„Nors Lietuvoje didžiąją duonos rinkos dalį vis dar užima tradiciniai kepalai, pirkėjai darosi vis išrankesni ir ieško įdomesnio, netradicinio skonio ar formos gaminių, tarp kurių yra ir duonos užkandžiai. Todėl nusprendėme investuoti būtent į šių produktų kategorijos gamybos apimčių didinimą, kuris leis patenkinti vietinės rinkos poreikius ir padidins eksporto apimtis.
Jei, pavyzdžiui, ruginė duona su kmynais lietuviui tinka ar net kelia tam tikrus sentimentus, esto skoniui ji gali netikti visai.
Verslo prasme mums tai reiškia geresnes sąlygas įmonės darbuotojams, mažesnę priklausomybę nuo vietinės rinkos ir didelį žingsnį į naują kategoriją“, – atidarymo metu teigė ketvirtos kartos kauniečiu save įvardijęs „Fazer Bakery Baltic“ generalinis direktorius Mindaugas Snarskis.
Anot įmonės vadovo, duonos užkandžiai rinkoje vis dar yra naujiena, tačiau turi didelį potencialą. M.Snarskis tikisi, kad naujai gamybos linijai įsibėgėjus, duonos užkandžių segmentas „Fazer Lietuva“ produktų, atstovaujančių „Gardėsio“ prekės ženklą, krepšelyje galėtų sudaryti 7-8 proc. bendros apyvartos.
„Rinkai traukiantis, tam tikri segmentai auga. Pas mus tai – duonos užkandžiai“, – patikino jis.
5 kartus didesnis eksportas
Anot „Fazer Bakery Baltic“ vadovo, duonos užkandžių kategorija – palankesnė eksportui nei kitos duonos rūšys.
„Visų pirma, duonos užkandžiai – ilgesnio galiojimo produktas, todėl jį paprasčiau eksportuoti. Antra – duonos užkandžiai yra tarptautiškesnis produktas, tinkamas daugiau skirtingų rinkų. Jei, pavyzdžiui, ruginė duona su kmynais lietuviui tinka ar net kelia tam tikrus sentimentus, esto skoniui ji gali netikti visai. Tačiau užkandžiavimo srityje tendencijos ir skonio profilis yra panašesnis, o tai lemia paprastesnę plėtrą į kitas rinkas“, – sako M.Snarskis.
Įmonė jau pradeda vežti pirmąsias duonos užkandžių produkcijos partijas į Rusiją, šiuo metu duonos užkandžiai jau eksportuojami į Daniją, ateityje planuojama plėstis į Suomijos rinką.
„Rusijos rinka patraukli savo dydžiu – populiacija siekia 140 mln. gyventojų. Kadangi duonos produktai – tai kasdienio vartojimo produktai, šis argumentas mums labai svarbus. Be to, mūsų kepykla orientuojasi į ruginės duonos užkandžius, o ruginė duona ir rugys apskritai yra kur kas labiau pripažįstami Šiaurės Europos šalyse nei Pietų Europoje, kur dominuoja kvietiniai produktai.
Be to, „Fazer“ grupė turi savo kepyklas tiek Rusijoje, tiek Suomijoje, tad mums kur kas paprasčiau šiose valstybėse kurti naujas verslo galimybes“, – teigia M.Snarskis.
Gamybinių patalpų atidaryme dalyvavęs ūkio ministras Mindaugas Sinkevičius taip pat pabrėžė eksporto svarbą ne tik „Fazer Lietuva“ įmonei, bet ir visai visuomenei: „Mūsų valstybės, kaip atviros rinkos, eksporto variklis yra gyvybiškai svarbus. Džiaugiuosi, kad diegiamos pažangios technologijos bei nauji paklausūs produktai padeda įmonėms plėsti eksporto apimtis bei atrasti naujas rinkas. Žmonėms reikia duonos ir žaidimų. Ši plėtra parūpins bent jau pirmąjį elementą. Iš viso įmonė jau investavo daugiau nei 8 mln. eurų“.
Geresnės darbo sąlygos
M.Snarskis teigia, kad būtent geresnės darbo sąlygos darbuotojams tapo viena pagrindinių priežasčių investuoti į plėtrą.
„Dėl mažėjančios populiacijos ir besikeičiančių vartojimo įpročių tradicinėms kepykloms kyla daug iššūkių, tačiau mūsų kompanija Lietuvoje auga septynerius metus iš eilės, tad natūralu, kad turime atsinaujinti ir plėstis.
Po atidarymo „Fazer Lietuva“ kepyklos plotas išsiplėtė beveik ketvirtadaliu – 3,6 tūkst. kv. m ploto gamybines patalpas papildė dar 850 kv. m. pastatas.
Pastaraisiais metais pajutome elementarų patalpų trūkumą – mūsų įmonė kepa duonos gaminius visoms Baltijos šalims, eksportuoja, tad turimo ploto mums tapo per mažai. Šis patalpų praplėtimas pagerins sąlygas darbuotojams – tiek patogumo, tiek ir erdvės prasme. Be to, iki šiol duonos užkandžiai buvo kepami bandelių ceche, tad jiems persikėlus, šis cechas atsilaisvina ir sukuria mums daugiau erdvės naujoms skonio improvizacijoms“, – teigia „ Fazer Bakery Baltic“ vadovas.
„Fazer Lietuva“ kepyklos gamybinių patalpų atidaryme dalyvavęs Kauno meras Visvaldas Matijošaitis šią įmonę įvardijo kaip vieną svarbiausių miesto darbdavių: „Džiaugiuosi, kad „Fazer Lietuva“ savo plėtrai pasirinko Kauną. Šią įmonę vertinu kaip vieną svarbiausių miesto darbdavių. Šiuo metu kepykloje dirba 240 kauniečių. Nuoširdžiai pavydžiu, kaip buvęs verslo atstovas“.
Jo pavaduotojas Povilas Mačiulis pašmaikštavo, jog „Fazer Lietuva“ rūpinsis duona, o jie, valdžia, pasirūpins žaidimais.
Suomijos ambasadorius Lietuvoje Christeris Michelssonas pasidžiaugė, jog per 9 mėnesius jau spėjo sudalyvauti dviejų Suomijos kapitalo įmonių patalpų atidarymuose: „Suomiai yra vieni didžiausių investuotojų Lietuvoje. O ir daugelis Suomijoje žymių įmonių yra įkurtos imigrantų šeimų. Pvz., “Fazer„ – tai šveicarų kurtas verslas“.
Plotas išsiplėtė ketvirtadaliu
Po atidarymo „Fazer Lietuva“ kepyklos plotas išsiplėtė beveik ketvirtadaliu – 3,6 tūkst. kv. m ploto gamybines patalpas papildė dar 850 kv. m. pastatas, kuriame jau veikia duonos užkandžių gamyba, jiems skirtos naujos krosnys, duonos raikymo ir pakavimo įrenginiai.
14 metų kepykloje dirbanti Zita Petkevičienė, atsakinga už Baltijos šalių gamybą, ekskursijos metu po gamybines patalpas teigė, jog „Gardėsis“ turi nemažai privalumų prieš kitas industrines kepyklas. Pirmiausiai tai yra gausus rankų darbas: kiekvienas kepaliukas paliestas rankomis.
Apie 80 proc. gamyboje dirbančių žmonių yra vyrai. Vasaros laikotarpiui įdarbinama apie 30 jaunų žmonių - darbuotojų, jų kaimynų vaikų. Jie pakeičia tėvus, leidžia jiems pailsėti, arba dirba kartu su savo tėvais.
„Duona – tai gyvas organizmas. Todėl smagu su ja dirbti. Nebegaminame nepjaustytų duonos gaminių, nes jų niekas neperka. Bet štai latviams ruošiame apvalius duonos kepalus – jie tokių pageidauja. O į Estiją tiekiame nemažai šaldytos produkcijos“, – patikino ji.
Per dieną kepykloje, pasak Z.Petkevičienės, gamybos metu sunaudojama apie 30 tonų miltų. Populiariausias gaminys ketveri metai iš eilės – „Bočių“ duona.
Sveika gyvensena diktuoja madas
„Fazer Lietuva“ plėtrą duonos užkandžių kategorijoje paskatino ir sveikos gyvensenos mados. Įmonės užsakymu dar pavasarį „Spinter tyrimai“ atlikto tyrimo duomenimis, 7 iš 10 lietuvių renkantis duonos gaminius svarbus jos maistingumas, sveikumas. Šią tendenciją papildo ir tyrimų bendrovės „Nielsen“ duomenys – 52 proc. lietuvių produktuose ieško sveikų ingredientų. M.Snarskis teigia, kad sveikatingumo tendencijos tampa aktualios ir užkandžiaujantiems.
„Visi vartotojų tyrimai, apklausos, net ir lentynos parduotuvėse rodo, kad užkandžių kategorija keičiasi. Jeigu prieš dešimt ar penkiolika metų ten dominavo bulvių traškučiai, šiandien mes galime rasti daug kitų alternatyvų.
Be to, jeigu palygintume, kiek vietos duonos užkandžiams skiriama lentynose Lietuvoje ir Estijoje, tai pastarojoje – trečdaliu daugiau. Estai yra santykinai atviresni naujovėms, tačiau matome, kad analogiškos tendencijos būdingos ir Lietuvos rinkai“, – teigia M.Snarskis.
UAB „Fazer Lietuva“ – viena pirmaujančių kepyklų šalyje, prekiaujanti duonos gaminiais, pažymėtais „Gardėsio“ prekės ženklu. Populiariausi duonos prekių ženklai – „Jorė“, „Skrudink ir ragauk“, „Auksė“. Įmonė paskutinius septynerius metus pastoviai augo, o Kaune esančioje kepykloje šiuo metu samdo 240 darbuotojų. Bendrovės apyvarta 2016 metais buvo 16,6 mln. eurų.