Klaipėdoje stebima tendencija – ateityje trūks tūkstančių darbuotojų: ko galima imtis jau šiandien?

Pastaruoju metu vis garsiau diskutuojama, kad darbdaviams darosi vis sunkiau surasti tinkamą darbuotoją. Specialistai, kurių ateityje gali trūkti tūkstančiais, ir kurie kuria pridėtinę vertę, tampa aukso vertės. Kaip juos paruošti, pritraukti ir išlaikyti?
Karjera
Karjera / 123RF.com nuotr.

VšĮ „Klaipėda ID“ užsakymu 2022 m. lapkričio 28 d. – 2023 m. balandžio 5 d. atliktų trijuose pagrindiniuose Klaipėdos miesto verslo sektoriuose (gamybos, logistikos ir pridėtinės vertės paslaugų) veikiančių įmonių apklausų duomenimis Klaipėdos miestas jau šiandien susiduria su žmogiškųjų išteklių krize, kuri ateityje, be jungtinių mokslo, verslo ir miesto pastangų, tik gilės.

Klaipėda ID duomenų analitikė Indrė Nazarenko sako, jog tai, kad susiduriama su darbuotojų trūkumu, nėra tik Klaipėdos miesto problema: „Tai ir visos Lietuvos, ir pasaulio problema. Visuomenės yra senėjančios, o tai turi didelę įtaką šiam procesui – aukštos pridėtinės vertės specialistų paruošimui ir jų trūkumui. Klaipėda yra nuolat augantis miestas, tad auga ir specialistų poreikis“.

Kalbėdama apie atliktą Klaipėdos darbuotojų poreikio analizę duomenų analitikė I.Nazarenko teigė, kad tyrimo tikslas – laiku surasti sprendimus, ypač ateityje, kad būtų galima numatyti, kiek ir kokių specialistų reikia, kiek miestas gali jų paruošti, o jeigu negali, kokių priemonių turi imtis, kad procesas vyktų sklandžiai.

„Taip pat analizavome, kokios institucijos turi bendradarbiauti tarpusavyje, kad procesai pagreitėtų, kokių specialistų poreikį matome ir kaip tą poreikį gali atliepti miestas. Šiandien matome, kad darbuotojų trūkumas stabdo verslo augimą ir plėtrą, naujų verslų kūrimąsi ir atėjimą. Didžioji dalis apklaustųjų įmonių nori augti, o tam reikia žmogiškųjų išteklių. Visas tyrimas rėmėsi į aukštos kvalifikacijos specialistus, kadangi jie kuria didžiausią pridėtinę vertę verslui ir miestui“, – kalbėjo duomenų analitikė.

Šiuo metu Klaipėdoje labiausiai trūksta aukštos pridėtinės vertės specialistų, inžinierių gamybos įmonėse, IT specialistų, tų specialybių darbuotojų, kurios susijusios miesto specifiškumu, kadangi Klaipėda – gamybos ir logistikos centras.

Tikslas – užtikrinti bendradarbiavimą

I.Nazarenko dalinasi, kad šiuo metu esama situacija pristatoma suinteresuotiems miesto partneriams, aukštosioms mokykloms ir verslui.

„Labai svarbu įvertinti tai, kad esame tokiame etape, kuriame reikia imtis rimtų priemonių norint išvengti krizės. Kaip rodo atlikti tyrimo duomenys – ji,– bus. Nesugebėsime aprėpti to, kiek verslams reikia žmonių, t. y., aukštos kvalifikacijos specialistų, kurie galėtų prisidėti prie verslo plėtros ir augimo. Mes siekiame tyrimu parodyti, kad tik per bendradarbiavimą galime pasiekti rezultatų, pavyzdžiui, verslo su aukštosiomis mokyklomis, nes tai gali pagerinti ir studijų kokybę, ir įsidarbinimo galimybes“, – teigia specialistė.

Iš verslo pusės duomenų analitikė pastebi ir jaunųjų specialistų viltis, ir tai, kodėl čia būtinas verslo bei aukštojo mokslo bendradarbiavimas.

„Nauji darbuotojai dažniausiai turi labai didelius atlyginimų lūkesčius, bet neturi reikiamo žinių bagažo. Jeigu prie šios problemos sprendimo iš praktinės pusės prisidėtų verslas, pavyzdžiui, per studijų programų koregavimą, atėjęs dirbti specialistas turėtų tinkamas kompetencijas ir galimybę gauti didesnį atlyginimą. Kitas pavyzdys, miestas be aukštųjų mokyklų, kurios neužsiima rinkodara, nepritrauks studentų. Lygiai taip pat ir aukštosios mokyklos be miesto pastangų, gerinti patį miestą ir įvaizdį studentams, nebus patrauklios. Miestas, verslas ir aukštosios mokyklos, ir užtikrintas jų bendradarbiavimas gali padėti suvaldyti artėjančią žmogiškųjų išteklių krizę“, – kalba specialistė ir prideda, kad ryškėjančia tendenciją veikia tiek išoriniai, tiek vidiniai veiksniai, geopolitinė situacija, ekonomika, todėl būtina jau šiandien priimti sprendimus, kurie užtikrintų darbuotojų pasiūlos plėtrą.

Kuo Klaipėda patraukli

Tyrimo metu buvo analizuojama ir kiek verslas prisideda, kad pritrauktų darbuotojus daryti karjerą, įsikurti čia gyventi.

„Tai ne tik konkurencingi atlyginimai, bet ir įvairios papildomos naudos, kurias darbdaviai siūlo darbuotojams. Noriu pabrėžti, kad darbuotojų pasiūlos trūkumas stebimas Lietuvos mastu ir visi didmiesčiai bei regionai su tuo susiduria – su kova dėl tinkamo darbuotojo, juk jį reikia ne tik pritraukti, bet ir išlaikyti. Jeigu kalbėtume apie Klaipėdos miestą, infrastuktūra, miesto įvaizdis, patogumas jame lemia darbuotojų trauką. Ir pats darbas su geru atlygiu jau yra motyvacija rinktis Klaipėdą ir joje kurtis. Tai aktualu tiek studentams, kuriems svarbu žinoti, kad atvykę studijuoti jie turės kone garantuotas darbo vietas mieste, tiek aukštos pridėtinės vertės specialistams, kad be gero atlyginimo jie turės gyvo miesto privalumus, asmeniniam augimui“, – teigia I.Nazarenko.

123RF.com nuotr./Karjera
123RF.com nuotr./Karjera

Ji pabrėžia, kad vieno sprendimo, kaip užtikrinti specialistų pritraukimą ir išlaikymą Klaipėdos mieste, nėra – tai kompleksinis darbas ir situaciją reikia spręsti sinergiškai ir čia svarbiausiu išlieka jau įvardintas miesto, verslo ir aukštųjų mokyklų bendradarbiavimas.

Užsienio talentai – svarbi dalis

Kalbėdama apie tyrimo įžvalgas, duomenų analitikė I.Nazarenko pastebi, jog užsienio talentai yra didelė ir svarbi dalis žmogiškųjų išteklių sprendimo dalis, galinti sėkmingai papildyti miesto ekonomiką.

Senior level arba turintys daugiau kaip penkerių metų darbo patirtį darbuotojai, atvykstantys į miestą ir įmonę, tampa katalizatoriais, inovatoriais, galinčiais apmokyti kitus darbuotojus, kuriančiais didžiausią pridėtinę vertę. Turime tapti atviresni užsienio talentams ir padėti jiems kurtis bei augti. Užsienio studentų kasmet Klaipėdoje būna apie 1200, bet tik nedidelis skaičius jų pasilieka gyventi ir kurti – tai būtina keisti, skatinti juos likti ir integruotis“, – teigia duomenų analitikė.

2023 m. birželį atidarytas „International House Klaipėda“ (IHK) yra pirmas žingsnis darnesnės užsieniečių integracijos link. IHK teikia konsultacijas įmonėms ir aukštą kvalifikaciją turintiems darbuotojams atvykusiems iš užsienio apie mieste teikiamas paslaugas. Šis centras užtikrina „vieno langelio“ principo taikymą su migracija ir integraciją susijusioms paslaugoms.

„International House Klaipėda“ suteiks Klaipėdos įmonėms konkurencinį pranašumą tarptautinėje kovoje dėl talentų, tačiau norint sėkmingai pritraukti ir išlaikyti užsienio specialistus reikalinga bendros miesto, verslo ir mokslo įstaigų pastangos kuriant tinkamas sąlygas pritraukti talentus bei edukuoti vietos gyventojus apie šių aukštos kvalifikacijos specialistų naudą miestui.

Pokyčių imtis reikia jau dabar

Per artimiausius metus reikės tūkstančių darbuotojų skirtingose srityse. „Žvelgdami ir tyrinėdami esamą situaciją, kiek yra stojančiųjų, darome analizę ir matome, kad ryškėja atotrūkis tarp to, kiek yra baigusiųjų mokslus ir kiek reikės darbuotojų. Tyrimo metų išaiškėjo, kad tik 30 proc. įmonių yra linkusios įdarbinti jaunuosius specialistus. Tai reiškia, kad po mokslų baigimo, imkime optimistiškesnį variantą, įsidarbins tik 50 proc. specialistų. Kaip tai pakeisti? Jau minėtas pavyzdys – bendradarbiavimas tarp aukštųjų mokyklų ir verslo, nes šiuo metu specialistai išeina nepasiruošę darbo rinkai. Verslo pagalba – padėti modeliuoti, taikyti programas, itin svarbi, kadangi gali visiškai pakeisti įsidarbinimo galimybes“, – sako I.Nazarenko.

Akcentuodama galutines tyrimo apie žmogiškųjų išteklių išvadas ji teigia, darbuotojų trūkumo tendencijos gilės bei aštrės. „Tikimės, kad supratusios situacijos rimtumą, visos pusės imsis lyderystės savo kompetencijų srityse“, – sako duomenų analitikė I.Nazarenko.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis