Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Moterys technologijų rinkoje: kokios stigmos egzistuoja ir kaip jų atsikratyti?

Dauguma ekonomikos ekspertų prognozuoja, jog besitęsiant pandemijai ir jai pasitraukus visame pasaulyje bus stebimas skaitmeninės transformacijos bumas bei išaugęs informacinių technologijų specialistų poreikis. Deja, tačiau net ir palankiai susiklosčiusi situacija nėra pajėgi spręsti šioje rinkoje egzistuojančios lyčių nelygybės ir moterų atskirties problemos. Moterų ekonominę integraciją skatinančios „BWC“ organizacijos atlikto tyrimo duomenimis, vos 16 proc. moteriškos lyties apklaustųjų teigė svarstančios apie karjerą technologijų industrijoje, kai į analogišką klausimą teigiamai atsakė 33 proc. vyrų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Technologijos
Technologijos / Asmeninio archyvo nuotr.

Tarptautinės telekomunikacijų bendrovės „Huawei“ inicijuotoje diskusijoje dalyvavusi Durhamo universiteto kompiuterijos mokslo profesorė Sue Black, Jugtinės Karalystės draudimo kompanijos „Direct Line Group“ generalinė technologijų direktorė Sarah Greasley ir „Huawei“ Informacinių ir komunikacijos technologijų akademijos (angl. ICT Academy) vadovė Vakarų Europai Pallavi Malhotra aptarė galimas šios problemos priežastis ir sprendimo būdus.

Vis dar gajūs stereotipai

Viena pagrindinių kliūčių, trukdančių moterims geriau įsitraukti į informacinių technologjų rinką, yra įsisenėję stereotipai: vis dar įsivaizduojama, kad technologijų specialistas yra lyg koks jaunas programuotojas, dėvintis džemperį ir sėdintis tamsiame kamputyje. Durhamo universiteto kompiuterijos mokslo profesorė įsitikinusi – tai labai toli nuo tiesos.

Technologijų paskirtis yra spręsti įvairias visuomenės problemas, kuriant plataus panaudojimo produktus ir paslaugas.

„Šiais laikais informacinių technologijų sritis siūlo didelį skirtingų karjeros galimybių spektrą, kuriame integruotis gali praktiškai kiekvienas. Svarbu suprasti, kad technologijų paskirtis yra spręsti įvairias visuomenės problemas, kuriant plataus panaudojimo produktus ir paslaugas. Dėl šios priežasties technologijų pramonei būtina darbuotojų įvairovė – joje labai laukiamos ne tik moterys, įvairių tautybių bei rasių atstovai, bet ir negalią turintys asmenys“, – kalbėjo Sue Black.

Nemažai prie moterų atskirties mažinimo galėtų prisidėti ir didžiosios technologijų kompanijos. Specialistės nuomone, jos privalo savo viduje sukurti atitinkamą kultūrą, kad visi darbuotojai jaustųsi komandos dalimi ir turintys vienodas galimybes siekti karjeros aukštumų. Visa tai padėtų atsisakyti įsisenėjusių nuostatų ir pakeisti technologijų rinkos įvaizdį.

Pamatai dedami jau vaikystėje

Diskusijos dalyvės vieningai sutiko, jog kryptingas moterų orientavimas turėtų prasidėti jau vaikystėje. S.Black pasidalijo savo patirtimi, kuriant programavimo būrelius pradinėje mokykloje – anot jos, net septynmečiai gali išmokti „Python“ programavimo kalbą ir rašyti nesudėtingą kodą, tad mergaites būtina technologijomis sudominti kuo anksčiau. Tam didelę įtaką galėtų padaryti mamos įsitraukimas į procesą, kadangi tokiame amžiuje mergaitėms ji yra svarbiausias pavyzdys.

Tuo metu Pallavi Malhotra pastebėjo kitą problemą – šiuo metu didžioji dalis technologinių dalykų mokytojų yra vyrai, kas prisideda prie stereotipinio mąstymo skatinimo ir ateityje demotyvuoja mergaites rinktis šio profilio dalykus. Tuo „Huawei“ IKT akademijos vadovė teigia įsitikinusi praktiškai, kadangi technologijų mokymo programos, kuriose dėsto moterys, susilaukia didesnio merginų susidomėjimo ir surenka daugiau dalyvių.

„Integrity PR“ nuotr./Programuotoja
„Integrity PR“ nuotr./Programuotoja

Sarah Greasley atkreipė dėmesį į tai, jog žmonės, kalbėdami apie technologijas, įsivaizduoja tik „Google“, „Facebook“ bei kitas gigantes, ir nėra informuojami apie platesnį technologijų panaudojimo kontekstą, pavyzdžiui, vandens trūkumo sprendimą Afrikoje ar dirvožemio kokybės užtikrinimą. Jai antrinusi S.Black mano, jog jei apie tai daugiau ir kūrybingiau būtų pasakojama jaunimo pamėgtose „TikTok“ ar „Instagram“ platformose, technologijomis susidomėtų kur kas daugiau merginų.

Pasukti į technologijų sritį niekada nevėlu

„Labai dažnai įsivaizduojama, kad įstojus į profesinę mokyklą, kolegiją ar universitetą savo karjeros kryptį keisti tampa per vėlu. Tačiau tai turi liautis – visada yra galimybė pasukti kitu keliu.“ – sako P. Malhotra, kalbėdama moterų įsitraukimą į technologijų rinką. „Huawei“ IKT akademijos vadovė atskleidė šią klaidingą nuostatą bandanti pakeisti įvairiose mokymo įstaigose pasakodama apie konkrečias darbo vietas technologijų industrijoje, šias pozicijas užimančių žmonių kasdienybę ir pateikdama kitą profesinį persiorientavimą skatinančią informaciją.

S.Black tai iliustravo konkrečiu pavyzdžiu. Jos atstovaujamame Durhamo universitete veikianti „Techcome Women“ leidžia bet kokios specialybės, įskaitant muzikos ar Viduramžių literatūros tyrinėtojos, diplomą turinčioms moterims pasukti IT karjeros keliu. Pasitelkus mokslą, programavimo pradmenis bei verslo analizės ir projektų valdymo įgūdžius, universitetui pavyko sėkmingai perkvalifikuoti ir į darbo rinką integruoti įvairių amžiaus grupių prieš tai nieko bendra su technologijomis neturėjusias moteris. „Manau, svarbiausia yra pakeisti mąstyseną. Būtina sužadinti merginų susidomėjimą technologijomis ir paskatinti jas siekti to, kuo jos tiki,“ – diskusiją apibendrino S.Greasley.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas