„Fantastiškai gera vasara“, – susikvietęs žurnalistus ketvirtadienį aiškino „Švyturys-Utenos alus“ vadovas Rolandas Viršilas.
Anksti prasidėjusi, ilgai užsitęsusi ir orais lepinusi vasara lėmė, kad alaus rinka šoktelėjo 5 proc. Aludariai dėl to trina rankomis, mat tikina augimo dėl augančių akcizų ir įvairių alkoholio rinkos ribojimų jau seniai nematę.
Tiesa, nors vasara ir buvo gera, nuo metų pradžios alaus rinka smuko. Sausį–rugpjūtį alaus rinka susitraukė 9,5 proc. Kita vertus, jeigu orai būtų buvę prasti, aludarių skaičiavimais, alaus rinka būtų susitraukusi apie 15 proc.
Teisininkai man neleido sakyti, ką mes darysime su kainomis. Žaliavos brangsta, tai kažkas turės keistis, – sakė R.Viršilas.
Nuo 2015 metų alaus rinka susitraukė daugiau nei 26 proc. Kaip pagrindines priežastis R.Viršilas įvardijo mažėjantį gyventojų skaičių, kylančius akcizus, taigi ir kainas.
Beje, ketvirtadienį Lietuvos banko paviešinta statistika rodo, kad alkoholis yra viena iš trijų prekių grupių (kartu su avalyne ir drabužiais), už kurias lietuviai jau moka daugiau nei vidutiniai europiečiai.
R.Viršilas pabrėžė, kad kitąmet laukia žymus žaliavų kainų ir kitų kaštų augimas. Pavyzdžiui, salyklo brangimas turėtų siekti 37 proc., salyklo ekstrakto kaina augs 21 proc., apynių – 12 proc., degalų – 47 proc., PET butelių – 6 proc., atlyginimai – 6 proc.
„Tai, matyt, kažkas turės keistis, – sakė R.Viršilas. – Teisininkai man neleido sakyti, ką mes darysime su kainomis. Žaliavos brangsta, tai kažkas turės keistis.“
„Regioplan“ tyrimo duomenimis, Lietuvoje brangstant alkoholiui, vis daugiau jo yra įsigyjama užsienyje. Skaičiuojama, kad per metus Lietuvos gyventojai užsienyje įsigyja apie 50 mln. litrų alaus. Palyginti, estai nuperka 17,6 mln. litrų alaus ne šalies teritorijoje, latviai – 9,4 mln. litrų.
Anksčiau rašyta, kad estai pirkti alkoholio traukia į Latviją, šalia sienos esančias parduotuves. Lietuvos gyventojai taip pat perkasi alkoholį ne tik Lenkijoje, bet ir Latvijoje.
„Valstybė praranda daug dėl prekybos pasienyje“, – aiškino aludarių atstovas. Remiantis jų skaičiavimais, valstybė dėl didelių akcizų kasmet praranda apie 40 mln. eurų pajamų būtent iš alkoholio rinkos.
R.Viršilas taip pat atskleidė, kad smarkiai auga nealkoholinio alaus rinka. Šiemet ji padidėjo 110 proc. ir dabar nealkoholinio alaus pardavimai sudaro 6,6 proc. viso alaus pardavimų.