Rugpjūtį „Vinted“ sulaukė startuoliui Lietuvoje dar niekad negirdėtos investicijos – 50 mln. eurų. Ši žinia tik dar labiau papiktino „Vinted“ vartotojus, kurie pasakoja neva nuolat gaunantys suplėšytas, suteptas prekes arba apskritai nesulaukiantys siuntinio. Jie skundžiasi, kad „Vinted“ blokuoja jų profilius dėl neva klastotų prekių pardavinėjimo, tačiau vartotojai tikina, kad toks įmonės kaltinimas yra nepagrįstas.
„Vinted“ yra platforma, kurioje savo drabužiais, avalyne ir aksesuarais prekiauja fiziniai asmenys, todėl Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) tokių sandorių neprižiūri ir nepatenkintiems vartotojams siūlo kreiptis į policiją. Dabar kelios dešimtys „Vinted“ darbu nepatenkintų klientų susiruošė kreiptis į teismą. Bendra ieškinio suma – beveik trys tūkstančiai eurų.
„Vinted“ pinigų atgauti nepadeda
„Buvo 3–4 drabužiai atsiųsti, kurie tiko tik išmetimui, – 15min pasakojo ilgametė „Vinted“ narė Auksė Rainienė. – Pirkau dukrai baltus puskailinius už maždaug 40 eurų, atsiuntė man suplyšusius ir suteptus aliejiniais dažais. Narė atsisakė atgal priimti prekę, ji supyko, kad kreipiausi į administraciją, ji man parašė įžeidžiančią žinutę.“
Pirkau dukrai baltus puskailinius už maždaug 40 eurų, atsiuntė man suplyšusius ir suteptus aliejiniais dažais. Narė atsisakė atgal priimti prekę, ji supyko, kad kreipiausi į administraciją, ji man parašė įžeidžiančią žinutę, – pasakojo A.Rainienė.
A.Rainienė pasakojo per „Vinted“ su kitais nariais sudariusi per 500 sandorių. Kartais pasitaiko, kad kitas „Vinted“ narys elgiasi nesąžiningai – atsiunčia sugadintą drabužį, ne tą, kuris pavaizduotas nuotraukoje, arba neatsiunčia visai, nors pinigai jau sumokėti.
Pikčiausia jai yra tai, kad „Vinted“ į vartotojų skundus neva reaguoja vangiai. „Nusiunti nuotraukas „Vinted“, jie tą narį užblokuoja, bet kas iš to – jis kitu vardu atsidaro paskyrą. Kreipiesi į policiją, bet jie dėl, tarkime, 60 eurų, tyrimo nepradeda. Užduodi „Vinted“ nepatogius klausimus, bet jie tiesiog neatrašo“, – pasakojo moteris.
A.Rainienė pasakojo, kad jai kantrybė trūko tuomet, kai „Vinted“ užblokavo jos profilį.
„Man atsiuntė ne tos spalvos piniginę „Michael Kors“. Aš vėl įdėjau skelbimą, norėdama parduoti. Pasirodo, ne originalas. Na, už 20 eurų turbūt ir negali būti. Ir ką jūs manote – nors parašiau, kad pirkau „Vinted“ piniginę, mane užblokavo už neoriginalios prekės pardavimą. Ir visko ten būna – laikrodžiai „Rolex“ po 40 eurų, „Michael Kors“ rankinių, „Chanel“ piniginės, rankinės po 30 eurų. Pilna tokių skelbimų. Turėtų būti visi blokuojami tokiu atveju“, – piktinosi moteris.
Tokių istorijų kaip jos yra ir daugiau. Vien rekvizitai.lt prie įmonės aprašo yra daug komentarų, kaip vartotojus užblokavo už neoriginalių prekių pardavinėjimą, nors jie neva galėjo įrodyti parduodamų drabužių ir batų originalumą.
„Po 8 metų narystės užblokavo dėl to, kad netiki, jog rankinė originali. Iš nuotraukų sprendžia. Visi turimi sertifikatai nusiųsti, rankinės kodas taip pat. Aš nebežinau, kur jau kreiptis ir kaip toliau elgtis“, – rašo Ivona.
Ramunė dalijasi panašia istorija: „Mane užblokavo be jokio perspėjimo dėl dviejų „Adidas“ džemperių – jie iš nuotraukų nusprendė, kad ne originalai. Nusiunčiu jiems nuotraukas, įrodančias originalumą, bet jie į tai nereaguoja. Mokėjau pinigus, kad iškeltų sprendimus, o jie blokuoja anketą (kaip supratau, patys neskiria originalo nuo analogo).“
TAIP PAT SKAITYKITE: Ne viskas auksas, kas auksu žiba: internete klesti prekyba prabangių laikrodžių klastotėmis
Ragina prisijungti daugiau žmonių
Ruslanas Jermolajevas, taip pat nukentėjęs nuo vieno iš „Vinted“ narių, dabar yra pagrindinis ieškinio prieš „Vinted“ iniciatorius. Prie skundo, jo teigimu, šiuo metu jau prisijungė 30 žmonių, o bendra ieškinio suma siekia 3 tūkst. eurų. Tiesa, vyras tikisi, kad prie ieškinio prisijungs ir daugiau nukentėjusiųjų.
R.Jermolajevas taip pat papasakojo, kaip jam nepasisekė, apsiperkant per „Vinted“ platformą.
„Nebuvo jokių įtarimų. Tai didelė kompanija, viešumoje mirga informacija, kaip ji pritraukia investicijas“, – pasakojimą pradėjo vyras, prilyginęs „Vinted“ tokioms prekybos platformoms kaip „Amazon“ arba „ebay“, kuriomis yra naudojęsis.
Jis norėjo įsigyti lapės kailio liemenę už 70 eurų. Vyras pinigus „Vinted“ vartotojai pervedė, tačiau ji drabužio taip ir neišsiuntė.
Šiame amžiuje pareigūnams reikėtų ne į Gariūnus ar kitas turgavietes važiuoti, o labiau reguliuoti tokių internetinių platformų veiklą, – mano R.Jermolajevas.
„Nario atsakymai vis retėjo, kol jis galiausiai išsiregistravo. Supratau, kas įvyko. Maniau, kad „Vinted“ turi saugiklius ir imsis iniciatyvos išspręsti klausimą, tačiau gavau copy-paste atsakymą, kur kreiptis. (…) „Vinted“ nesiima tinkamos (sandorių) kontrolės“, – pasakojo R.Jermolajevas.
Be to, jo manymu, platformos profiliuose galima rasti nemažai skelbimų, kuriuose siūlomos klastotos prekės.
„Šiame amžiuje pareigūnams reikėtų ne į Gariūnus ar kitas turgavietes važiuoti, o labiau reguliuoti tokių internetinių platformų veiklą. Šiuo metu prie kolektyvinio ieškinio dėl to, kad „Vinted“ neužtikrina vartotojų teisių, yra prisidėję 30 žmonių“, – aiškino vyras.
Tačiau problema yra ta, kad „Vinted“ ir neturi prievolės užtikrinti savo klientų kaip vartotojų teisių. To neprivalo daryti net VVTAT, mat sandorių tarp fizinių asmenų ji neprižiūri. Tokiu atveju vartotojams lieka vienas kelias – kreiptis į policiją.
Siūlo kreiptis į policiją
VVTAT 15min informavo, kad sulaukia vartotojų skundų dėl „Vinted“ platformoje įsigytų prekių. Bet pareigūnai pabrėžia, kad „Vinted“ vyksta ne komercinė prekyba, bet sandoriai tarp fizinių asmenų. Tokios sutartys yra laikomos ne vartojimo sutartimis, aiškino specialistai.
„Atsižvelgiant į pateiktą informaciją, tarp dviejų vartotojų sudaryta sutartis nėra laikoma vartojimo sutartimi ir atitinkamam ginčo santykiui teisės aktai, reglamentuojantys vartotojų teisių apsaugą, netaikytini“, – paaiškino VVTAT.
Tokiais atvejais dviejų vartotojų ginčai turi būti sprendžiami tarpusavio sutarimu.
„Jei šalims susitarti nepavyksta, nukentėjusioji šalis turi teisę kreiptis į teismą Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Tuo atveju, jei vartotojas įtaria galimą sukčiavimą, siūlytume kreiptis į policiją“, – paaiškino VVTAT.
„Vinted“: negalime prisiimti atsakomybės
„Vinted“ komentarą 15min pateikusi įmonės atstovė Katia Merežnikova–Beržanskienė aiškino, kad platforma veikia panašiai kaip turgus.
„Vinted“ nėra pardavėjas, todėl negali prisiimti atsakomybės už tai, kad vienas ar kitas bendruomenės narys netinkamai vykdo savo prievoles“, – aiškino ji.
„Vinted“ gali padėti vartotojams blokuodama sukčiaujančius narius, taip pat tikina, kad imasi prevencinių priemonių prieš galimus sukčiavimus.
Pasak jos, vartotojai bendrauja betarpiškai, patys susiderina kainą, susitaria dėl apsikeitimo/pardavimo sąlygų ir susitikimo arba siuntimo.
„Sandorius dėl daiktų (dažniausiai drabužių) įsigijimo, perleidimo arba mainymo „Vinted“ bendruomenės nariai sudaro savarankiškai. Tai reiškia, kad „Vinted“ yra ne pardavėjas-tarpininkas, o savotiška virtuali susitikimo vieta“, – pabrėžė ji.
„Vinted“ vartotojų ruošiamo skundo teismui nekomentavo, nes apie jį kol kas jokios informacijos neturi. Tačiau įmonė paaiškino, kokiais būdais bando užtikrinti pardavėjų ir pirkėjų saugumą.
-
Tapatybės patvirtinimo galimybė. Tapatybės patvirtinimas („Vinted“ paskyros susiejimas „Facebook“ ar „Google paskyra) skatina aktyvesnius pardavimus ir greitesnius pirkimus. Narių, pasitvirtinusių tapatybę, profilis pažymimas specialiu ženkliuku. Patvirtinta tapatybė – garantija, kad paskyra yra sukurta tikro žmogaus, todėl pirkėjai gali juo labiau pasitikėti.
-
Atsiliepimų sistema. Skaitydamas atsiliepimus, kiekvienas vartotojas gali savarankiškai įvertinti nario patikimumą. Siekdami kurti pasitikėjimo atmosferą, skatiname vartotojus palikti atsiliepimus po kiekvieno sandorio.
-
Galimybė informuoti apie netinkamą turinį. Vartotojai turi galimybę pranešti apie, jų manymu, taisyklių neatitinkantį turinį. Gavę skundą dėl neoriginalios prekės ar kito draudžiamo turinio, „Vinted“ tokį turinį pašalina, o jį įkėlusį vartotoją blokuoja, nebent pateikiami pakankami originalumo įrodymai.
„Turėdami pakankamai įrodymų, problemines situacijas sprendžiame nukentėjusios pusės naudai. Dažniausiai pirkėjai ir pardavėjai su „Vinted“ komandos pagalba randa abiems pusėms priimtiną sprendimą. Išskirtiniais atvejais esame priversti imtis griežtesnių priemonių: blokuojame vieną iš narių, patariame kreiptis į atitinkamas vartotojų teises ginančias institucijas“, – toliau aiškino „Vinted“ atstovė.