Nori paslėpti neigiamus komentarus apie įmonę – susimokėk

Į 15min redakciją kreipėsi skaitytoja, kuri pasakojo prieš kelerius metus iš puslapio Rekvizitai.lt gavusi siūlymą už kelis tūkstančius eurų įsigyti metinį reklamos paketą ir taip gauti galimybę laikinai portale nerodyti atsiliepimų apie įmonę. Aiškėja, kad tokia praktika taikoma iki šiol. Puslapio administratorius pripažįsta, kad atsiliepimai, įmonei vykdant reklamos kampaniją, laikinai gali būti nematomi. O Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) svarsto, kad tokia praktika gali prieštarauti direktyvai.
Moteris rašo laišką
Moteris rašo laišką / 123RF.com nuotr.

Įmonę turinti Ana (tikras vardas redakcijai žinomas) iš Vilniaus pasakojo, kad siūlomo metinio paketo kaina siekė 2–3 tūkst. eurų. Įsigijus šį reklamos paketą, pasak skaitytojos, atsiranda galimybė įmonei įdėti nuorodą į savo puslapį, kad vietoje atsiliepimo Rekvizitai.lt puslapyje asmuo būtų nukreiptas rašyti laišką įmonei.

Skaitytoja pasakojo šio siūlymo atsisakiusi, nes tai jai pasirodė nepriimtina.

„Atsisakiau, nes, mano supratimu, skundai ir registruoti atsiliepimai formuoja klientų požiūrį į įmonę ir, sulaukus neigiamų vertinimų, verčia savininkus tobulėti. Moraliai man tokie dalykai neatrodo tinkami“, – 15min tikino Ana.

Skaitytoja taip pat sakė pati susidūrusi su situacija, kai apie jos įmonę Rekvizitai.lt puslapyje buvo palikta skundų, kurie, anot moters, neatitiko tikrovės.

„Scanpix“/AP nuotr./
„Scanpix“/AP nuotr./

„Tuo metu, kai skundai pylėsi kaip iš giedro dangaus, nesuprasdavau, ar čia amoralūs konkurentai, ar pats Rekvizitai.lt puslapis, norintis priversti susimokėti už skundų nebuvimą, nes 99 proc. skundų neatitiko tikrovės ir atrodė kaip iš fantastinio serialo“, – tikino Ana.

Kai susisiekė su Rekvizitai.lt puslapiu ir papasakojo, kad yra išgalvotų, šmeižiančių atsiliepimų apie jos įmonę, moteriai buvo pasiūlyta kreiptis į advokatus.

„Jie man parašė, cituoju: „nieko netrinsime, galite kreiptis į policiją ar į advokatą, kaip patogiau.” Tik pagalvokite, o už 2 ar 3 tūkst. eurų ištrintų. Kaip čia yra su verslo etika? Beje, policija šiuo klausimu pareiškimų nepriima, o advokatas kainuos kelis šimtus eurų ir turbūt porą metų nervų karo teismuose”, – apmaudo neslėpė skaitytoja.

Įsigijus reklaminį paketą, komentarai gali būti laikinai paslėpti

Savo ruožtu Rekvizitai.lt puslapio administratorius Tomas Markelevičius teigė, kad atsiliepimai yra trinami tik tokiu atveju, jei neatitinka taisyklių – pavyzdžiui, yra šmeižiantys, pateikiama melaginga informacija, juose atskleidžiami asmens duomenys. Komentarus, anot jo, gali rašyti visi lankytojai, patvirtinę savo elektroninį paštą.

Vis dėlto, puslapio administratoriaus teigimu, įmonės, kurios perka reklamą, gali pasinaudoti galimybe laikinai peradresuoti komentarus į kitą pasirinktą išorinį komentarų puslapį. Tokiu atveju, pasak pašnekovo, Rekvizitai.lt puslapyje jie laikinai nėra matomi, tačiau kai įmonė nustoja pirkti reklamą, atsiliepimai puslapyje vėl tampa matomi.

 Christin Hume nuotr./ Unsplash nuotr./Naršymas (asociatyvi nuotr.)
Christin Hume nuotr./ Unsplash nuotr./Naršymas (asociatyvi nuotr.)

„Įmonės, kurios portale vykdo reklaminę kampaniją, gali nemokamai ir laikinai peradresuoti komentarų skiltį į kitą pasirinktą išorinį komentarų puslapį. Po kampanijos visi atsiliepimai, kurie buvo prieš tai, vėl yra matomi“, – nurodė T.Markelevičius.

Visgi T.Markelevičius tikino, kad tokia galimybe naudojasi „tikrai ne visos įmonės“, portale perkančios reklamą.

Pasak jo, galimybę laikinai peradresuoti komentarus turi ne reklaminių skydelių (vadinamųjų banerių), o vidinės reklamos klientai, kai įmonė gali būti iškeliama paieškoje pagal raktažodžius, veiklas arba kitos vidinės paslaugos.

„Banerių pardavimais ir klientais rūpinasi išskirtinai tik „Verslo žinios“, – nurodė T.Markelevičius.

Puslapio administratorius taip pat akcentavo, kad komentarai nėra trinami.

„Atsiliepimų netriname ir nesuteikiame galimybės palikti tik teigiamus atsiliepimus, ką, pavyzdžiui, leidžia feisbukas įmonių puslapiuose“, – argumentavo pašnekovas.

Kokia tvarka teikiami duomenys apie įmones – neatskleidžiama

T.Markelevičius neatskleidė kokia tvarka Rekvizitai.lt gauna informaciją apie įmones, argumentuodamas, kad tai yra komercinė paslaptis.

Tuo metu valstybės valdomo Registrų centro atstovas spaudai Mindaugas Samkus sakė, kad įmonė šiuo metu neturi galiojančių duomenų teikimo sutarčių su Rekvizitai.lt valdytojais, todėl negali atsakyti, kas yra portale pateikiamų duomenų teikėjas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Registrų centras
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Registrų centras

„Registrų centro tvarkomo Juridinių asmenų registro duomenys yra vieši, juos galima gauti sudarius duomenų teikimo sutartį – taip teikiami duomenys žiniasklaidos atstovams, kitiems sutartiniams klientams, arba tiesiog prisijungus per Registrų centro savitarną. Tiek sutarčių pagrindu, tiek atskirų užklausų per savitarną atvejais duomenys gavėjams teikiami jiems nurodžius teisėtą duomenų gavimo pagrindą ir aiškų jų naudojimo tikslą“, – sakė M.Samkus.

Jis pridūrė, kad už duomenų teikimą yra imamas Vyriausybės nustatytas atlygis, tuo metu žiniasklaidos ar biudžetinių įstaigų atvejais šios sąnaudos kompensuojamos iš biudžeto.

VVTAT: tokia praktika galimai neatitiktų direktyvos nuostatų

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Milda Deimantė komentare 15min nurodė, kad vartotojų atsiliepimų elektroninėje erdvėje vertinimas šiais metais yra vienas iš Europos Komisijos bei už vartotojų teisių apsaugą atsakingų institucijų ES valstybėse narėse prioritetas.

„Tai susiję ne tik su Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos įgyvendinimu, kuri įtvirtina specialias nuostatas dėl vartotojų atsiliepimų, bet ir su daugelio valstybių narių išreikšta būtinybe atkreipti į atsiliepimus dėmesį, nes atliekami tyrimai rodo, jog vis dažniau vartotojų apsisprendimą dėl pirkimo nulemia perskaityti atsiliepimai elektroninėje erdvėje. Todėl tokia informacija privalo būti teisinga ir neklaidinanti“, – komentavo M.Deimantė.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba

Pasak įstaigos atstovės, rinkos dalyviams svarbu nurodyti, ar taiko procedūras, skirtas užtikrinti, kad skelbiami atsiliepimai gauti iš vartotojų, kurie iš tikrųjų naudojo arba įsigijo produktus, privalu suteikti informaciją apie tai, kaip atliekami patikrinimai, taip pat aiškiai informuoti vartotojus, kaip atsiliepimai yra tvarkomi, pavyzdžiui, ar skelbiami visi atsiliepimai (teigiami ir neigiami), taip pat ar tiems atsiliepimams įtakos turėjo rėmėjai arba sutartiniai santykiai su prekiautoju.

„Šiais pakeitimais siekiama geriau informuoti internetu perkantį vartotoją, kad jis nebūtų suklaidintas ir priimtų teisingą, informacija pagrįstą sprendimą“, – kalbėjo M.Deimantė.

„Nurodyta Rekvizitai.lt vykdoma praktika, kai įvykdžius tam tikras sąlygas – nupirkus reklamą portale – yra nerodomi neigiami vartotojų komentarai apie verslo subjektą, galimai neatitiktų minėtos direktyvos nuostatų, o neatitikimas šiems teisės aktams galėtų būti vertinamas, kaip klaidinanti veikla“, – akcentavo M.Deimantė.

Jau tyrė situaciją dėl „Deals On Wheels“ komentarų

Situacija, kai VVTAT dėmesį buvo patraukę teigiami įmonės atsiliepimai, buvo susiklosčiusi šių metų gegužę mėnesį. Įstaiga kreipėsi į automobilius parduodančią įmonę „Deals On Wheels“, prašydama pasiaiškinti dėl teigiamų klientų komentarų įmonės internetiniame puslapyje.

VVTAT tuo metu teigė nustačiusi, kad internetiniame puslapyje paskelbti vartotojų komentarai „yra skirti teigiamam bendrovės įvaizdžiui susidaryti, tuo pačiu paveikiant vartotojų sprendimą dėl sandorio sudarymo“. Tarnyba reikalavo įmonės įrodyti, kad komentarai yra tikri bei kad tie asmenys iš tiesų yra įmonės klientai.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Kompiuteris
AFP/„Scanpix“ nuotr./Kompiuteris

Kartu tarnyba prašė pateikti paaiškinimus ir įrodymus, jog vartotojai gali interneto svetainėje palikti ir neigiamus komentarus.

Savo ruožtu įmonės vadovas Laurynas Boguševičius teigė, kad komentarai, atkreipę VVTAT dėmesį, buvo nukopijuoti iš įmonės feisbuko puslapio.

Vėliau ir pati tarnyba patvirtino, kad ir vartotojai, ir atsiliepimai yra tikri. Kartu VVTAT nurodė, kad kiekvienais metais vykdo stebėseną reklamos, nesąžiningos komercinės veiklos, nesąžiningų sutarčių sąlygų srityse, taip pat ir dėl Vartotojų teisių apsaugos įstatyme nustatytų reikalavimų laikymosi.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų