Dėmesiu iš už Atlanto Lietuvos žiniasklaida džiaugėsi, o LRT televizijai kalbėjusi Turizmo departamento vyriausioji specialistė Indrė Šlyžiūtė ne tik pasakojo apie augančius turistų srautus iš JAV, bet ir užsiminė apie J.Dobsono publikaciją.
„Tikimės, kad šis „Forbes“ atstovo vizitas juos (amerikiečius – 15min) labiau paskatins pasidomėti prabangaus poilsio galimybėmis Lietuvoje“, – visuomeniniam transliuotojui sakė ji.
O žinia, kad į Lietuvą J.Dobsonas vyko ne savo, o Europos regioninės plėtros fondo ir Lietuvos biudžeto lėšomis, taip ir liko neiškomunikuota.
Buvo kviečiamas tam, kad parengtų tekstą
„Vieno įtakingiausių pasaulyje leidinių „Forbes“ bendradarbis J.Dobsonas, rašantis apie galimybes keliauti prabangiai ir ištaigingai, į Lietuvą atvyko Valstybinio turizmo departamento kvietimu. Derybos su juo truko pusmetį. Pritraukti tokį žinomą autorių siekia įvairiausios šalys, viešbučių tinklai, SPA centrai, konkurencija šioje srityje yra milžiniška. J.Dobsonas po Lietuvą keliavo pagal iš anksto jam sudarytą individualaus pažintinio turo programą“, – rašoma 15min siųstame departamento atsakyme.
Jame taip pat priduriama, kad „J.Dobsonas ir buvo kviečiamas tam, kad parašytų straipsnį apie Lietuvą“.
Apžvalgininkas Vilniuje svečiavosi birželio 10–14 dienomis, jo skrydžiai pirmyn-atgal atsiėjo 4 125 eurus su PVM.
Pasiteiravus, kodėl autorius tekste nepamini, kad keliavo ne savo lėšomis, Turizmo departamentas atsako, kad tai tiksliausiai galėtų pakomentuoti „Forbes“ redakcija.
Autorius suinteresuotumą nutylėjo
„Mes neturime duomenų, kokių principų jie laikosi skelbdami autorių, dalyvavusių pažintiniuose turuose kitose šalyse, publikacijas. Tokiuose turuose po Lietuvą yra kviečiamos dalyvauti ir Lietuvos žiniasklaidos priemonės. Jos taip pat laikosi skirtingos politikos pranešdamos skaitytojams apie tai, kas organizavo pažintinius turus“, – dėstoma atsakyme.
Dėl konkretaus „Forbes“ bendraautoriaus teksto turinio, kaip teigia Turizmo departamentas, tartasi nebuvo – esą tai nėra įprasta ir pagal pasaulinę praktiką.
„Nei su „Forbes“ autoriumi nei su kitais, į pažintinius turus po Lietuvą kviečiamais užsienio žurnalistais, bendraautoriais ar tinklaraštininkais nesitariame dėl konkrečių publikacijų ar reportažų (jų kiekio, datos), niekada nesikišame į turinį, nederiname jo ir negauname susipažinti tekstų iš anksto – pamatome juos kartu su skaitytojais“, – rašoma atsakyme.
Teksto turinio rinkodara nevadintų
Užklausus, ar J.Dobsono publikaciją Turizmo departamentas sutiktų pavadinti turinio rinkodara (komunikacija su vartotojais, nenaudojant tiesioginio pardavimo – 15min), atsakyme rašoma: „Ne, nesutiktume. „Forbes“ leidiniui už publikaciją pinigai nebuvo mokami, o turinio nekontroliavome.“
Visgi departamentas taip pat pažymi, kad „pažintiniai turai yra viena iš efektyviausių šalies turizmo rinkodaros priemonių, padedanti didinti Lietuvos, kaip patrauklios turizmui šalies, žinomumą.“
„Valstybinis turizmo departamentas nesudaro įspūdžio, kad tekstas parašytas autoriaus iniciatyva, o informuoja visuomenę, kad vienas įtakingiausių pasaulio leidinių pozityviai atspindi Lietuvos galimybes priimti reikliausius turistus. Tokio rašinio atsiradimą „Forbes“ leidinyje laikome savo veiklos sėkme bei sėkminga investicija į pozityvų Lietuvos turizmo galimybių pristatymą“, – priduriama atsakyme.
Pažintiniai turai – dažna praktika
Reklamos žyma prie pažintiniuose turuose dalyvavusių žurnalistų tekstų, pasak departamento, būtų klaidinanti.
„Tačiau kitais atvejais, kai perkame plotą savo ruoštam turiniui, pavyzdžiui, skrydžių žurnaluose („inflight‘uose“), visada publikuojame Turizmo departamento ir Europos Sąjungos logotipus, leidžiančius skaitytojams suprasti, kad turinys kurtas ne redakcijos iniciatyva“, – tikina valstybės įstaiga.
Verta paminėti, kad Turizmo departamentas pranešimus apie „Forbes“ publikaciją ir apžvalgininko vizitą platino žiniasklaidai, skelbė oficialioje svetainėje. Su jais galite susipažinti čia ir čia.
Departamento duomenimis, jo kvietimu praėjusiais metais Lietuvoje pažintiniuose turuose lankėsi apie 120 užsienio žurnalistų, bendraautorių, tinklaraštininkų iš prioritetinių Lietuvos atvykstamojo turizmo rinkų: „Su kai kurių leidinių atstovais derybos vyksta net dvejus metus – konkurencija tarp šalių, norinčių pritraukti kelionių žurnalistus, yra labai didelė.“
J.Dobsono apžvalgą anglų kalba galite skaityti čia, o vertinį – čia.