Jaunas žmogus Kroatijoje nedažnai turi verslą – jį gąsdina sunkiai įveikiamas biurokratinių kliūčių ruožas ir, žinoma, pradinio kapitalo stoka.
„Verslus turi tik turtingų tėvų vaikai, gaunantys pinigus iš savo tėvų po universiteto vien tik už kavos gėrimą ir idėjų generavimą“, – juokavo Z.Ateljevićius.
Idėja, aiškino jis, lemia vos 5 proc. sėkmės, likusioji dalis – komanda ir sunkus darbas.
Įdarbinta visa šeima
Z.Ateljevićius kartu su Goranu Jerkovićiumi pramogų parką prie Dubrovniko atidarė prieš daugiau nei dvejus metus. Panašios karstynės pažįstamos ir lietuviams – jos primena, pavyzdžiui, „Lokės pėdą“.
Karstynių trasa veikia jau pora metų, dabar vyrai baigia statyti dviaukštį namelį medyje, kurį žada nuomoti keliautojams. Iš jo atsiveria Sniježnicos kalno (1234 metrai virš jūros lygio) panorama.
Mintis apie nuotykių parką vyrų galvose sukosi jau seniai, tačiau prireikė kone dešimties metų, kad jų svajonė virstų tikrove. Jiems teko skolintis iš banko, be to, verslininkai gavo šiek tiek valstybinės paramos už tai, kad visą parką ir restoraną, kuriame, beje, su šefo kepure šeimininkauja tie patys Zoranas ir Goranas, „maitina“ saulės energija.
Būsimuosius verslininkus gelbėjo ir šeima su draugais: dirbo parke už maistą ir galimybę pirmiesiems išbandyti trasas medžių viršūnėse.
„Giminės mums padėjo išravėti piktžoles“, – pasakojo Z.Ateljevićius. Jiems kurti verslą padėjo ir tai, kad nereikėjo nei pirkti, nei nuomotis žemės – ji priklauso šeimai.
Prasidėjo nuo pašaipų
Tuo metu, kai artimieji ateidavo ravėti piktžolių ir atlikti kitų talkos darbų, teritorijoje pasirodydavę vietiniai vis pasukiodavo pirštą prie smilkinio.
Nepaisant to, kad Konavle, slėnio vietoje, kur įsikūrė vyrų „Cadmos Village“, ir anksčiau buvo daug dviratininkų ir žygeivių, parko kūrimas aplinkiniams skambėjo kaip anekdotas.
Nors nuotykių parkai Kroatijoje – sena naujiena, vienas kitas čionykštis vis užsukdavo patikrinti, ar tikrai kažkas prie medžių laiptus konstruoja.
„Iš mūsų visas kaimas juokėsi“, – prisiminė Z.Ateljevićius, pabrėžęs, kad norėjo sukurti kitokį, dar neįprastą nuotykių parką.
Nors parkas visko pertekusiems europiečiams ir neatrodo išskirtinis, poilsis čia turėtų patikti tiems, kurie mėgsta nedidelius šeimos verslus, gerą vietinių gaminamą maistą, kvapą gniaužiančius panoraminius vaizdus, dėmesį atsinaujinančiai energijai ir ekologijai.
Z.Ateljevićius pasakojo daug dėmesio skiriantis saugumui – sykį pramogauti užsuko įkaušę škotai, pasiruošę tarpusavy surengti „drąsūs, stiprūs, vikrūs ir be jokio šalmo“ varžybas.
Tačiau instruktoriai sutramdė su šlepetėmis ir be priežiūros į medžius kartis panorusius užsieniečius. Škotai nesupyko – tinkamai apsirengę ir blaivūs grįžo kitą dieną, saugiai pasikarstė ir dar padėkojo, kad kroatai anądien buvo škotų sveiko proto balsu.
Nuotykių parko idėja – ne aukso vertės, bet, kaip sako Z.Ateljevićius, idėja gali būti ir niekam tikusi, jeigu tik komanda gera.
Kai dirbi sau, ilsėtis nėra kada
Z.Ateljevićius, aprodęs man savo parko teritoriją, pasakojo turįs trejų metų sūnų. Nors jį ir dievina, bet darbas užima labai daug laiko, ypač kai verslą kuri savo rankomis.
Būtų labai sunku parduoti šitą parką. Lyg sau ranką nukirsti ir atiduoti ją kažkam kitam, – svarstė verslininkas.
„Man didžiausia verslo sėkmė būtų rasti daugiau laiko sau. Nes, kai dirbi, pardavinėji savo laiką“, – pasakojo vyras.
Paklaustas, ar parduotų savo verslą, jeigu kas nors pasiūlytų itin gerą kainą, Z.Ateljevićius suabejojo.
„Būtų labai sunku parduoti šitą parką. Lyg sau ranką nukirsti ir atiduoti ją kažkam kitam“, – svarstė verslininkas.
Klausinėjamas, kaip sugalvojo, kad reikia kurti būtent nuotykių parką, jis tik numoja ranka – svarbiausia yra ne mintis, o gera komanda.
„Viskas jau yra sugalvota – pilnas „Youtube“ įvairiausių idėjų. Idėja tėra 5 proc. sėkmės. Jeigu reikėtų rinktis – gerą idėją ir prastą komandą ar prastą idėją ir gerą komandą, rinkčiausi pastarąjį derinį. Gera komanda supras, kada idėja yra nekokia“, – pasakojo jis.
Trys valandos pramogų su instruktoriais ir pietumis „Cadmos Village“ kainuoja vidutiniškai 30–40 eurų.
15min žurnalisto kelionę į Kroatiją apmokėjo VOYAGE iššūkio organizatoriai. Straipsnio turiniui tai įtakos neturi.