D.Trumpas tuomet taip pat pareiškė, kad „JAV bendrovėms liepiama nedelsiant pradėti ieškoti alternatyvų Kinijai“. Jo pavartotas žodis „liepiama“ suglumino verslo atstovus.
Kitą dieną JAV prezidentas paminėjo 1977 metais priimtą įstatymą dėl išskirtinių ekonominių įgaliojimų. Šis įstatymas, pagal kurį prezidentui suteikiami „platūs įgaliojimai reguliuoti įvairias ekonomines operacijas po nepaprastosios padėties šalyje paskelbimo“, anksčiau buvo ne kartą panaudotas sankcijų įvedimui.
Tam prezidentui reikia pasitarti su Kongresu ir paaiškinti, kodėl įvedama nepaprastoji padėtis vienoje ar kitoje srityje.
Tačiau tai nėra problema – per visą šio įstatymo galiojimo laikotarpį nepaprastoji padėtis buvo paskelbta 54 kartus ir 29 atvejais iki šiol nebuvo atšaukta.
Atšaukti nepaprastąją padėtį gali Kongresas, praneša televizijos kanalas CNN.
Ekspertai pažymi, jog įstatyme nėra numatyta įgalioti prezidentą nurodinėti bendrovėms, kaip jos turi plėtoti savo verslą.
Kita vertus, D.Trumpas gali sutrukdyti įmonėms palaikyti ekonominius santykius su Kinija. Pavyzdžiui, galėtų būti įšaldytas kinų turtas arba iš Kinijos finansų bendrovių galėtų būti atimta prieiga prie amerikietiškos finansų sistemos, mano Vašingtone įsikūrusio Strateginių ir tarptautinių studijų centro tarptautinio verslo ekspertas Williamas Reinschas.
Baltųjų rūmų patarėjas ekonomikos klausimais Larry Kudlow interviu televizijos kanalui CBS pamėgino sušvelninti prezidento pareiškimą.
„Jis JAV bendrovių prašo iš naujo įvertinti galimybę iš Kinijos pasitraukti į kitas šalis, – pareiškė patarėjas. – Tam gali prireikti daugelio metų, todėl nesiimama jokių skubių veiksmų.“
L.Kudlow pažymėjo, jog D.Trumpas jau kelerius metus nuolat ragina bendroves grąžinti gamybą į Jungtines Valstijas, ir šia prasme prezidento žodžiuose „nėra nieko naujo“.
„Galbūt tik šįkart jo pareiškimas buvo griežtesnis“, – pridūrė jis.
Pasitraukimas iš Kinijos JAV bendrovėms taip pat gali reikšti didelius ekonominius nuostolius.
„Mes nesame tokioje padėtyje, kurioje galėtume atsisakyti Kinijos rinkos. Ji pernelyg didelė ir pernelyg svarbi“, – pareiškė Amerikos prekybos rūmų Šanchajuje vadovas Keras Gibbsas.
Kinijos rinka yra svarbi daugeliui JAV bendrovių. Pavyzdžiui, JAV technologijų milžinė „Apple“ šioje rinkoje gauna penktadalį savo įplaukų, o „Starbucks“ užima daugiau kaip 50 proc. Kinijos kavinių rinkos.
Tuo tarpu elektromobilių gamintojai „Tesla“ Kinija yra antra pagal dydį rinka.