„Metanoliu, amoniaku ar žaliuoju vandeniliu varomi didieji komerciniai laivai jau plaukioja pasaulio vandenyse. Šį rudenį vienas tokių pradėjo kursuoti ir į Klaipėdos uostą. Žalioji transformacija nebėra ateitis, todėl norėdami išlikti konkurencingi, turime žengti kitą žingsnį – užtikrinti, kad Klaipėda būtų pasiruošusi juos ne tik priimti, bet ir sudaryti sąlygas jiems pasipildyti alternatyviųjų degalų. Šie sprendimai ne tik sustiprins mūsų uosto pozicijas tarptautinėje rinkoje, bet ir prisidės prie spartesnės aplinkai draugiškos ateities kūrimo“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Nuo šių metų rugsėjo į Klaipėdos uostą reguliariai jau atplaukia žaliuoju metanoliu varomas Singapūro laivybos įmonės „X-Press Feeders“ laivas „Eco Umande“. Šiuo metu aplinkai draugiškų degalų jis pasipildo Roterdame. Tačiau prieš įtraukiant Klaipėdos uostą į žaliąjį laivybos maršutą, su įmone „X-Press Feeders“ ir dar šešiais Europos uostais, į kuriuos taip pat plaukia šiais aplinkai draugiškais degalais varomi laivai, buvo pasirašytas bendradarbiavimo memorandumas, kuriuo įsipareigota uostuose plėtoti alternatyviųjų degalų, taip pat ir metanolio, tiekimo į laivus infrastruktūrą ir taip drauge skatinti tvarios laivybos plėtrą Šiaurės ir Baltijos jūrose, kuriant žaliuosius laivybos koridorius, prisidedančius prie CO2 emisijų mažinimo.
Interreg Baltijos jūros regiono programos finansuojamame projekte „H2-Derivatives@Baltic Sea Ports“ (H2Deri@BSP) Klaipėdos uosto direkcija dalyvauja kartu su Vokietijos Hamburgo ir Kylio, Danijos Esbjergo, Švedijos Lulėjos, Suomijos Helsinkio, Estijos Talino bei Latvijos Ventspilio jūrų uostais ir kitais partneriais. Projekto lyderis – Hamburgo marketingo asociacija, kurios nare Klaipėdos uosto direkcija yra nuo 2022 metų.
Bendrai visoms šalims skirtas finansavimas – 2,28 mln. eurų, o Klaipėdos uostui skirta beveik 181 tūkst. eurų.
Projekto pradžia – 2025 metų kovo 1 diena. Trukmė – 36 mėnesiai.