Statistika rodo, kad po pirmųjų metų žlunga maždaug 20 proc. jaunų verslų, po penkerių – apie 50 proc. Daugiau nei dvidešimtmetį skaičiuojanti „August ir Ko“ yra neabejotinas verslo sėkmės pavyzdys daugeliui pradedančiųjų. Nuotekų valymo įrenginius gaminančios įmonės vadovas R. Zmaila įsitikinęs, kad ilgaamžiškumą ir verslo sėkmę lėmė keli pagrindiniai dalykai, kuriuos gali pritaikyti daugelis. Tai orientacija į klientą, kokybiški ir aktualūs sprendimai bei pastangos būti bent keliais žingsniais priekyje kitų.
Įsitvirtinus iššūkiai ne dingsta, o keičiasi
Pasak pašnekovo, nuostata, kad su didžiausiais iššūkiais susiduria pradedančiosios įmonės, o vėliau, kai jos „įsivažiuoja“ ir sėkmingai veikia ilgą laiką, jų nebelieka, yra mitas.
„Kiekvienam laikotarpiui savi iššūkiai ir visi tie iššūkiai yra svarbūs. Verslo įkūrimo pradžioje esminis dalykas ir iššūkis yra apyvartinių lėšų poreikis. Įmonei užaugus ir pasiekus tam tikrą brandą apyvartinis kapitalas dažnai nebekelia problemų, tačiau tuomet atsiranda kiti iššūkiai – personalas, specialistai, procesų suvaldymas.
Skirtumas tarp penkių asmenų įmonės verslo pradžioje ir penkių šimtų darbuotojų įmonei išaugus yra milžiniškas. Iš tokios perspektyvos žvelgiant, tas keliolikos trūkstančių eurų apyvartinių lėšų klausimas nebeatrodo toks sudėtingas, kaip poreikis susirasti 30 kompetentingų specialistų“, – pastebi R. Zmaila.
Kai kuriais atvejais iššūkių versle gali kelti ir kitas aspektas – vadovybės kaita. Įmonės direktoriaus poziciją prieš beveik penketą metų užėmęs R. Zmaila įvardija klaidą, kurios svarbu nedaryti perimant vadovavimą. Tai – noras viską keisti iš esmės.
„Naujas vadovas turėtų bandyti įžvelgti stipriąsias įmonės ypatybes ir jas dar labiau sustiprinti, kartu atnešti naujovių pasinaudodamas savo patirtimi, tačiau nedarydamas staigių ir kardinalių pokyčių. Greiti pokyčiai kartais duoda neigiamą rezultatą ir pakiša koją naujiems vadovams. Procesus gali reikėti patobulinti, tačiau nereikia visko versti aukštyn kojomis“, – sako R. Zmaila.
Augimas pasiekus brandą nesustoja
Pasak įmonės direktoriaus, nuolatinis įmonės augimas yra būtinas procesas tiek verslo pradžioje, tiek pasiekus brandą, tik su laiku jis kinta. Todėl pradedant verslą nereikėtų vadovautis vizija apie baigtinį rezultatą.
„Išskyrus kelis stabilius metus, iš esmės visi metai mums buvo augimo – tiek gamybos ploto, tiek pajamų, tiek parduoto produkcijos kiekio ar kasmet įvestų naujovių prasme. Žinoma, brandoje augti kartais, šimtais procentų yra sudėtingiau, nei įmonės veiklos pradžioje. Tačiau augimas yra vienas tų variklių, kuris varo visą verslą į priekį ir turėtų būti natūralus kiekvieno verslo tikslas. Pradedant verslą nereikėtų galvoti, kad jis užaugs iki tam tikro užsibrėžto lygio ir tuomet ramiai bus galima tiesiog palaikyti status quo. Augimo, judėjimo į priekį viziją reikia turėti visuomet“, – tikina R. Zmaila.
Vadovas pasakoja, kad siekdama augti, įmonė neseniai pasinaudojo „Swedbank“ paskola verslui su „Invega“ garantija. Viena šios paskolos dalis buvo skirta gamybos plotų plėtrai – ji leido įmonei gamybos plotus padidinti du kartus. Kita paskolos dalis buvo skirta apyvartinėms lėšoms, taip sudarydama sąlygas įmonei būti lankstesnei klientų atžvilgiu, užsitikrinti sklandesnį žaliavų tiekimą palankesnėmis sąlygomis: turėdama daugiau apyvartinių lėšų įmonė tiekėjams gali mokėti į priekį.
Tvarumas versle – atsiperkanti investicija
Verslui visame pasaulyje vis daugiau kalbant apie tvarumą ir stengiantis pereiti prie tvaresnės veiklos, R. Zmaila pažymi, kad tvarumas – vienas pagrindinių įmonės tikslų.
„Tvarumas mus svarbus ne tik mūsų gaminiuose, bet ir gamyboje, kasdienėje veikloje. Kalbant apie gaminius, svarbu pažymėti tai, kad Lietuva azoto ir fosforo valymą nuotekose griežčiau reguliuoti pradėjo nuo 2019-ųjų, o mūsų gaminami įrenginiai šiuos standartus atitiko dar 2014-aisiais. Buvome ir stengėmės būti keliais žingsniais priekyje taip prisidėdami prie gamtos tausojimo“, – pasakoja R. Zmaila.
Įmonės fabrikas – taip pat pavyzdinis gamybinis statinys tvarumo prasme. Tai pirmasis gamybinis pastatas Lietuvoje, atitinkantis aukščiausius efektyvių pastatų standarto BREEAM reikalavimus.
„Mes nuolat investuojame į savo verslo tvarumą. Tai atsiperkanti investicija, ir ne tik įvaizdžio prasme. Tvarus statinys duoda ir ekonominės naudos: tokį pastatą eksploatuoti yra pigu, o jame įrengtas geoterminis šildymas užtikrina minimalias mėnesio sąnaudas“, – sako įmonės vadovas.
Pašnekovas sako neabejojantis, kad tiek įmonės gaminama produkcija, tiek jos dėmesys tvarumui yra svarbus pranašumas ir gaunant finansavimą – griežtėjant ES reikalavimams tvari veikla tampa dar vienu raktu į verslo sėkmę.
Finansavimo programos išsprendžia užstato problemą
Paskolą įmonei suteikęs bankas „Swedbank“ siūlo kelių tipų finansavimą smulkioms ir vidutinėms įmonėms, įskaitant COSME ir „EaSI“ programą, taip pat pagal portfelinių garantijų ir pasidalytos rizikos paskolų programas kartus su „Invega“.
Pagal šias programas bankas yra iš viso suteikęs apie 177 mln. eurų paskolų. Jų poreikis ypač išaugo šįmet – per pirmuosius 7 metų mėnesius bankas suteikė paskolų už kone tokią pačią sumą kaip per visus 2019 metus. Didžiausia dalis paskolų pagal specialias skolinimo programas suteikta prekybos, gamybos ir statybos srityje veikiančioms įmonėms.
„Šios programos leidžia įmonėms paprasčiau atitikti finansavimui gauti reikalingus kriterijus ir investuoti į veiklos plėtrą. Pavyzdžiui, jei įmonė nori investuoti į nekilnojamojo turto atnaujinimą, bet jo vertė nepakankama įprastai paskolai gauti, ar įmonė siekia įsigyti gamybinę įrangą, tačiau neturi pakankamo užstato, pasinaudojus minėtomis programomis galima gauti finansavimą“, – sako Monika Cemnolonskienė, „Swedbank“ Finansavimo pardavimų palaikymo departamento vadovė.
Pasak „Swedbank“ atstovės, bankas skiria daugiau dėmesio tiems atvejams, kai įmonė nori investuoti į savo veiklos tvarumo didinimą, pavyzdžiui, modernizuoti gamybos procesus ar didinti energijos sunaudojimo efektyvumą. „Tvarumas bankui strategiškai svarbi sritis, todėl jam skiriame ypatingą dėmesį priimdami savo sprendimus bei skatiname kitas įmones į tai atsižvelgti organizuojant savo veiklą ar vykdant plėtrą“, – sako M. Cemnolonskienė.