Miunchene, „BMW Welt“ pastate, kur penktadienio vakarą susirinko keli tūkstančiai geriausių dizainerių ir jų kolegų, buvo ir japonas iš Brazilijos, atskridęs į Vokietiją vos vienai nakčiai.
„Šiaip nebūčiau važiavęs, bet radau labai pigių bilietų, todėl pagalvojau, o kodėl gi ne?“ – priėjęs prie manęs sakė vyras, atstovaujantis bendrovei „Clever Caps“.
Iš kišenės jis išsitraukė mažą gelsvą origamį leliją ir padavė man. Jų turėjo pilnas kišenes – po vieną kiekvienai sutiktai moteriai. Be lelijų, jo kišenėse gausu ir plastmasinių butelių kamštelių, paverstų lego kaladėlėmis.
Už jas „Clever Caps“ gavo „iF“ apdovanojimą. Ne patį aukščiausią (auksinį), statulėlės namo neparsiveš, bet ir uždirbtas diplomas japonui labai svarbus. Juk atsiimti skrido net iš Brazilijos.
Netgi du tokius diplomus atsiėmė ir Lietuvos įmonė – už ausines ir kuprinę pastebėta „Acme Europe“, pakvietusi 15min.lt vykti kartu į Miunchene vykstančią geriausių pasaulio dizainerių šventę. Miunchene buvo pastebėta ir kita Lietuvos įmonė – „Aedilis“ diplomą pelnė už įrenginį „The Vinci“.
„Oskarai“ – per skambus žodis
Įprasta kurios nors srities apdovanojimus vadinti tos srities „oskarais“. Tad ir aš, įžengusi į „BMW Welt“ pastatą, tikėjausi išvysti ne tik geriausius pasaulio dizainerius, bet ir ekstravagantišką jų aprangą. Tačiau spalvotų suknelių suskaičiavau vos 5, nors į apdovanojimus atvyko daugiau nei 2 tūkst. žmonių. Likusios moterys dėvėjo „Chanel“ stiliaus juodas trumpas sukneles – gražias, bet neįsimenančias.
„Net nepagalvotum, kad čia susirinko dizaineriai“, – juokėsi moterišką garsiakalbį sukūręs danas, paklaustas, kodėl visi vilki juodai. Jis atkreipė dėmesį, kad merginas pralenkė vyrai, vakarui pasirinkę kiltus.
„iF“ dizaino apdovanojimai išdalinti jau 61 kartą. Net 75 dizaino kūrėjai apdovanojimų atsiimti lipo į sceną – jiems „iF“ vadovas Ralphas Wiegmannas įteikė auksines statulėles. Dar šimtai už savo kūrinius gavo diplomus.
Komisija „iF“ apdovanojimą iš viso suteikė 1626 produktams: pripažinimo susilaukė 1220-ies produktų dizainas, 311-os komunikacijos projektų dizainas ir 95-ių pakuočių dizainas. Šiemet konkurso organizatoriai sulaukė 4615 paraiškų. Konkurse varžėsi dalyviai iš 55 valstybių.
Teisybės siena
Daug dėmesio sulaukė „Amnesty International“ siena prieš neteisybę, gavusi auksinį apdovanojimą.
Sienas, kurias ši organizacija vadina tironijos ir priespaudos simboliu, „Amnesty International“ pavertė aimanuojančiomis sienomis prieš neteisybę.
Ant sienų „Amnesty International“ prilipdė durų ir langų su grotomis paveikslus, už kurių slėpėsi 8 skirtingos tikros istorijos. Mieste šias sienas atradęs praeivis, pasinaudojęs nuorodomis į internetą, galėdavo iš karto sužinoti viską apie tam tikrą asmenį. Taip pat žmonės buvo raginami ant sienos palikti savo asmeninius troškimus ir viltis dėl teisybės pasaulyje. Taip organizacijos sukurtos sienos virto didžiule peticija.
„Amnesty International“ projektas, kartu su kitais 19-a, laimėjo apdovanojimą kaip geriausias komunikacijos projektas.
Publikai patiko ir „The sTREEt“ kampanija, skirta atkreipti dėmesį į gatvės medžiams daromą žalą. Projekto metu žmonės pasirašinėjo peticiją, raginančią išsaugoti medžius. Norintieji pasirašyti tą galėjo padaryti naudodami vien savo pirštus. Iš viso surinkta 10,3 tūkst. parašų.
Garosu-Gil rajone Pietų Korėjoje buvo iškabinti plakatai su informacija apie medžius, taip pat drobės, kurios medžius vaizduoja kitaip – taip, kaip jie ilgainiui atrodys dėl aplinkos poveikio.
Nuo šiol sparnelius turi ir prezervatyvai
Daugiausia auksinių apdovanojimų įteikta produktų dizaineriams. Jų darbai buvo vertinami pagal inovacijas, medžiagų pasirinkimą ir funkcionalumą.
Be „Amnesty International“ sienos, patys dizaineriai po apdovanojimų aptarinėjo ir keistesnius apdovanotus produktus.
Pavyzdžiui, mano jau minėtas danas ne itin suprato prezervatyvo su sparneliais, apdovanoto auksu, funkciją.
„Wingman Condoms“ sukūrė prezervatyvą, kurį esą itin lengva nuvynioti, laikant už tam specialiai skirtų sparnelių. Nuvyniojus prezervatyvą, sparnelius lengva nuimti, jie sukurti taip, kad vartotojui nereikėtų liesti prezervatyvo.
Tarp pagerbtų – ir dvi lietuviškos įmonės
Lietuva auksinių apdovanojimų nepelnė, tačiau „iF“ diplomų gavo net kelis. Už ausines bei kuprinę buvo pastebėta „Acme Europe“, o Lietuvos inžinerinių sprendimų įmonė „Aedilis“ diplomą pelnė už įrenginį „The Vinci“.
„ACME Europe“ apdovanojimą gauna antrus metus iš eilės. Šiais metais laimėjimas atiteko kompiuterio krepšio-kuprinės „Peak“ ir ausinių „Moon“ kūrėjams – dizaineriui Juliui Bučeliui ir Moses Kangui.
„Šiuolaikinė visuomenė – judri ir nuolat stinganti laiko. Laiko pavalgyti, miegoti, sportuoti. Jiems reikia daiktų, kurie tinka tiek darbe, tiek laisvalaikiu. Taigi, labai didelį dėmesį skiriame funkcionalumui“, – sakė dizaineris Julius Bučelis.
„Aediliui“ prestižinį „iF“ apdovanojimą pelnė neseniai studijas baigęs Denisas Orlenokas. Jo sukurto įrenginio pagrindinė paskirtis – supaprastinti inžinierių darbą, leidžiant jiems nesinešioti begalės skirtingų antgalių ir kabelių, o turėti tik viena keitiklį su jo priedais.
„Šiuose apdovanojimuose yra didelė konkurencija. Paraiškas teikia pasaulinio lygio bendrovės, kurioms kuria dizaino specialistai, pelnę ne vieną ir ne du apdovanojimus. Man, kaip pradedančiajam dizaineriui, šis laimėjimas yra labai didelė paspirtis dirbti ir tobulėti savo srityje“, – sakė D.Orlenokas.
„iF product design award 2014“ konkurse pateiktas paraiškas vertina gerai pasaulyje žinomi 49 ekspertai. Geriausiems gaminiams suteikiamas išskirtinės dizaino kokybės „iF“ spaudas.
„iF“ gaminių dizaino apdovanojimai buvo įsteigti 1954 metais ir juos kasmet teikia „iF International Forum Design“ organizacija. Katu su „Red Dot“ dizaino apdovanojimais, tai svarbiausi tarptautiniai gaminių dizaino apdovanojimai.