Lietuvos prekybos centrai į pasaulinę nuolaidų dieną kol kas žiūri vangiai. Dažnam lietuviui pavadinimas „Jamam“ sako daugiau nei iš Vakarų ateinanti juodojo penktadienio tradicija. Kitokia situacija internete. Čia įspūdingas nuolaidas siūlo ne tik žinomiausios pasaulio bendrovės, bet ir lietuviškos elektroninės parduotuvės.
Byra užsakymai
Šią minutę su jumis kalbėdamas matau, kaip vienas po kito krenta užsakymai ir byra pinigai, – sakė V.Vorobjovas.
Lietuvos elektroninės komercijos asociacijos vadovas Vytautas Vorobjovas 15min.lt sakė, kad juoduoju penktadieniu labiau džiaugiasi ne pirkėjai, o pardavėjai: „Pardavėjai ima suprasti, kad juodasis penktadienis jiems yra gera proga parduoti daugiau ir papildomai pasireklamuoti. Galima sakyti, kad tai ne pirkėjų, o pardavėjų šventė.
Pardavėjai prie tokios progos ima pratinti vartotojus, kuriems tai taip pat patinka ir jie šios dienos ima laukti, o jai atėjus aktyviai pirkti.“
Pasak jo, internetu dažniausiai perka daugiau pasaulio matę ir moderniau mąstantys žmonės. „Jie žino, kas yra juodasis penktadienis. Jie „Amazon“ mato, kad taikomos didelės nuolaidos. Per žinias jie mato, kaip žmonės plūsta į parduotuves. Pardavėjams jau nereikia papildomai aiškinti, kas tai yra.
Žmogui, kuris internetu perka labai retai arba neperka visai, gali aiškinti neaiškinęs. Jis žinos akciją „Jamam“, kuri vyksta „Akropolyje“, o juodasis penktadienis jam jokių asociacijų su nuolaidomis nekels“, – minėjo V.Vorobjovas.
Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad dažnas pirkėjas specialiai laukia nuolaidų meto, kad įsigytų norimą prekę pigiau: „Kaip ir daugelis dalykų, juodasis penktadienis pas mus ateina ir daug internetinių parduotuvių šią progą išnaudoja. Nemažai pats prekiauju užsienyje ir labai aiškiai jaučiu, kad artėjant juodajam penktadieniui vartotojai kuriam laikui nurimsta, tačiau išpardavimo metu jie perka labai aktyviai. Šią minutę su jumis kalbėdamas, matau, kaip vienas po kito krenta užsakymai ir byra pinigai.“
Svetima tradicija
Teiginys, kad tokių akcijų metu parduotuvės išsišluoja savo sandėlius, bet daug neuždirba, yra arti tiesos, – minėjo L.Vilimas.
Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovas Laurynas Vilimas 15min.lt nurodė, kad „Black friday“ yra iš JAV kilusi tradicija, kurios Lietuvoje nėra.
„Mes tokius išpardavimus turime kitais pavidalais. Prekybos centrai masinio apsipirkimo akcijas organizuoja individualiai. Vieningos numatytos dienos nėra“, – sakė jis.
Pasak asociacijos vadovo, internetinės parduotuvės nėra taip apribotos vienos šalies teritorija, jos gali pritraukti pirkėjų ir iš įvairių šalių, internetu Amerika pasiekiama ranka, todėl čia juodojo penktadienio tradicija kur kas labiau pastebima.
„Lietuviams nuolaidos yra labai svarbios. Tokios apsipirkimo akcijos jau tampa ir atrakcija. Tai masinis reiškinys. Žinoma, pirkėjai Lietuvoje nuolaidų ieško nuolatos“, – sakė L.Vilimas.
Paklaustas, kiek per tokius išpardavimus uždirba pardavėjai, jis nurodė: „Teiginys, kad tokių akcijų metu parduotuvės išsišluoja savo sandėlius, bet daug neuždirba, yra arti tiesos. Tokie išpardavimai padidina apyvartas, bet ne pelningumą.
Ar verta laukti išpardavimų, kiekvienas pirkėjas sprendžia pats. Reikia suprasti, kad prekių skaičius yra ribotas ir niekas negali duoti garantijos, kad jų užteks visiems norintiems.“
Pasaulinių bendrovių spaudimas didėja
Dabar sklinda kalbos, kad „Amazon“ savo sandėlius atidarinės Lenkijoje. Tai mūsų elektroninės komercijos atstovams kelia nemažą baimę, – sakė R.Buračas.
Lietuvos marketingo asociacijos valdybos narys ir „Alnos grupės“ marketingo direktorius Rytis Buračas 15min.lt sakė, kad tokios dienos kaip juodasis penktadienis yra per ilgą laiką susiformavusios tradicijos, kurių staiga perimti ar adaptuoti visai nebūtina:
„Tai visų pirma kultūriniai reikalai, tradicijos ir įpročiai. Lietuva per 25 metus susiformavo savo tradicijas. Kai kurias perėmėme, kai kurios tik skinasi kelią. Visi prekybos centrai turi savo didžiuosius išpardavimus. „Shopping day“ vyksta „Oze“, „Išpardavimo naktys“ vyksta „Europoje“, „Jamam“ visi žino „Akropolyje“, pigiau galima pirkti ir per specialias „Panoramos“ dienas.
Prekybos centrai geriausiai žino rinką ir gali pasirinkti, kas veikia, o kas nelabai. Dirbtinai pritempti kokios nors tradicijos neįmanoma. Viskas priklauso nuo vartotojų.“
Jo teigimu, globalūs žaidėjai elektroninėje prekyboje vis labiau tampa konkurentais mūsų prekybos tinklams. „Dabar sklinda kalbos, kad „Amazon“ savo sandėlius atidarinės Lenkijoje. Tai mūsų elektroninės komercijos atstovams kelia nemažą baimę.
Nerimą turėtų jausti ir tradicinės prekybos įmonės. Vis didesnis procentas žmonių apsipirkinėja internetu ir mes matome, kad tradicinių parduotuvių tinklai vis labiau eina į internetą. Nesvarbu, ar tai būtų „Wall Mart“, ar „E-senukai“. Tai universali tendencija“, – dėstė R.Buračas.