I.Vėgėlės šeimos verslas dirba su Kinijos valstybine korporacija

Kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos verslas, inžinerine įranga prekiaujanti bendrovė „Vilpra“ neslepia, kad pašliję Lietuvos ir Kinijos santykiai pakenkė verslui. Vis dėlto savo santykių su stambiais tiekėjais iš Kinijos „Vilpra“ nedetalizuoja.
Muitinės departamentas tikrina Igno Vėgėlės šeimos įmonę „Vilpra“
Muitinės departamentas tikrina Igno Vėgėlės šeimos įmonę „Vilpra“ / 15min iliustracija

I.Vėgėlė savo rinkimų kampanijos metu ne kartą kartojo, kad Taivano atstovybės atidarymas buvo Lietuvos užsienio politikos klaida, padariusi žalą valstybei. Jis taip pat pasisako už santykių su Kinija pagerinimą, o Taivano atstovybės uždarymą laiko viena to santykių pagerinimo priemonių.

Į klausimą, ar tokia jo pozicija, kuomet jo paties šeimos verslas glaudžiai susijęs su Kinijos valstybės valdomais tiekėjais, nėra interesų konfliktas, kandidatas atsakė kaltinimais konservatoriams ir Gitanui Nausėdai. Jis taip pat kartojo, neva „Sienos“ klausimai apie jo šeimos verslą – bandymas paveikti prezidento rinkimus. Politikas pažadėjo „išskaidrinti“ ir „Sienos“ neva už tai gaunamas pajamas – jeigu rinkimus laimės.

Dirba su Kinijos valstybine korporacija

Kinijos valstybės kontroliuojama korporacija „Gree“ – stambi „Vilpros“ parduodamos produkcijos tiekėja. „Gree“ prekėmis prekiauja ne tik „Vilpra“, bet ir bendrovė „Internetinė prekyba“, kurios akcininku ir dabar yra pats I.Vėgėlė.

„Gree“ pagaminti kondicionieriai – pagrindinė „Sienos“ ir „Laisvės TV“ tyrimo „Kandidatas ir kondyškės“ ašis.

Būtent „Gree“ kondicionierius „Vilpra“ nurodė eksportavusi į Kirgiziją, nors ši šalis niekuomet nedeklaravo tokios apimties kondicionierių importo iš Lietuvos, o abi „Vilpros“ kondicionierius pirkusios įmonės registruotos neegzistuojančiais adresais. Viena neva veikia tryliktame aštuonių aukštų verslo centro aukšte, kita registruota dar nebaigtame statyti pastate.

„Vilpra“ kategoriškai neigia dalyvavusi sankcijų apėjimo schemoje ar dirbusi su tokia veikla užsiimančiais prekybos partneriais.

„Vilpros“ kondicionierių eksportas į Kirgiziją, pačios įmonės pateiktais duomenimis, viršijo milijoną eurų. „Sienos“ turimi duomenys rodo, kad eksporto šuolis sutapo su sankcijų Baltarusijai įsigaliojimu, kuris uždraudė būtent šių prekių eksportą į kaimyninę šalį. „Vilpra“ kategoriškai neigia dalyvavusi sankcijų apėjimo schemoje ar dirbusi su tokia veikla užsiimančiais prekybos partneriais.

Lukas Balandis / BNS nuotr./„Vilpra“
Lukas Balandis / BNS nuotr./„Vilpra“

„Sienos“ turimais duomenimis, „Vilpra“ kondicionierius ir kitą „Gree“ produkciją importuoja tiesiogiai iš gamintojo, o prekybos apimtys – milijoninės. Kreipėmės į „Vilprą“ su prašymu nurodyti, ar prekybos su „Gree“ apimtys kasmet siekia ar viršija 10 mln. eurų, bet bendrovė atsisakė tai patvirtinti ar paneigti.

„UAB „Vilpra“ turi sudariusi sutartis su dešimtimis prekių gamintojų visame pasaulyje. Įmonė „Gree“ yra viena iš daugelio prekių tiekėjų. Kiekvienas komercinis susitarimas su mūsų tiekėjas yra konfidencialus, todėl laikydamiesi verslo etikos ir diskrecijos mūsų partnerių atžvilgiu, šios informacijos pateikti negalime“, – raštu pateiktame komentare teigia „Vilpros“ generalinis direktorius, kandidato į prezidentus brolis Martynas Vėgėlė.

Konfliktas su Kinija buvo skausmingas

Pasak jo, iki dabartinių valdančiųjų kadencijos pradžioje įsisiūbavusio konflikto dėl Taivano atstovybės „Vilpra“ „turėjo panašias prekių įsigijimo sąlygas kaip ir kiti „Gree“ produkciją importuojantys pirkėjai“. Lietuvos politinis konfliktas su Kinija verslui atsiliepė neigiamai.

„Natūralu, kad bet kokie tarptautiniai politiniai įvykiai turi įtakos verslams, dirbantiems su užsienio partneriais, ir mūsų verslas čia nėra išimtis. Kalbant apie bendradarbiavimą su Kinija, daugeliui Lietuvos įmonių, kurios importuoja prekes iš šios šalies, buvo peržiūrėtos sutartys ir pablogėjo komercinės sąlygos, dėl apsunkintos vizų gavimo procedūros buvo apsunkinti verslo vizitai į Kiniją.

Kaip žinia, visus eksporto pardavimus Kinijos gamintojai draudžia valstybinėje draudimo agentūroje. Nepaisant stabilių ir laiku vykdomų atsiskaitymų daugeliui skirtingų prekių pirkėjų iš Lietuvos, tarp jų ir UAB „Vilprai“, buvo atsisakyta padidinti draustą kredito limitą. O šalių konflikto pradžioje kredito limitas netgi buvo atšauktas“, – teigė M.Vėgėlė.

Pasak jo, „Vilpra“ imasi atitinkamų priemonių ir reaguoja į politinės aplinkos pokyčius. „Nepaisant susidariusios situacijos tarp Lietuvos ir Kinijos ar kitų valstybių, mes, kaip verslo atstovai, suprantame, kad keičiantis politinėms ir ekonominėms sąlygoms, kinta ir mūsų verslo strategija, todėl nuolat ieškome verslo galimybių įvairių pasaulio šalių rinkose“, – reziumavo „Vilpros“ vadovas.

Žada „išskaidrinti“ žurnalistus

Viešuose pasisakymuose kandidatas į prezidentus Taivano atstovybę ne kartą įvardijo kaip vieną didžiausių Lietuvos užsienio politikos klaidų pastaraisiais metais. Jis taip pat ne kartą kartojo, kad iš pagerėjusių santykių su Taivanu naudą gavo kompanija „Teltonika“, kurios įkūrėjas Arvydas Paukštys maksimalią 17990 eurų sumą paaukojo dabartinio prezidento Gitano Nausėdos rinkimų kampanijai.

„Dėl šio sprendimo visa Lietuva patyrė žalą, o „Teltonika“ ir G.Nausėda, kuris yra Lietuvos užsienio politikos vadovas ir nuo kurio sprendimų tai priklauso, gavo naudos. Padorus žmogus taip nesielgtų“, – praėjusią savaitė LRT.lt publikuotame tekste teigė I.Vėgėlė.

Susisiekus su kandidatu telefonu, jis patikino nemanantis, kad jo pozicija dėl Kinijos ir Taivano bei „Vilpros“ santykiai su Kinijos tiekėjais kelia jam interesų konfliktą. I.Vėgėlė kartojo, kad tikrasis konfliktas – konservatorių ir G.Nausėdos pusėje.

„Jūs paklauskite konservatorių, t.y. Gabrieliaus Landsbergio, kurio kanclerė ministerijos yra „Teltonikos“ buvusi darbuotoja. „Teltonika“ rėmė G.Nausėdą – didžiausia pajamų suma „Teltonikos“ vadas parėmė“, – kalbėjo I.Vėgėlė.

Politikas taip pat priminė „Delfi“ publikaciją apie Rusijos rinkoje aptiktą „Teltonikos“ produkciją. „Teltonika“ dirbo Rusijoje dar 2023 metais, rugpjūčio mėnesį. (...) Ir tada pasižiūrėkite rusų puslapiuose, kiek dabar ir kokių prekių galima nusipirkti. Manau, kad galbūt jos net yra ir dvigubos paskirties“, – tęsė I.Vėgėlė.

Politikas taip pat pareiškė, neva „Sienos“ susidomėjimas jo šeimos verslo santykiais – kažkieno apmokėtas bandymas paveikti rinkimus.

„Neatmesčiau – ir netgi daugiau negu neatmesčiau – gaunat pajamas iš to, kad veikiat rinkimus. Tai akivaizdu“, – tvirtino pašnekovas.

Paprašytas įvardinti menamus užsakovus, I.Vėgėlė pažadėjo tai padaryti, kai laimės prezidento rinkimus.

„Labdaros ir paramos įstatymą kai išskaidrinsiu, kai tapsiu prezidentu – tada matysis, iš ko jūs dar gaunat pajamas“, – sakė I.Vėgėlė.

„Vilpros“ generalinis direktorius M.Vėgėlė bei pagrindinis įmonės akcininkas, kandidato tėvas Algirdas Stasys Vėgėlė rinkimams skyrė maksimalias sumas, po 17990 eurų, būtent tiek paaukodami Igno Vėgėlės rinkimų kampanijai. Beveik identišką sumą jau pasiekė ir kandidato mama, kelių „Vilpros“ grupės įmonių valdybose dirbanti Eligija Vėgėliene, sausį sūnaus kampanijai skyrusi 3,77 tūkst. eurų, o gegužės 2 d. paaukojusi dar 14,2 tūkstančio.

Po „Sienos“ ir „Laisvės TV“ tyrimo „Kandidatas ir kondyškės“ Muitinės departamentas pradėjo „Vilpros“ patikrinimą, siekiant nustatyti, kaip Vėgėlių šeimos verslas laikosi ES sankcijų. Daugiau informacijos apie „Vilpros“ patikrinimą muitinė kol kas nepateikė.

Publikacija parengta įgyvendinant Europos Komisijos programos „Creative Europe“ finansuojamą projektą „Collaborative Journalism Europe in a Global Context“, bendradarbiaujant su tarptautiniais tiriamosios žurnalistikos centrais ICIJ ir OCCRP.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis