Nepaisant šių rodiklių, ekspertai kelionių rinkos ateitį vertina atsargiai, to priežastimi nurodydami sparčiai besikeičiančius Lietuvos poilsiautojų poreikius ir lūkesčius.
Standartinės kelionės nusibosta
Kai keli šimtai nedidelėje mūsų šalyje veikiančių agentūrų siūlo tą patį, kaip joms visoms išlikti? Konkuruoti vien maža kaina? – klausė M.Pipiraitė.
Vasarą kelionių rinką aptemdė nemokia pripažintos kompanijos „Go Planet“ ir dėl nuolatinių vartotojų teisių pažeidimų licencijos netekusios bendrovės „Happy Travel LT“ skandalai, o rugsėjo 5 dieną Turizmo departamentas panaikino ir „Neoturo“ pažymėjimo galiojimą.
Vis dažniau pasigirsta užuominų ir apie kitas daugiau kaip 60 finansiškai nestabilių su kelionių organizavimu susijusių įmonių. Pasak kelionių organizatoriaus „Kelionių fėjos“ įkūrėjos Marijos Pipiraitės, iššūkiai kyla, nes Lietuvos turizmo rinka perpildyta standartiniais tipinių kelionių paketais.
„Kai keli šimtai nedidelėje mūsų šalyje veikiančių agentūrų siūlo tą patį, kaip joms visoms išlikti? Konkuruoti vien maža kaina? Patys anksčiau bandėme bendradarbiauti su pigių kelionių organizatoriumi iš Ispanijos, smarkiai nudegėme. Kai koncentruojiesi vien į mažus kaštus, kyla pavojus kokybei“, – teigia ketvirtus metus keliones organizuojanti Marija Pipiraitė.
Siekdama neapsiriboti tipiniais kelionių paketais, šiemet ši agentūra rinkai pristatė specializuotą asmeninių pažinčių kelionę „Italija be įsipareigojimų“, prie kurios idėjos prisidėjo ir didžiausias Lietuvos pažinčių portalas „Draugas.lt“. „Kodėl nesuteikti galimybės per atostogas užmegzti naujų pažinčių, patirti nuotykį, o gal ir rasti gyvenimo draugę ar draugą? Vakaruose tai sėkmingai daroma jau daugelį metų“, – mintimis dalijasi santykių konsultantė Ramunė Jaliniauskaitė-Truncė, kelionės metu vedanti flirto vakarus, kūrybiško santykio, pažinimo technikų seminarus.
Unikalių patirčių paieškos
Tai, kad agentūrų sėkmę lemia siūlomų atostogų unikalumas, akivaizdu ir iš tendencijų užsienyje. Pavyzdžiui, viena pirmųjų „ekoturizmo“ agentūrų „responsibletravel.com“ sulaukė pasaulinio pripažinimo siūlydama daugiau nei 7500 žaliojo turizmo krypčių. Pagrindinis kelionių tikslas – apsaugoti ne tik natūralią gamtinę, bet ir socialinę aplinką, todėl keliautojų atostogomis rūpinasi tik vietiniai gyventojai, o gyvenama ir keliaujama sąlygomis, kurios tausoja elektros energiją, mažina anglies išmetimą į aplinką, skatina perdirbimą.
Apdovanojimų 2013 m. sulaukė ir kulinarinių kelionių organizatorius „Tauck“, siūlantis kelių dienų tradicinio maisto ruošimo ir degustavimo keliones Andalūzijoje Ispanijoje ir Toskanoje Italijoje. Populiarėja dvasinių-meditacinių kelionių maršrutai, suformuoti pagal krikščionybės formavimosi istoriją: reformaciją, popiežiaus Jono Pauliaus II biografiją, Šv. Patriko palikimą. Taip pat atostogos itin mažomis grupėmis arba kelionės su specialiomis apsipirkinėjimo programomis.
Į agentūrą – to, ko negali susiorganizuoti patys
Laikai, kai atostogos reiškė vien apsilankymą muziejuje, išsimaudymą jūroje ar parsivežtus suvenyrus, eina į pabaigą.
„Laikai, kai atostogos reiškė vien apsilankymą muziejuje, išsimaudymą jūroje ar parsivežtus suvenyrus, eina į pabaigą. Su kolegomis matome, kad žmonėms reikia išskirtinių patirčių, užkabinančių, jaudinančių kelionių su prieskoniu, o ne tik lėktuvo bilieto ar viešbučio rezervacijos, kurią nesunku atlikti ir patiems. Pavyzdžiui, susiplanuoti kelionę „Italija be įsipareigojimų“ su kvalifikuota santykių eksperte, flirto vakarais ir naujomis pažintimis pagal žmonių suderinamumo teoriją savarankiškai nelabai pavyks“, – mintimis dalijasi „Kelionių fėjų“ vadovė.
Pašnekovė pripažįsta, jog dėl tarptautinių pigių skrydžių oro bendrovių populiarumo, mažėjančių užsienio kalbos ir informacinių barjerų, poilsiautojams didėja pagunda keliauti savarankiškai. Sunku numatyti, ar tokiomis sąlygomis iš beveik 350 Lietuvoje veikiančių kelionių agentūrų artimiausioje ateityje visoms pavyks funkcionuoti sėkmingai. Tačiau, kaip rodo užsienio patirtis, tvirtas pozicijas išsaugos kelionių organizatoriai, kurie sugebės užtikrinti nestandartinių ir individualizuotų turizmo paslaugų pasiūlą.