Baltarusijos tyrimų centro žurnalistai kartu su judėjimu „Rabočyj ruč“ Lietuvos tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“, padedant „Kiberpartizan“ grupei, išsiaiškino, kad Baltarusijos bendrovė „Grodno Azot“ masiškai tiekia savo produkciją į ES, nors to negali daryti dėl jai paskelbtų sankcijų. Žurnalistai išsiaiškino, kaip Baltarusijos valstybinė įmonė apeina sankcijas.
Kaip trąšos išvažiuoja iš Baltarusijos?
Baltarusijos tyrimų centro duomenimis, „Grodno Azot“ sėkmingai apeina Europos sankcijas. Šiam tikslui valstybinė bendrovė naudoja fiktyvias bendroves. Žurnalistai aptiko dvi tokias bendroves. Viena jų trąšas gabena sunkvežimiais, kita – geležinkeliu. Iš šių schemų uždirba Baltarusijos diktatoriaus Aliaksandro Lukašenkos „piniginės“.
Viena iš tokių įmonių yra bendrovė „Grikom“. Šios įmonės direktorius yra Viktaras Rusakas iš Gardino, tačiau ją įsteigė Gardino miesto vykdomasis komitetas.
Ši naujai sukurta įmonė tiekia „Grodno Azot“ gaminamą produkciją. Žurnalistai gavo dokumentus, pagal kuriuos įmonė turėjo tiekti Serbijos įmonei „Wakler“ karbamidą, kurio vertė – apie 20 mln. eurų.
Vėliau šios bendrovės direktorius ir bendrasavininkas Željko Ercegas žurnalistams teigė, kad apie tokius dalykus jis neva nežinojo.
Tačiau iš tikrųjų pagrindiniai pilkųjų trąšų eksporto iš Baltarusijos keliai yra geležinkelis ir jūra.
2022 m. spalio mėn. Baltarusijoje įsikūrusi bendrovė „Technospectrading“ iš Antimonopolinio reguliavimo ir prekybos ministerijos gavo vienkartinę eksporto licenciją tiekti karbamidą. Bendrovė turėjo tiekti produktus Jungtinių Arabų Emyratų įmonei „DP World Commodities and Logistics FZE“. Įmonė turėjo pervežti 30 tūkst. tonų karbamido, kurio vertė – 15 mln. eurų.
„Technospectrading“ pristato save ne tik kaip tiekėją, bet ir kaip karbamido gamintoją. Tačiau įmonės biuras – tai tik paprastas namelis Minsko pakraštyje. Netoliese nėra jokių gamybinių patalpų.
Paaiškėjo, kad visą „savo produkciją“ „Technospectrading“ krauna geležinkelio stotyje „Auls“, kuri yra šalia „Grodno Azot“ gamyklos. Bendrovės darbuotojai yra buvę „Grodno Azot“ darbuotojai.
Taigi ši įmonė yra dar viena „Grodno Azot“ priedanga. Ji gali būti naudojama tiekti produktus į Europą siekiant apeiti sankcijas, o pirkėjai iš Jungtinių Arabų Emyratų yra tik priedanga.
„Grodno Azot“ produktų vežėjai yra „Ruzexpedicija“, priklausanti logistikos operatoriui „Bremino Group“. Operatoriaus savininkai yra Aleksejus Oleksinas, Nikolajus Vorobejus ir Aleksandras Zaicevas. Visi jie yra Aleksandro Lukašenkos „piniginės“ ir jiems taip pat taikomos ES sankcijos.
Kaip trąšos keliauja per Lietuvą?
Tuo tarpu Lietuvos tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ papasakojo, kaip trąšos keliauja per Lietuvą.
Karbamidas, kurio pėdsakai veda iki vienintelės jo gamintojos Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“, geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.
„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) pripažįsta, kad karbamidas sėkmingai kirto Lietuvos sieną ir iki Klaipėdos keliavo traukiamas valstybės valdomos įmonės lokomotyvų. Anot LTG, kadangi krovinio dokumentacijoje nebuvo jokio „Grodno Azot“ pėdsako, sankcijų aliarmai nesuveikė.
„Jeigu vežėjas, siuntėjas, mokėtojas (...) ir pats produktas nėra sankcionuoti – taip. Jie yra eksportuojami, importuojami, vežami per pasienį“, – „Sienai“ teigė LTG verslo atsparumo direktorius Edvinas Kerza.
„Sienos“ duomenys rodo, kad BKT nurodomas kaip karbamido pristatymo vieta. Be šio terminalo, krovinio kelionėje dalyvauja dar kelios įmonės Lietuvoje, Baltarusijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Tarp jų yra Kauno bendrovė „Rogera“, Baltarusijos bendrovė „Technospectrading“, Dubajuje veikiančios krovos kompanijos „DP World“ padalinys.
BKT administracija neneigia, kad vagonuose buvo baltarusiškas karbamidas, tačiau atsisakė detaliau papasakoti apie šią siuntą, motyvuodama komercine paslaptimi.
Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija. Susisiekimo ministras Marius Skuodis, kuris tikina nežinojęs apie šią sankcijų apėjimo schemą, teigia, kad „Lietuvos geležinkeliai“ yra sulaikę 15 trąšų vagonų.