Miniatiūrinį „Monstro“ barą sostinės Etmonų gatvėje 33 metų Aleksandras Pletnevas su broliu ir broliene atidarė gruodį – beveik tuo pat metu, kai tame pačiame pastate įsikūrė ir „Špunka“. Po kelių mėnesių tame pačiame pastate atsidarė dar du barai – „Meatballs“ ir „Prohibicija“.
Nauji barai tame pačiame kieme, A.Pletnevo teigimu, ne padidino konkurenciją, bet priviliojo naujų klientų: „Šiltą savaitgalį pas mus buvo pilnas kiemas – kas nori, įsigyja ką nors iš „Špunkos“, kiti perka pas mus, tai yra gerai. Tai nėra konkurencija, tai yra bendradarbiavimas. Mes turime vis daugiau ir daugiau klientų, jaučiu, kaip viskas auga.“
Tačiau į augančią konkurenciją taip optimistiškai žiūri anaiptol ne visi barų savininkai. Saulius Galdikas, „Piano Man“, „Gringo“, „Alchemikas“ bendraturtis, „The Bubbles. Champagneria“ įkūrėjas, situaciją piešia kur kas juodesnėmis spalvomis.
Šiokiadieniais Vilnius – vaiduoklių miestas
S.Galdiko teigimu, kavinių, barų ir restoranų savininkų apyvarta šių metų pirmaisiais mėnesiais nedžiugino, ne stebuklinga buvo ir praėjusių metų pabaiga.
„Vis dažniau pasitaiko duobių, kai dvi tris dienas iš eilės žmonių kavinėse beveik nesutiksi, o Vilnius vakarais atrodo kaip miestas-vaiduoklis. Anksčiau tokios duobės buvo tikrai retos ir apsiribodavo sekmadieniais–pirmadieniais, o dabar ne vienas pajuto, kad taip gali atsitikti ir ketvirtadienį“, – 15min sakė S.Galdikas.
Jo nuomone, barų pasiūla augo greičiau nei vartotojų poreikis, dėl to kai kuriose miesto vietose pasiūla pradeda viršyti paklausą.
„Klientų skaičius mieste pastaruosius metus stabiliai augo tik savaitgaliais, o paprastomis dienomis tas augimas buvo labai rezervuotas, todėl klientų trūkumas tapo ypač ryškus paprastomis dienomis“, – sakė barų savininkas.
Kad pirmadieniais niekam alaus neįpilsi, netruko suprasti ir verslo naujokas A.Pletnevas. Tiesa, greitai sugalvojo, ką žmonėms pasiūlyti tomis dienomis, kai alkoholiu nepriviliosi – pradėjo kepti picas.
Net ir mažame bare ne visada ankšta
Būtent „Špunkos“ žmonės ir pakišo A.Pletnevui mintį atidaryti barą. Mat vyras su draugais dažnai lankėsi Užupio „Špunkoje“ – netoli jos vyras prieš pusantrų metų atidarė kirpyklą.
„Mes ten dažnai lankėmės, susipažinome su Hariu (Arėška), Dima iš „Dėvėtų“, jis mums ir pakišo mintį pabandyti atsidaryti šalia“, – pasakojo vyras.
Jo baras yra itin mažas – vos kelios vietos prie baro ir keli staliukai bei sėdimos vietos ant palangės.
„Toks buvo ir sumanymas – mažas baras mums primena apie geriausias visame pasaulyje mūsų matytas vietas. Sankt Peterburge tokio dydžio barai yra labai populiarūs – centre kiekviena vitrina yra baras, arba dar kitaip vadinama „riumačnaja“. Jie visi atrodo panašiai. Tokiose vietose jaučiamės labai artimi vienas kitam, galima užmegzti ryšį su savininku“, – pasakojo vyras.
Net ir itin mažame bare ankšta ne visada. Pirmadieniais nei „Monstro“ baras, nei jo kaimynai neveikia, mat tiesiog nesulauktų klientų.
„Neturime daug klientų, bet mums, sakyčiau, pakankamai. Kol kas nedirbame pirmadieniais – laukiame turistų sezono. Žiemą pirmadieniai yra mirę – centro gatvės yra tuščios“, – pasakojo A.Pletnevas.
Būtent dėl to šią savaitę jis pagaliau atidarė ir virtuvę – pradėjo kepti picas. Maistas, tikisi vienas baro savininkų, privilios žmonių ir šiokiomis dienomis.
„Darbo dienomis klientų yra kur kas mažiau. Būtent dėl to ir sugalvojome atidaryti virtuvę – dabar tai bus ne tik baras, nes žmonės ne kasdien eina gerti alaus. Vilnius yra mažas miestas – ne Sankt Peterburgas su 5 milijonais žmonių, kur kas vakarą centre gali rasti 5 tūkst. žmonių, kurie nori išgerti. Vilniuje rasi gal 20 žmonių 20-yje skirtingų barų paprastą darbo dieną. Bet dėl maisto žmonės galbūt ateis“, – kalbėjo verslininkas.
Vyro teigimu, daugiau žmonių bare būna esant geram orui, kai jis prastas – baras tuščias.
„Kol kas neatrandu tendencijos, kada žmonės ateina į barus. Kartais čia būna pilna jų antradieniais, o šeštadieniais tuščia. Galvojau, kad savaitę iki algos žmonių sumažėja, o po to vėl užplūsta, tačiau ir tai pasirodė netiesa – būna visaip, aš nežinau“, – pasakojo A.Pletnevas.
Teko kelti kainas
Į Lietuvą A.Pletnevas atvažiavo su broliu ir jo žmona. Gyvendami Sankt Peterburge apie verslą net nesvajojo.
„Atidaryti verslą ten yra labai komplikuota, ne viskas gali būti padaryta legaliai, labai daug ką reikia daryti nelegaliai, ir tu privalai žinoti, kaip tą padaryti, turi pažinoti labai daug žmonių, turi turėti daug ryšių, išleisti itin daug pinigų. Todėl apie verslą ten net nepagalvojome, bet čia nusprendėme pabandyti – čia kurti verslą yra pigiau ir lengviau“, – A.Pletnevas suprato, kad mažesnis miestas reiškia ir mažesnes pajamas, tačiau išdrįso pamėginti čia įkurti barą.
Iššūkiu jam tapo ne tik įvairūs biurokratiniai aparatai ir baro verslo subtilybės, tačiau ir valstybės mokesčių politika. Kovą smarkiai padidinti akcizai alkoholiniams gėrimams privertė ir „Monstro“ savininką padidinti kainas.
„Akcizų augimas man, žinoma, nepatinka. Bet ką mes galime padaryti. Dabar atrodo, kad alus kainuoja beveik tiek pat, kiek Taline. Man tai yra keistas būdas gauti pinigų į biudžetą“, – vyro manymu, akcizų didinimas neturi nieko bendra su kova prieš alkoholizmą.
Jauni žmonės dabar nesėdi vienoje vietoje – jie nuolat juda. Tad eina ten, kur veikia bent keletas barų. Taigi didelė barų koncentracija vienoje vietoje yra kaip tik gerai, – sakė H.Arėška.
„Bet kas aš toks, kad teisčiau. Mes turėjome padidinti kainas – viskas brango maždaug 20 euro centų. Nejaučiame, kad dėl to žmonės pradėjo mažiau pirkti ar vartoti, jie įperka“, – kalbėjo verslininkas.
Kuo daugiau – tuo geriau
„Špunkos“ savininkas Haroldas Arėška iš tiesų su džiaugsmu sutiko savo būsimą konkurentą, nes juk A.Pletnevo „Monstras“ yra prie pat „Špunkos“. H.Arėška neabejoja – kuo daugiau barų vienoje vietoje – tuo geriau.
„Jauni žmonės dabar nesėdi vienoje vietoje – jie nuolat juda. Tad eina ten, kur veikia bent keletas barų. Taigi didelė barų koncentracija vienoje vietoje yra kaip tik gerai“, – sako jis.
Tiesa, kažkas panašaus bandyta daryti Stoties rajone, kur pradėjo steigtis daug barų. Tačiau daug jų užsidarė – gal dėl to, kad jie nebuvo vienoje vietoje.
„Arba dėl to, kad per greitai viskas vyko, per greitai atsidarydavo tokiame rajone. Todėl beliko tie, kurie atėjo pirmieji. Apskritai, buvo geriau, kai jų veikė daugiau – tada ir žmonių daugiau ten eidavo“, – įsitikinęs „Špunkos“ savininkas.
Pakiša koją interjerai
Tačiau ar jis pastebėjo didesnę konkurencija tarp barų? Ji kokia buvo, tokia ir liko, sako verslininkas. „Štai „Bix“ baras jau veikia tiek metų, nors konkurencija ir didelė“, – pastebėjo verslininkas.
Bet kas lemia, kad net ir gerose vietose barai ir aludės vieną dieną lankytojus pasitinka užrakintomis durimis? „Pasitaiko tokių interjerų be supratimo. Tokios vietos pasmerktos žlugti. Net jei ir gera vieta, bet joje nejauku, šviesa netinkama, tai į tokį baras niekas ir neina“, – sako H.Arėška.
Todėl jei nori išlikti, turi kažkuo išsiskirti ir pasiūlyti tai, ko negali kiti. Arba bent jau įsisprausti ten, kur jau veikia keletas barų, tad, tikėtina, migruojantis jaunimas atras ir naują vietą, samprotavo pašnekovas.
Per arši konkurencija?
Vieniems barams atsidarant, kiti tyliai užveria duris. Be licencijos liko ir kitos vietos ieško Bokšto gatvėje buvęs „Cactus“, vietoje „Jackie“ Vilniaus gatvėje atsidarys „Ali šokoladinė“, visai neseniai Stoties rajone spynas ant durų pakabino ir „Inkilas“ bei „Turgus“.
S.Galdiko nuomone, šiuo metu konkurencija tarp kavinių, barų, restoranų yra arši kaip niekad.
„O štai ir pirmosios aukos – per pastaruosius 3–4 mėnesius užsidarę barai, kavinės ir restoranai, kurie kiekvienas turi savo priežasčių, bet pagrindinės, matyt, yra jau mano minėtos. Ar kas nors būtų užsidaręs, jeigu apyvarta tenkintų?“ – klausė S.Galdikas.
Jo teigimu, barų ir restoranų bumas padidino nekilnojamojo turto nuomos kainas iki istorinių aukštumų. „Dar pernai kavinės jas įstengė mokėti dėl stabiliai gerų apyvartų, o dabar, joms kritus, susiduria su skaudžia NT nuomos realybe“, – svarstė verslininkas.
Tai nėra susiję su ekonomika. Mes pradėjome su minimalistiniu projektu, kuris nėra skirtas uždirbti dideliems pinigams – tai labiau idėja, kurią mes įgyvendinome ir su kuria gyvename, – kalbėjo A.Pletnevas.
Tuo metu „Monstro“ savininkas ramus – jis nemano, kad barai užsidaro dėl prastėjančios ekonominės situacijos.
„Išties praėjusiais mėnesiais nemažai barų užsidarė. Kai kurie užsidaro, kai kurie atsidaro. Aš manau, kad kiekvienas baras susiduria su savais sunkumais, tai nėra sistema. Kai kur galbūt nuoma buvo per didelė, galbūt netinkama vieta. Tai nėra susiję su ekonomika. Mes pradėjome su minimalistiniu projektu, kuris nėra skirtas uždirbti dideliems pinigams – tai labiau idėja, kurią mes įgyvendinome ir su kuria gyvename“, – kalbėjo A.Pletnevas.
Neseniai vyras į Vilnių atsiviliojo ir dar vieną draugą iš Rusijos dirbti virtuvėje, ir daugiau pažįstamų norėtų atvykti gyventi ir dirbti čia. Tiesa, kol kas naujo baro A.Pletnevas atidaryti neplanuoja – ir su vienu mažu daug darbo yra.
Ir dar kartą baigiant pokalbį pakartoja, kad daug barų greta yra gerai: „Barų klasteris Vilniuje yra naujovė. Bet Sankt Peterburge tai yra įprasta – žmonės nuomojasi senus apleistus pastatus ir ten įkuria daug restoranų ir barų. Taip lengviau rasti savo klientą, o klientui išsirinkti mėgstamiausią vietą. Mes visi esam skirtingi, tarp šių barų nėra nieko bendro.“