Kad išradimai nenugultų į stalčių – 30 000 parama: kaip ją gauti?

Nemažai mokslinių išradimų nugula mokslininkų knygose, o kartais dar blogiau – stalčiuose. Išradimas, galintis pakeisti mūsų gyvenimą, ne visada išvysta dienos šviesą. Todėl Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) nuolat skatina universitetus ir kitas mokslo įstaigas šalyje kurti atžalines įmones (ang. k. spin-off) arba bendradarbiauti su jau įkurtomis.
Laboratorija
Laboratorija / 123RF.com nuotr.

Šiais metais startuosianti MITA priemonė „Inostartas“ skatina inovatyvaus verslo kūrimą ir plėtrą bendradarbiaujant su mokslininkais. Siekiama sukurtų produktų komercinio realizavimo. Pareiškėjai gali pretenduoti gauti paramą, kurios didžiausia suma siekia 30 000 eurų. Tačiau pastaroji priemonė nėra vienintelė, skatinanti ar skatinusi verslo ir mokslo atstovus susėsti prie bendro stalo. Kviečiame susipažinti su 2 inovatyviomis įmonėmis, kurios susikūrė pasinaudojusios MITA priemonėmis. Jų išskirtinius ir inovatyvius išradimus kuria komandos, kuriose mokslo ir verslo atstovai dirba išvien.

Bendradarbiavimo galimybės ir perspektyvos

Įmonė „Lidaris“, tobulinanti lazerių detalių gamybos technologijas ir suteikdama jiems daugiau galios, įsikūrė padedant MITA MTEP rezultatų komercinimo priemonei. 2012 metais būsimos įmonės atstovai, sužinoję apie MTEP komercinimo instrumentą, su Vilniaus universitetu (VU) pateikė paraišką ir gavo finansinę paramą. „Tuo metu dar neturėjome jokios verslo praktikos, tačiau pabandėme. Mūsų paraiška buvo patvirtinta“ , – pirmuosius žingsnius prisimena įmonės direktorius Andrius Melninkaitis.

Tačiau komercinimo priemonė nebuvo vienintelė, kuria naudojosi pašnekovas. Įmonė netgi du kartus naudojosi „Inovacinių čekių“ priemone. Pastarosios tikslas – skatinti verslą ir mokslą užmegzti pirminius kontaktus, tęsti bendradarbiaujant jau pradėtas vykdyti MTEP.

„Su MITA labai lengva dirbti. Bendradarbiavimas su kitomis institucijomis ne visada sklandus. O MITA specialistai geranoriškai nusiteikę. MITA pagalba yra reali, šiuo konkrečiu atveju abi pusės laimėjo – tiek verslas, tiek mokslas“, – džiaugėsi A. Melninkaitis.

Šiuo metu įmonėje dirba 11 žmonių, tarp jų 4 mokslo daktarai. Įmonės darbuotojai sprendžia sudėtingus su lazeriais susijusius uždavinius. Pavyzdžiui, šiuo metu Europos kosmoso agentūros (EKA) užsakymu lietuviai rūpinasi, kad kosmose patikimai veiktų palydovai.

Partnerio nuotr./Sistema „Dirbk blaivus“
Partnerio nuotr./Sistema „Dirbk blaivus“

Sukūrė analogo pasaulyje neturinčią sistemą

Kita įmonė „Inovatyvių procesų sprendimai“ prieš trejus metus taip pat naudojosi MITA MTEP komercinimo priemone. Įmonės kūrėjai, pastebėję svarbią problemą, ėmėsi ją spręsti. Analizavome rinką ir pamatėme, jog nėra efektyvių būdų užtikrinti, kad į darbo vietą nepatektų neblaivūs darbuotojai. Per metus Lietuvoje, darbo vietoje, įvyksta apie 500 nelaimingų atsitikimų, iš kurių kelios dešimtys baigiasi mirtimi arba ypač sunkiais sužalojimais.

Šiai problemai spręsti naudojami įprasti alkotesteriai reikalauja didelių žmogiškų išteklių. Sudėtinga efektyviai patikrinti pavaldinius. Taip kilo idėja į „krūvą“ sudėti biometrinę patikrą, daiktų internetą ir patį paslaugos teikimą ir sukurti naują produktą, skirtą tikrinti blaivumui“, – pasakoja įmonės direktorius Darius Didžgalvis.

„Dirbk blaivus“ sistema sukurta su Vilniaus Gedimino technikos universitetu (VGTU). Naudojantis MTEP komercinimo priemone gaminys buvo kuriamas daugiau nei pusmetį. Produktą sudaro prietaisas ir specialiai jam suprojektuota programinė įranga – veidų atpažinimo bei laiko kontrolės technologija. Dėl savo unikalių savybių sistema leidžia 100 proc. automatizuoti asmenų identifikavimo ir blaivumo patikros procesą, kas reiškia – sumažinti kontrolės proceso kaštus ir, svarbiausia, sumažinti žmogiškojo faktoriaus įtaką testavimo rezultatams. Debesų kompiuterijos ir telekomunikacijų pagrindas yra biometrinis alkotesteris, pasižymintis išskirtinai efektyvia tinklų kombinacija ir leidžiantis vienu metu vykdyti ir kontroliuoti didelio skaičiaus asmenų patikrą daugelyje nutolusių vietų.

Ši blaivumo tikrinimo sistema – pirmoji pasaulyje biometrinio alkotesterio paslauga su veidų atpažinimu ir laiko kontrole. Ši technologija patentuota Lietuvoje, taip pat pateikta ir tarptautinio patento paraiška.

Produktą naudoja 27 000 žmonių

Daugiau nei po dvejų metų intensyvios veiklos, šiuo lietuvių produktu šalyje testuojama daugiau nei 27 tūkstančiai darbuotojų. Panašios antialkoholinės sistemos savo klientą apkrauna papildomais darbais ir neplanuotomis sąnaudomis, pavyzdžiui, reikia turėti tikrinantį personalą, rūpintis prietaisu, jį kalibruoti, taisyti ir t.t. O lietuvių sukurta sistema visus šiuos rūpesčius perkelia ant paslaugos teikėjo pečių, naudotojui niekuo nereikia rūpintis.

Partnerio nuotr./Darius Didžgalvis
Partnerio nuotr./Darius Didžgalvis

Anot D. Didžgalvio, MITA priemonė leido startuoti greičiau bei nepasiduoti apnikusioms abejonėms. Konkursą įveikusi įmonė sėkmingai pradėjo veiklą. „MITA siūlomos priemonės – gera paskata organizacijai, kuriai dar nedrąsu žengti pirmojo žingsnio. Kai žengi jį patikrinęs idėjos koncepciją ir sukūręs prototipą, atsiranda pasitikėjimo ir optimizmo. MITA mus palaikė, paspartino ir padrąsino. Tada jau nebebaisūs tampa antrieji, tretieji, galų gale ir dešimtieji žingsniai. Imkit ir bandykit. Nesėkmės atveju nieko neprarasit“, – pataria pašnekovas.

Pasak D. Didžgalvio, MITA priemonė padėjo paprastai ir nesudėtingai patikrinti savo potencialą, galimybes bei išplėtoti produktą.

Straipsnių ciklas parengtas pagal projektą „Technologijų ir inovacijų populiarinimas“, kuris yra finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis. Projekto tikslas – populiarinti technologijų pažangą ir inovacijas, informuojant verslą ir verslui imlią visuomenę apie mokslinių tyrimų vykdymo ir inovacijų diegimo naudą. Projektą vykdo Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA).

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis