotuvių, bet ir iš užsienio šalių. Lietuvos paštas ir kitos siuntų pristatymu besirūpinančios bendrovės perspėja, kad vertėtų nelaukti ir jau dabar užsisakyti reikiamus daiktus.

„Dėl artėjančių švenčių augančių siuntų srautų dar nepajutome, tačiau paprastai spalio pabaigoje–lapkričio pradžioje pašte jau prasideda kalėdinis laikotarpis. Jo metu siuntų srautai visuomet kyla 2–3 kartus, tad labai skatiname šį kartą nelaukti iki lapkričio ir kalėdiniais siuntiniais pradėti rūpintis jau dabar“, – komentavo valstybės valdomo Lietuvos pašto Komunikacijos departamento vadovė Ugnė Bartašiūtė.

„Omniva“ generalinis direktorius Simonas Bielskis antrino pašto atstovei, nurodydamas, kad būtų protinga jau dabar ruoštis šventėms.

Simonas Bielskis / Omniva nuotr.
Simonas Bielskis / Omniva nuotr.

Abi įmonės sutiko, jog šįmet, kaip ir praėjusiais metais, iššūkių kelia koronaviruso pandemija, kurios poveikį vietinių paštų veiklai sunku prognozuoti. Išaugę siuntų srautai taip pat ilgins pristatymo laiką.

U.Bartašiūtė dar pažymėjo, jog šiemet šventės bus kitokios ir dėl įsigaliojusio pridėtinės vertės mokesčio lengvatos panaikinimo siuntoms iš trečiųjų šalių, ypač dėl pasikeitusių dovanų siuntimo iš trečiųjų šalių taisyklių.

„Nors naujosios taisyklės įsigaliojo jau prieš tris mėnesius, vis dar sulaukiame klientų klausimų dėl naujosios tvarkos bei mokesčių taikymo principų. Dabar su dovanų deklaravimu susijusių klausimų sulaukiame nedaug. Tačiau, artėjant dovanų siuntimo sezonui, siunčiančių jas skaičiai augs, kartu augs ir nesusipažinusių su naująja tvarka skaičius“, – prognozavo pašto atstovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų