Nors Kalėdos jau praėjo ir, atrodo, visi šventiniai rūpesčiai turėtų būti praeityje, dalis žmonių suka galvą, ką daryti su netikusiomis dovanomis. Viena iš išeičių – jas grąžinti pardavėjams.
Gavus nepatikusią dovaną ir apsisprendus ją grąžinti, ekspertai pataria ilgam proceso neatidėlioti.
„Nelaikykite dovanos pernelyg ilgai. Jei nesate tikri, kad norite jos, pasidomėkite grąžinimo taisyklėmis, nes gali būti, kad praleisite terminą, per kurį galėsite ją pakeisti arba susigrąžinti pinigus“, – CBS šią savaitę sakė „USA Today“ verslo aktualijų žurnalistė Charisse Jones.
Kaip rašo CBS, „Amazon“ leidžia iki sausio pabaigos grąžinti daugumą prekių, įsigytų nuo spalio 11 d. iki gruodžio 25 d.
15min pasidomėjo, kiek dovanų grąžinama kasmet ir kokie dovanojami daiktai dažniausiai atsiduria tarp neįtikusių.
Pardavėjai: lietuviai išmoko pirkti internetu
Didžiausios Lietuvoje internetinės parduotuvės „Pigu.lt“ pardavimų vadovė Kristina Liškauskaitė komentavo, kad lietuviai grąžina 3 proc. įsigytų kalėdinių dovanų.
Jos teigimu, palyginti nedidelį atgal sugrįžtančių prekių skaičių lemia kelios priežastys.
„Pagrindine priežastimi laikytume skirtingą pirkimo fizinėse ir internetinėse parduotuvėse procesą. Internetu perkama žymiai mažiau impulsyviai, skirtingai nei fizinėse parduotuvėse, nejaučiant spaudimo „įsigyti bent kažką“, kad visas kelionei į prekybos centrą išleistas laikas ir degalams skirtos lėšos nebūtų iššvaistyti veltui“, – 15min komentavo K.Liškauskaitė.
Be to, jos teigimu, apsiperkant internetu renkamasi iš milijoninio asortimento.
„Taip pat kainų ir alternatyvų analizei skiriama daugiau laiko“, – svarstė „Pigu.lt“ atstovė.
Tuo metu „Topo centro“ generalinis direktorius Remigijus Štaras sakė, kad dauguma dovanų, gautų per Kalėdas, grąžinamos sausio mėnesį.
„Tai rodo ir daugiametė statistika, nes gruodžio mėn. prekių grąžina netgi mažiau nei įprastai – iki 2 proc., kai įprastai metuose grąžina apie 2–3 proc.“, – sakė R.Štaras.
„Varlė.lt“ serviso vadovas Andrius Visockis skaičiavo, kad grąžinamų kalėdinių dovanų skaičius nesiekia 1 proc.
„Skaičiai tikrai nėra dideli, nes klientai išmoko pirkti internetu – 10 kartų pamatuoja, tada priima sprendimą pirkti ar ne. Tai džiugina, nes vartotojas tampa atsakingesnis. Ne paslaptis, kad žiūrint pasauliniu mastu grąžinamos prekės prisideda prie gamtos teršimo. Dalis prekių patenka į perdirbimo kompanijas arba – dar blogiau – yra išmetamos į sąvartyną“, – 15min komentavo A.Visockis.
Tiesa, jis pridūrė, kad daugumą prekių pavyksta realizuoti už mažesnes kainas, kai kurios yra grąžinamos tiekėjams.
Kad grąžinant prekes iš tiesų kenkiama gamtai, kalba ir konsultacinės įmonės direktorius Joelis Rampoldtas. Jis leidiniui „The Atlantic“ teigė, kad mažmeninės prekybos pramonės atstovai skaičiuoja, jog apie 25 proc. grąžinamų prekių yra išmetama, nors šis skaičius skiriasi priklausomai nuo produkto.
„The Atlantic“ teigimu, „daugelis mažmenininkų neleidžia pasimatuotų prekių parduoti kaip naujų“, o kai kurios prekės yra apskritai sunaikinamos.
Komunikacijos įmonės „Publicis“ atstovas Jasonas Goldbergas „CNN Business“ sakė, kad grąžinamų prekių sunaikinimas „geriausiu atveju reiškia, kad jos bus perdirbtos, tačiau dažnai galima daryti išvadą, jog jos atsidurs sąvartyne arba bus tiesiog sudegintos“.
O kokios dovanos dažniausiai grąžinamos Lietuvoje? K.Liškauskaitė sakė, kad atgal dažniau sugrįžta aprangos prekės, rečiau – interjero kategorijoms priklausantys daiktai.
O A.Visockis sakė, kad labiau linkstama grąžinti smulkias prekes, kurių vertė – iki 50 eurų.
Tiesa, R.Štaras pastebėjo, kad dauguma dovana nepatenkintų žmonių pasinaudoja galimybe pasikeisti prekę į kitą, nes, pavyzdžiui, netinka jos spalva, modelis arba klientas per Kalėdas gavo dvi tokias pačias dovanas – pavyzdžiui, kelias ausines.
„Taip pat pasitaiko, kad klientai papildomai sumoka ir pasikeičia prekę į brangesnę, pavyzdžiui galingesnį kompiuterio modelį“, – komentavo R.Štaras.
Ką žinoti apie prekių grąžinimą
15min pašnekovai pastebėjo, kad apsiperkant internetinėse parduotuvėse grąžinti galima daugelį prekių, išskyrus tas, kurios yra praradusios prekinę išvaizdą: pažeista prekės pakuotė, jos subraižytos ar sulaužytos, yra ne visos komplektacijos.
Taip pat negalima grąžinti prekės, kuri yra gaminama konkrečiai ją užsakiusiam klientui, leidinių, greitai gendančių prekių, daiktų, kurie yra netinkami grąžinti dėl sveikatos apsaugos ir higienos priežasčių.
Jei dovanų gavote prekę, pirktą fizinėje parduotuvėje, daiktų grąžinimui numatyta daugiau apribojimų.
Kaip nurodo Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, į negrąžinamų prekių sąrašą šiuo atveju patenka tokios prekės kaip elektrotechnika, kosmetikos gaminiai, apatiniai drabužiai, juvelyriniai dirbiniai, žaidimai, baldai, knygos, medicinos įrenginiai ir kt. Jei jūsų įsigyta prekė patenka į šį sąrašą, tinkamos kokybės ją galite grąžinti tik pardavėjui geranoriškai sutikus.
Verta žinoti, kad prekių grąžinimas vykdomas tik pateikus prekės pirkimą patvirtinantį dokumentą (kasos kvitą, mokėjimo kortelės išrašą, sąskaitos faktūrą ar kita). Neturint šio dokumento, prekė grąžinama ar keičiama tik pardavėjui sutikus.
14 dienų prekės grąžinimo terminas fizinėje parduotuvėje pradedamas skaičiuoti nuo kitos dienos po prekės įsigijimo, o perkant internetu – nuo kitos dienos po prekės gavimo.