Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Modestas Plakys: Verslo perdavimas – susitarti iš anksto neįmanoma

Lietuvos šeimos verslų įkūrėjų, sulaukusių 60 metų amžiaus, per šį dešimtmetį laukia sudėtingas sprendimas: parduoti ar perduoti savo verslo kūrinį. Tikintis teisingo atsakymo pirmosios verslo kartos akys krypsta į užaugusius vaikus, kurie ne visuomet dega noru valdyti tėvų verslą. Todėl nereikia laukti karantino pabaigos, kad atrasti verslo perdavimo viruso vakcinos formulę – ji yra įkūrėjo galvoje ir šeimos susirinkime.
Modestas Plakys
Modestas Plakys / Partnerių nuotr.

Šiais metais Lietuvoje pirmą kartą kartu su Vilniaus Universiteto (VU) Verslo mokyklos studentais atlikau Lietuvos šeimos verslų analizę.

Apklausus 32 Lietuvos šeimos verslus, paaiškėjo, kad tik 13% įkūrėjų perdavė verslo valdymo vairą vaikams ir tik vienas iš 10 perleido dalį arba visas nuosavybės teises. Tėvai neabejoja, kad vaikai ateityje perims šeimos verslą, tuo tarpu vaikai – nedrįsta atsisakyti. Atliekamo tyrimo metu nė vienas šeimos verslas nebuvo parengęs raštiško verslo perdavimo susitarimo. Labai realu, kad dėl to verslo perdavimas įvyks tik įkūrėjui mirus, taip ir nepavykus šeimoje susitarti iš anksto.

70 proc. šeimos verslų bus parduoti arba likviduoti

Remiantis tarptautine statistika, galima prognozuoti, kad 70% dabar sėkmingai veikiančių Lietuvos šeimos verslų nesulauks anūkų valdymo – bus parduoti arba likviduoti. Pagrindinės priežastys yra silpnas įpėdinių verslumas ir nesėkmingai suplanuotas šeimos verslo perdavimas. Sistemingas strateginių, finansinių, teisinių, mokestinių ir emocinių aspektų įvertinimas yra kritiškai svarbus sėkmingam perdavimui. Tačiau kai vaikai ar anūkai neturi verslui reikalingų savybių, dažnai priimamas skausmingas sprendimas parduoti verslą darbuotojams, verslo partneriams ar strateginiams investuotojams, neišbandant visų galimų alternatyvų.

Partnerių nuotr./Modestas Plakys
Partnerių nuotr./Modestas Plakys

Plėtra tėvams rūpi labiau nei vaikams

Tėvai dar ankstyvoje vaikystėje natūraliai įtraukia vaikus į šeimos verslą, nes verslo kūrimo procesas užima ir vaikų auklėjimo laiką. Visa verslo perdavimo dinamika pasikeičia, kai vaikai užauga. Dabartiniai trisdešimtmečiai ir jaunesni įpėdiniai nėra augę Sovietų Sąjungoje, kaip jų tėvai. Jaunosios paveldėtojų kartos supratimas, kas yra rizika ir sėkmė, kas yra pinigai, kas yra lyderis ar sektinas pavyzdys, skiriasi nuo jų tėvų supratimo.

Dėl šių priežasčių skiriasi ir nuomonės dėl verslo valdymo bei vizijos. Dirbant su 50 metų amžiaus ir vyresniais šeimos verslų įkūrėjais, pastebėjau, kad jie dažnai pasižymi stipresne verslo ambicija ir entuziazmu, nuolatiniu noru judėti į priekį, poreikiu konkuruoti bei tvirtesniu „derybiniu stuburu”, nei jų vaikai.

Paklausus studentų, ar jie ketina prisijungti prie tėvų verslo, atsakymas įprastai yra teigiamas. Visgi, uždavus klausimą, ar perimti tėvų sukurtą verslą yra jūsų svajonė, atsakymas dažniau būna neigiamas. Vaikai greitai susitapatina su tėvų „užaugintu“ prekės ženklu, gerai žinoma bendruomenėje pavarde. Visgi suvokimas, kokią atsakomybę teks prisiimti, perėmus verslą, ateina žymiai vėliau, kaip ir poreikis mokytis būti akcininku.

Verslininkas ir akcininkas – ne tas pats

Penktosios kartos Belgijos šeimos verslo (2019 m. metiniai pardavimai 3,1 mlrd. EUR) įpėdinis Edouard Thijssen nuotolinės paskaitos Vilniaus Universiteto Verslo mokyklos studentams metu pabrėžė, kad jo proprosenelis uždraudė šeimos nariams dirbti šeimos versle ir pavedė dabar jau 52 giminaičiams esminę užduotį: rasti ir įdarbinti geriausius talentus pasaulyje, kurie užtikrintų kasmetinį dividendų augimą bent 10%.

„Įvairių studijų metu aš išmokau būti geras akcininkas. Tačiau tikrai nesu ir nenoriu būti geras verslininkas požeminių vamzdžių inžinerinius sprendimus siūlančiame globaliame šeimos versle. Galiausiai, koks jaunas žmogus to norėtų?“ – pasidalino Edouard Thijssen.

Suvokimas, kokią atsakomybę teks prisiimti, perėmus verslą, ateina žymiai vėliau, kaip ir poreikis mokytis būti akcininku.

Sunku pasakyti, ar Lietuvos šeimos verslai artimiausiu metu pasuks talentų paieškos keliu, tačiau neabejoju, kad tie verslai, kurie išgyvens, verslo vairą vairuojant vaikams ir anūkams, tikruosius talentus bus suradę laiku.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs